Kawasaki, hjälp!!!

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Hej. Grabben har en cross, KX80 1992 som inte vill starta....Den har stått sen i juli å jag börjar ligga på - nu....... Så nu söker jag hjälp här....har kört fast!!!

Den har gnista
Den får bensin
Den har komp
Men den startar INTE!!!!

Har rengjort fuggen, bytt stift, kollat över "dödarknappen", försökt mätt upp tändspolen (ingen hejjare på el, men den verkar ok)!

Det sitter nån form av cdi box under sadeln, funderar om man skall försöka få tag på en beg sån, men frågan är, den har ju gnista.får den gnista om cdi boxen är kass?

Vad kan det annars vara för fel?
Finns det några klassiska ställen där jordningen brukar faila på crossar?

Tacksam för hjälp:)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du målat om ramen nydligen? CDI är det ovanligaste att de ger sig.

1. Plocka bort dödarknappen helt.
2. Plocka av tändspolen och kontrollera att bryggan den är fäst vid är utan färg och inte sprucken.
3. Byt tändhatt samt kapa 1cm på tändkabeln innan du sätter tillbaka en ny tändhatt.
4. Mät upp resistensen i tändspolen samt i statorns lindningar (mätvärdena står i din manual)
5. Byt tändspole
6. Kontrollmät din CDI

Börja och beta av listan ovanifrån och prova att starta mellan varje steg.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Tack för svaret BorisJR

Har ej målat om ramen.

1. Har testat med att ta bort dödarknappen, men den startade inte!
2. Ska kolla efter sprickor.
3,4,5. Har testat med en annan spole/kapel/hatt, startade inte. Får försöka mäta statorn!
6. Hm, hur gör man det? Har du tips/länk eller så
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad kan man dra för slutsats av det? Vad skulle det kunna va som är trasigt tror du?
Boris guide täcker in all felsökning runt det, men har du något fel i tändkretsen så kan gnistan vara för svag för att orka överleva och tända soppan i det tryck du har inne i cylindern, men den ser fin ut ute i friska luften. Du kan även ha en sensor som busar, tex om en skruv har lossnat lite, så att gnistan tänds lite slumpmässigt eller med viss förskjutning. Men om den risken finns i din motor har jag ingen aning om.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Glömde skriva en sak. Matade den med startgas i sommras, det blev en rejäl tändsmäll! Fortsatte kicka å efter en stund hoppade den igång, testkörde och den gick som vanligt.
Men efter det har jag försökt att kicka igång den x antal ggr, men den vägrar.
Den har alltid vart lättstartad förut, 2kick typ.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag menar det är sällan saker står still och bara går sönder.
Rengöring av alla små kanaler och munstycken i förgasare först sen stiftbyte och sen startgasen.
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Har gjort ren förgasaren igen, plockat bort reedventilen, hittade inget fel på den, köpte mig en svänghjulsavdragare för å kolla att krysskilen ej var trasig, komptestat=8, promenerat runt den med växel i och utan stift i för att få bort ev soppa i vevhuset, kollat att den har gnista, nytt stift, stiftet blir blött, kollat dödarknappen och div kablar MEN den vill ändå inte starta!!!! Mäta stator o cdi är inget jag fixar, har letat info och det verkar vara ej gå att mäta upp på ett skapligt enkelt sätt!
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
*LÖST*
Trots skaplig komp så har den skurit.... Fick igång den med ett "förmjukt" stift, då började det att blöta i toppackningen! Rev av cylindern, både kolv o cylinder var repiga + nästan tomt med kylarvätska i systemet!

Nån som har tips på hur man kommer billigast undan med en renovering??? Crossen är fr -92 och är i funkande skick ej värd många tusen, så det känns sådär att renovera för hela hojjens värde!!!!
 

PixxarOne

Ny medlem
Gick med
14 May 2013
Ort
Åkersberga
Hoj
1998 Kawasaki ZX9R
*LÖST*
Trots skaplig komp så har den skurit.... Fick igång den med ett "förmjukt" stift, då började det att blöta i toppackningen! Rev av cylindern, både kolv o cylinder var repiga + nästan tomt med kylarvätska i systemet!

Nån som har tips på hur man kommer billigast undan med en renovering??? Crossen är fr -92 och är i funkande skick ej värd många tusen, så det känns sådär att renovera för hela hojjens värde!!!!

Leta cyl på tex ebay o kasta i en ny kolv.

Eller kontakta: http://cylinderdoktorn.se/nikasil.htm
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Nu har jag bytt kolv o ringar, nållager, nytt värstingstift, ny soppa, gjort ren förgasaren ännu en gång, kollat så reedventilen tätar men den ville ej starta ändå (försökt dra igång den efter bil då startade den till efter typ 100meter, men helt död igen efter det).

Efter det har jag lånat cdi-box, tändspole, kabel o hatt från en likadan maskin, kickat som f-n, det enda som hände var ett par smällar men inte en tillstymmelse till att starta.....varfööörrr!!!

Det jag inte vart på än är tändplattan innanför svänghjulet, den sitter ej lös iaf, vet ej hur/vart man skall kolla där.

Dödarknappen är kollad

Har tröttnat ur på denna följetång, men vill ändå få den att gå så min son får skojj:) Vad mer finns som kan ställa till det hela, eller är det att köra över den med en ångvält som är lösningen.....
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
När du drog igång den.
gick den nån sekund sen dog sen gick igen nån sekund???
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Leta beg delar på Ebay och blocket.
Men de flesta är nog repiga som din.
Att hona och skicka i en ny kolv och ny ring kan ju få liv i den beroende på hur stora reporna i cylindern är.
Borra och öd kolv är ju bäst men kostar nästan värdet av hojen.
Men då går den!
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Ni stanna så fort den gick igång???

Om ni prövar igen så fortsätt en bit å se om den beter sej son jag skrev.
tänder dör tänder dör.

Gör den det så???
Jag har inte skuvat Cross på över 20 år men ska försöka förklara.
Det sitter nån slags Ventil?? Tror jag tyckte det va en Avgasventil Spjäll??
Man kommer åt den på V sidan på motorn.
Som man kan sätta upp och ner.
det ser rätt ut men den kväver hojen. bara vända på den...
Man brukar få igång den några sek me lite kraft typ bogsera.

Nån här vet garanterat va jag menar å kan kanske förklara bättre...:fyllisar
 
Last edited:

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Leta beg delar på Ebay och blocket.
Men de flesta är nog repiga som din.
Att hona och skicka i en ny kolv och ny ring kan ju få liv i den beroende på hur stora reporna i cylindern är.
Borra och öd kolv är ju bäst men kostar nästan värdet av hojen.
Men då går den!

Har satt i ny kolv o ringar, cylindern var inte speciellt repig, visade den för några som jag tror är ganska kunniga på motorer, dock ej cross men bla röjsågar å gräsklippare. De trodde inte att det skulle va nå problem med cylindern!
Precis som du säger så kostar det jädrans mkt att borra upp o nicasilbehandla när det är en gammal hoj +att det ej är säkert att det är felet!
 

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Slutändan, Östra Dalarna
Hoj
YZF 1000 R
Neio: Det är nog reedventilen du menar. Har plockat ur den och baksugit den, då är den tät, testat även att vända "bladen" men då blev den ej riktigt tät, så nu sitter det som det satt från början och är tät!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top