Kawa ZX6-R, Från ras till kalas!

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Garage med hus, that's the spirit! :hihi

Vad skulle en någorlunda ok CNC-maskin kosta då?

Räkna in en uppsäkring till 63amp oxå, dom drar en del dom där om dom är något att ha.

Blev klar med locket och det är som man säger stabilt som f*n :D

dsc03395j.jpg

dsc03396q.jpg

:yoparty

Kul att sen folk som gör lite prylar själv:tummenupp
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Jag hade väldigt gärna haft både manuell svarv och fräs istället för en cnc, men alla fräna saker man kan göra i en cnc får en ju att bli knäsvag :p

Locket blev förjävla bra ;) :tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag hade väldigt gärna haft både manuell svarv och fräs istället för en cnc, men alla fräna saker man kan göra i en cnc får en ju att bli knäsvag :p

Locket blev förjävla bra ;) :tummenupp

Tack :)

Jupp, nu gör jag ju allt i manuella maskiner för har inte börjat med CNC doningarna ännu.
Och vad gör det =D, Tycker det är jättekul och stå och veva :tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
förlåt en ovetande, vad kan en cnc göra som inte en manuell svarv/fräs kan?

Ballt projekt föresten! blir skit bra (dock inget fan av rymdfärje baken du vill ha ;))

Föresten hittade du "vraket" på blocket? Duktigt sugen på göra något liknande.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
förlåt en ovetande, vad kan en cnc göra som inte en manuell svarv/fräs kan?

Ballt projekt föresten! blir skit bra (dock inget fan av rymdfärje baken du vill ha ;))

Föresten hittade du "vraket" på blocket? Duktigt sugen på göra något liknande.

Egentligen ingentling. Men, det är typ nästan omöjligt att veva 3 axlar samtidigt med en manuell vilket CNC-Maskinen kan.

I grund och botten är det samma maskiner bara att CNC är motor/datorstyrd.


Tack, ne smaken är ju som baken :D
Jag har alltid gillat Agusta då var det givet.
Samtidigt har jag ju inte monterat ännu så jag kanske inte gillar det heller :gnissla¨

Var iaf i garaget nyss och imorgon så tar jag och fixar lite mera med locket, det behövs rundas av och tas ner lite för nu såg det tungt ut.

Imorgon så blir det Risers till styret som står på schemat :D
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
förlåt en ovetande, vad kan en cnc göra som inte en manuell svarv/fräs kan?

Ballt projekt föresten! blir skit bra (dock inget fan av rymdfärje baken du vill ha ;))

Föresten hittade du "vraket" på blocket? Duktigt sugen på göra något liknande.

Om vi jämför en cnc (computer numeric control) styrd svarv mot en handvevad är det en ganska enorm skillnad skulle jag vilja säga :) Både i snabbhet, enkelhet och att man inte behöver överdrivet många svarvstål!

I cnc svarven kan du mata in radier, faser osv genom koordinater. Eller såklart genom en cad-ritning, beroende på maskin och styrsystem.

I en manuell svarv däremot måste du ha radiestål som har samma radie som du ska använda, och för att fasa behövs ett skrubbstål aka ett svarvstål som har en vinkel på 45 grader. Ska du ha faser i andra gradtal måste du antingen vinkla hållaren för svatvstålet eller byta svarvstål.
Iofs går det att göra faser med ett vanligt svarvstål också men då måste du också vinkla hållaren. Jobbigt om man har en svarv som saknar den funktionen :p

Sen jobbar den cnc styrda svarven mycket snabbare och räknar själv ut beroende på material hur mycket den kan ta åt gången, och har man ställt in konstant skärhastighet ökar varvtalet allt eftersom diametern minskar :)

Så är det då på de maskiner jag arbetat med :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om vi jämför en cnc (computer numeric control) styrd svarv mot en handvevad är det en ganska enorm skillnad skulle jag vilja säga :) Både i snabbhet, enkelhet och att man inte behöver överdrivet många svarvstål!

I cnc svarven kan du mata in radier, faser osv genom koordinater. Eller såklart genom en cad-ritning, beroende på maskin och styrsystem.

I en manuell svarv däremot måste du ha radiestål som har samma radie som du ska använda, och för att fasa behövs ett skrubbstål aka ett svarvstål som har en vinkel på 45 grader. Ska du ha faser i andra gradtal måste du antingen vinkla hållaren för svatvstålet eller byta svarvstål.
Iofs går det att göra faser med ett vanligt svarvstål också men då måste du också vinkla hållaren. Jobbigt om man har en svarv som saknar den funktionen :p

Sen jobbar den cnc styrda svarven mycket snabbare och räknar själv ut beroende på material hur mycket den kan ta åt gången, och har man ställt in konstant skärhastighet ökar varvtalet allt eftersom diametern minskar :)

Så är det då på de maskiner jag arbetat med :)

Japp det stämmer bra.

Men i grund och botten så är det fortfarande en mångaxlig fräs :)
 

creare

Guest
Underhållande läsning och häftigt bygge:tummenupp Får du den klar till Elmia må tro?:yoparty
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Passar en soppakran från en ZX6r -01a? Har en liggandes. Utan själva vredet, men det kan du fixa någon fräsigt vred (hahahahahahaha....). 50.- så får du den i ett fin vadderat kuvert i brevlådan.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Garage med hus, that's the spirit! :hihi

Vad skulle en någorlunda ok CNC-maskin kosta då?

100k som någon sa räcker inte speciellt långt, har du tur får du en gammal skruttig som du måste repa titt som tätt samt att den troligen knappt klarar av några svårare processer, är isf bättre med manuella. Billigare och bättre att skaffa sig kontakter inom området. Är utbildad cnc-operatör och har arbetat med det några år men de maskinerna jag arbterade med innan jag tog tjänstledigt för att studera kostar i enkla slängar 40-50 miljoner totalt fast då med tillhörande robot. Men cnc är bra shit ifall man kan hantera en sån maskin :)

Över till bygget så ska det bli skoj att se slutresultatet sen :) keep up the good work!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Passar en soppakran från en ZX6r -01a? Har en liggandes. Utan själva vredet, men det kan du fixa någon fräsigt vred (hahahahahahaha....). 50.- så får du den i ett fin vadderat kuvert i brevlådan.

Synd att jag inte visste det innan.
Nu har jag ju fixat en anslutning som går från tanken till originalkranen som sitter i ramen.

Men bra att veta utifall den inte passar.

Nu är jag hemma på lunch för hundrastning.
Fick precis väja för en lastbil som körde ut från stopplikt när jag kom i ca 70.
Fick ta ett snabbt beslut och välja mellan canadacab eller att försöka ta sig bakom mellan resterande bilar och hans bakbom.
Jag valde det sista och det gick fan precis.:angel

När en bil kör ut framför är det ju en sak men när fan 15 meter lastbil placerar sig över min samt mötande fil så finns det inte mycket utrymme.

Morrr

Fräser risers och är klar med locket nu
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Modemdödare, om nu någon har det nuförtiden.

Fick lite fixat idag med:tummenupp
Dock han jag inte klart med mina risers :( Fast tur är väll det, för när jag kom hem såg jag att jag var tvungen att ändra om lite i designen.
Hade tänkt från början att ha två genomgående M10:eek:r ner i styrkronan, men det fanns inte plats så det får bli en M12 i varje.

Här kommer en drös med bilder, tog nämligen med kameran till skolan :tummenupp

dsc03443nf.jpg

dsc03444z.jpg

dsc03446ls.jpg

dsc03447s.jpg

:gnissla
dsc03448la.jpg

dsc03449k.jpg

dsc03454x.jpg

dsc03473b.jpg

Kompisen tillverkar en axel till en polertrissa :D
dsc03460t.jpg


Snabbskiss på risers
dsc03462q.jpg

dsc03465l.jpg

dsc03466h.jpg

dsc03476j.jpg


Det var alles, hoppas du inte har modem :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Modemdödare, om nu någon har det nuförtiden.

Fick lite fixat idag med:tummenupp
Dock han jag inte klart med mina risers :( Fast tur är väll det, för när jag kom hem såg jag att jag var tvungen att ändra om lite i designen.
Hade tänkt från början att ha två genomgående M10:eek:r ner i styrkronan, men det fanns inte plats så det får bli en M12 i varje.

Här kommer en drös med bilder, tog nämligen med kameran till skolan :tummenupp


Det var alles, hoppas du inte har modem :D

Å du bor i Uddevalla? Ska nog fan ta reda på var din postlåda bor när jag behöver ha något fixat! Snyggt jobbat! Ska bli kul att se fortsättningen.:tummenupp
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Å du bor i Uddevalla? Ska nog fan ta reda på var din postlåda bor när jag behöver ha något fixat! Snyggt jobbat! Ska bli kul att se fortsättningen.:tummenupp

Jupp det gör jag =)
Det kan du göra om det skulle vara så :D

Nu ska jag dock gå och sova, skola och sen jobb = 25.5 timmar i vaket tillstånd :trött
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top