Kawasaki KX500 renovering/motard/LV

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Köpte mig en ombyggd kx500 (500 motor i en kx250 ram) som jag tänkte bygga om till motard och försöka få ut på väg på ett eller annat sätt. Tyvär fanns det en del att göra då förra ägarn inte verkade gilla att mecka. Ska försöka hålla detta projekt på så låg budget som möjligt men som jag märkt drar det iväg väääldigt snabbt...

Håjen
5ybx9s.jpg




Började med att renovera gafflarna och lite nerplock av hojen.
xkmx7b.jpg


1zxnole.jpg


För att få dit packboxarna igen så köpte jag mig en bit avloppsrör på bauhaus och sågade till, ett riktigt verktyg kostade över 500:- så det var bara att glömma...
wus5mu.jpg


Stolt som man var när man blev klar med gafflarna så upptäckte jag att avgasröret legat emot luftburken och smält hål...
nmcdxu.jpg


Tog genast fram vinkelslipen och lekte kirurg:brynad
2v9ssch.jpg


Efter att ha :borrat och popnitat så bockade jag till en aluminiumplåt och med hjälp av lite tätningsmassa så fick jag dit det riktigt bra enligt mig själv:)
6nxzkw.jpg



Renoverad bakdämpare.
2dvrf4j.jpg


Började med motorrenoveringen för någon dag sedan, passade på att bygga en motorram så det inte blir så bökigt att skruva. Så ska det se ut i ett kök...
280402v.jpg



Svänghjulet såg ut att ha legat på sjöbotten...
2rdu6tz.jpg



125cc vs 500cc kolv, Enligt förra ägaren har kolven bara gått ca 10h och den är i bättre skick än vad det ser ut som på bilden så jag är osäker på om jag byter den eller inte. Dock är det dumt att vara dumsnål.
33mbci8.jpg


Fortsättning följer...
 
Last edited:

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
Sån har man ju haft. Riktigt härlig hoj det där. Och ja... Så ska det se ut i ett kök. :)
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Beställt lite delar nu. Vevstake,ramlager,kolv,tändstift,nållager,vevlager,packningar motor,packboxar motor, kopplingsarm ink lager o packbox. Kalaset gick på ca 4000:-, inte så farligt men utan något jobb så känns det rätt saftigt:brinnerup.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Trevligt projekt :tummenupp

Vilken årsmodell är det?

Vad menar du med LV? Det går väl inte att LV-regga än cross :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du lyckas gatregga den här så blir det den fetaste motarden någonsin:yoparty
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Najs bygge, 2t motard är det enda rätta!!!

Vevstake,ramlager,kolv,tändstift,nållager,vevlager ,packningar motor,packboxar motor, kopplingsarm ink lager o packbox. För 4000 kr.

Tycker jag låter snuskigt billigt!!!!!!!
Ebay eller?
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Trevligt projekt :tummenupp

Vilken årsmodell är det?

Vad menar du med LV? Det går väl inte att LV-regga än cross :va

Det är en -93:a , har kollat tidigare and LV reg och tror det blir svårt men det finns andra sätt...:)

Najs bygge, 2t motard är det enda rätta!!!

Vevstake,ramlager,kolv,tändstift,nållager,vevlager ,packningar motor,packboxar motor, kopplingsarm ink lager o packbox. För 4000 kr.

Tycker jag låter snuskigt billigt!!!!!!!
Ebay eller?

Japp, ebay i UK. Dock fick jag köpa kopplingsarmen och delarna till den av en återförsäljare i stan.
 

drutten^

I'll have a slize of your mother
Gick med
4 Jul 2007
Ort
härnösand
Hoj
honda cb125t 1975
trevligt trevligt!
grymmt rå ifall du får ut den på gatan! :D
skall följas!
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
delc76.jpg


*bling*bling*

Lägger upp en bild medans jag väntar på delarna, provade TTR:ens fälgar på kxen. Fram passade dock var bakfälgen för bred.
 
Last edited:

Striden

DARKSTAR
Gick med
5 May 2006
Ort
Gbg City
Hoj
KTM 540SM Kawasaki KX500MX/SM.
Det ser redigt bra ut!!! :tummenupp

Ang Lv-regningen så ser det tyvärr dyster ut har själv prövat på diverse sätt, det enda som gick var & köra E-reggat eller plocka hem en imp hoj från Staterna.
Men dela gärna mé dej om du hittar en lucka i systemet..
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Fått delarna nu, dock var kolven skadad i nederkant och upperkanten när jag fick den. Bara bita i det sura äpplet och skicka tillbaks kolven och invänta en ny.

2mi0ydv.jpg


Upptäckte också att det är gräs eller liknande som växt bakom drevet, svårt att se då det förmultnat en del men rötter och hela rubbet fanns:yoparty
284awg.jpg


eg7j42.jpg


2lvblg2.jpg


111o83q.jpg


Som vanligt ska det trilla ut små brickor och likande när det väll ska klyvas, blir till att ta sig en redig funderare nu när jag har 2 brickor och en lite plast plupp som jag inte har en aning om vart dem ska sitta:va
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Leta upp spränskiss på motorn så ser man rätt snabbt var skiten ska sitta, lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top