Kawa ZZR 1400 Recension

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Grattis till ett av de bästa japs-köpen!

Tack, kul att du kan vidimera min upplevelse. Då känns det lite mer som att jag inte snackar i nattmössan, trots allt...

Försäkringspremien (10 lök/hel/helår/sthlm)

Snacka om bra premie! Jag får ge ca 9.400 för halvförsäkring per helår för Kawan.

Skall jag inte bränna så mycket pengar lutar det åt en begagnad ZZR. Riktigt fin hoj och självklart ubersnygg i kawa-grönt. :tummenupp

Absolut, den är skitsnygg i grönt:

Kawasaki%20ZZR1400%2009%20%201.jpg


Lite för mycket att åka på kanske, men rätt coola byggen med denna Kawa :tummenupp
ZX14_specials_web.jpg


Om du vill ha grepp på gatan så testa Shinko Stealth 003. Har inte lyckats att få ett enda släpp med såna däck.

Kanontips, dom däcken som sitter på nu släpper typ...direkt...eller så är jag bara ovan vid hojen...


Dom skjuter hojjen över 300 utan problem,man känner hur framhjulet snuddar lite vid marken.:banana

Hrm...nu ska vi ta det liiiite lugnt kanske, jag har aldrig slangat en enda gång någonsin (fast denna hoj är ju slangbenägen värre), och Stoppie går nog inte heller att göra - då hojen har ABS :tuttar
 
Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Mitt intresse ligger oxå i en ZZR1400 vid nästa byte.
Sneglat mycket på Hayabusa oxå men isf vill jag ha nya modellen.
Men nåt säger mig att Kawan kommer vara roligare?
Måste bara få provkört en, fanns ingen på Stibix i borås för demo :/
 

adrenaline

Adrenaline Mc
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha R1 -07 PCIII,KN,Mivv decat,A&R buffle kit,Kevlar lameller,Snabbgas, mm
Tror jag hinner hem så vi kan gasa lite ikväll!:tummenupp Är i Härnösand nu...
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Men nåt säger mig att Kawan kommer vara roligare?

Säkrare kommer den förmodligen att vara, då den har betydligt bättre bromsar inkl ABS, och det kan ju vara bra i 300 blås...

Måste bara få provkört en, fanns ingen på Stibix i borås för demo :/

Provkör en, och så fort du hjort det - skriv lite kommentarer i denna tråd om vad du tyckte! Jag är nyfiken på hur du upplever hojen...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Grattis till nya hojen, du verkar helsåld, hjärna och hjärta:tummenupp:tummenupp

Håller med dig i stort även om jag håller Busan som det klart sportigare alternativet för mer aktiv körning (för att inte tala om K1300R). Kawan är inte alls lika följsam när det krokar till sig, klart mer touringlok i mina ögon.
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Kanontips, dom däcken som sitter på nu släpper typ...direkt...eller så är jag bara ovan vid hojen...

Nej för fasen det ska inte släppa med rätt däck!
Har man värmt upp däcken lite samt ställt in fjädringen rätt :mattias innan man börjar gasa så ska det greppa sen.


Hrm...nu ska vi ta det liiiite lugnt kanske, jag har aldrig slangat en enda gång någonsin (fast denna hoj är ju slangbenägen värre), och Stoppie går nog inte heller att göra - då hojen har ABS :tuttar


Det är nog inte fel med ABS speciellt i regn!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
"...och där är snoppmätartävlingen igång...!"

Skämt åsido.

Den kan mycket väl ha bättre svängradie än din hoj. Bara några grader mer styrutslag ger en oerhörd skillnad. Om den sedan "vänder lättare" är en annan sak - den är ju trots allt drygt 2ggr så stor som din 600 och med betydligt mer saker på sig.

Ja du, min snopp är en skalad räka gentemot detdär bestet!:tummenupp
Tja jo jag ska kanske inte bestrida svängradien så mycket med min 2 års erfarenhet på nacken, men en erfaren förare.
Min mc-lärare svängde ER-6:an inom en radie på typ 1½m. Borde ha fått det på film.
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Har varit helt säker till precis nu. Att nästa hoj blir en hayabusa av den nya modellen. Har tidigare haft en 00:as Busa och var riktigt nöjd med den, men nu hittade jag denna tråd och blev nästan lite sugen på att snegla närmare på Kawasakin:)
Dock så har ju Suzukin en fördel i och med att den har en märkesförsäkring och ligger därmed bra till kostnadsmässigt på den fronten.
Hur dyr är Kawasakin att försäkra?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hmm, låter frestande. hamnar den verkligen i sport-touring försäkringsklass ? Wow i så fall... Vad finns det för fler hojar av denna typen ? Alltså kåpad, sportig, men som hamnar i sport-touring klassen , helst med ABS ?
VFR, Sprint ST .. fyll på bara.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Alltid kul att läsa om folk som är nöjda med sina hojar. Tycker den är apläcker faktiskt. Varit svag för den sedan den kom. Speciellt fronten men lysena, riktigt snyggt!

Hayabusan må vara älskad, men fy fan va ful jag tycker den är! Som en oinsatt (angående MC) polare sa när han var med mig på MC-mässan. "Vilket fulknark gick den designern på?"
Sedan får mig namnet att tänka på en karaktär i Pro Wrestling på NES (tror jag det var)... :D
 

Lasse-SL-500

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07, ZX9R -02
Kan bara instämma i Gollums åsikter om ZZR. Det är en otrolig hoj, sjuk kraft. :tummenupp Jag har en Diablo black ZZR 1400 -07:a med ABS och Devil slipon. Jag köpte den efter att ha provkört och jämfört med Hayabusa och K1200/1300S. Alla tre hojar spelar i samma division, feta sporthojar på anabola, mer av allt på gott och ont. Här kommer lite siffror om hojarna. Man läser och hör så mycket, svårt att veta vad som är sant, men detta har jag hämtat från Wikipedia och tillverkarna själva.

Längd och vikt
Kawan väger 214 kilo torr, Hayabusan 220 kilo och BMW:n 224 kilo. Detta är ca 35-40 kilo mer än en vanlig liter-hoj och det är klart att det märks. Hjulbasen är 146 cm för Kawa, 148.5 för Hayabusa och 156 cm för BMW. det är längre än moderna literhojar som brukar ha 135-140 cm mellan axlarna.

Motorn (2008)
Kawa: 1352 ccm, 12.0 komp, 84x61 bore/stroke 197 hp 154 Nm vrid
Hayabusa: 1349 cc, 12.5 komp, 81x65 bore/stroke, 197 hp 139 Nm vrid
BMW: 1293 cc, 13.0 komp, 80x64.3 bore/stroke, 175 hp, 140 Nm vrid

Bromsar
Både Kawan och BMW:n har ABS, något jag inte tror finns att få till Hayabusan. Jag upplever att Kawan har bäst bromsar, följt av BMW och sist Hayabusan som inte alls känns lika lättdoserade bromsar.

Utseende på cyklarna kan man snacka om hur länge som helst, eftersom alla tycker olika. Och tur är väl det, tråkigt om alla tyckte likadant! :huvetPersonligen tycker jag ZX14/ZZR är snyggare än Hayabusa, särskilt den svarta är snygg tycker jag.

Att köra:
Kraften är sjuk för alla dessa. Sjuk. Det märks att det är 30-35% större motorer än på en 1000, något som också avspeglar sig i att den svänger sämre än en mindre hoj. Så det är både på gott och ont. Snabbare rakt fram, men inte lika smidig i kurvor jämfört med en literhoj.

Hayabusan har mest framåtlutad (sportigaste) körställning, följt av Kawan och sen BMW:n. Alla tre är dock mer upprätt sittställning jämfört med 1000-kubikare.

Utrustning
Här är nog BMW:n mest komplett, med elektronisk dämparjustering, värmehandtag (skönt när man fryser om labbarna) ABS och färddator, följt av Kawa med ABS och färddator. Hayabusan har ingen sån utrustning, men det är kanske också därför den känns mest sportig av dessa. Alla har dock tankmätare och växelindikator.

Ljudet
Standard är ZZR alldeles för tyst anser jag, men med Devil slipon ger den ett mörkt rytande, mycket kraftfullt ljud. Det hörs verkligen att det är en större motor än i 1000-kubikarna.

Nackdelar då?

Ljuddämparna original är stora, tunga och (för) tysta. Jag tycker Kawa gjorde en tabbe med sadeln. I och med att det är en "limpa" i stället för två separata sitsar ger den signaler att det är en Touring-cykel. :gnissla Jag tror det varit bättre med två separata sitsar. Man hade inte suttit sämre och det hade givit en sportigare framtoning.

Vikten är en annan nackdel jämfört med en modern literhoj (215 kg torr mot ca 170 kilo). Plus att jag tydligen är byggd som en ostbåge, för jag trivs att sitta fälld framåt. :) Gillar att sitta långt fram med huvudet nästan framme över mätarna - grym känsla av kontroll, känns tryggt. ZZR:en är lite större, man sitter inte på samma sätt.

Alla dessa är grymma mopeder, det är nog egentligen mest en smaksak vilken man väljer. Men i mitt fall föredrog jag en ZZR, dels för att jag tycker den är snyggare men också för att den känns vassast (även om generation 2 av Hayabusa sägs vara aningen vassare rakt fram)

zx14green.jpg
 

Bifogat

  • zx14green.jpg
    zx14green.jpg
    90.8 KB · Visningar: 125
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
har kört 1400:an nu, fy fan .. vilket monster ! oändligt med kraft kändes det som ..och lätt att styra, helt otroligt, vikten försvann direkt när man kom upp i 30
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top