Katt som kissar i sängen

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Är det någon här inne som haft problem med att katten kissar i sängen? Min har gjort det 3ggr nu på ca 6v. Det är en kastrerad hankatt, ålder okänd eftersom han är en hittekatt. Kan det vara någon form av revirmarkering då min kille nästan alltid sover hos mig?:va Det börjar bli frustrerande o behöva tvätta täcken o riva upp allt i sängen och idag köptes en ny bäddmadrass.

Har ni några tips på vad det kan vara för fel o på hur jag ska få bukt med problemet?
 

Bifogat

  • DSC02256.jpg
    DSC02256.jpg
    228.4 KB · Visningar: 228

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Stänga dörren till sovrummet är ju alltid en start.

Har samma problem med en av våra katter och då fungerar ovanstående rätt så bra.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Stänga dörren till sovrummet är ju alltid en start.

Har samma problem med en av våra katter och då fungerar ovanstående rätt så bra.

Detta är en rätt så pratsam katt o han kommer o föra ett jäkla liv o sen gillar jag när han sover bakom ryggen.... Har hört ngt om feromoner som man pluggar in i kontakter, ngn som har testat?
 

Hudik

Guest
Eftersom att den är kastrerad så bör det inte vara revirrellaterat.
Jag tror att det enda du kan göra är att stänga dörren tills han kommer på andra tankar.

Kan även vara att han är understimmulerad, prova att leka lite mer med honom.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Eftersom att den är kastrerad så bör det inte vara revirrellaterat.
Jag tror att det enda du kan göra är att stänga dörren tills han kommer på andra tankar.

Kan även vara att han är understimmulerad, prova att leka lite mer med honom.

Det kan stämma, jag jobbar väldigt mkt i perioder och förut har han varit ute oxå:)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det finns många tänkbara orsaker. Dessa saker skulle jag misstänka:
1. -Nykastrerad? beteendet kan vara hormonellt. tar en stund innan hormonerna går ur. Det låter spontant som ett revirmarkerande.

2. - Dålig kattlåda, gillar antingen inte sanden eller så är helt enkelt lådan i för dåligt skick. Katter är oftast väldigt renliga, och de gillar inte att du slarvar med lådan.

3. - urinvägsinfektion eller urinsten. Särskilt urinsten är vanligt bland kastrater undersök han noga hur han gör på lådan. småskvätter han och verkar ha svårt att få ut urinen? går han flera ggr på lådan inom kort tid men inget kommer eller väldigt lite? Veterinärbesök omgående, han behöver sannolikt undersökas.

4. - Har du slutat bry dig om honom? För en katt är behovet av närhet lika stort som för hundar, det märks bara inte. Sätt dig ner med han ofta, kamma honom. ge han uppmärksamhet, låt även din kille göra detta mot han, "pälsrengöring" stärker flockgemenskapen.

Inte ovanligt att katter signalerar att de mår dåligt fysiskt/psykiskt på detta sättet. Han har troligen förgäves försökt få dig att se att han mår åligt med andra metoder, därför markerar han mycket utstuderat, eftersom han förmodligen är desperat.

Endast du kan veta vilket det är, men enklast är att börja med den vanligaste boven. Använd mycket klorin när du rengör lådan, du kan inte bara byta sanden. Lådan måste vara ren innan du häller i ny sand. Katter älskar doften av klorin när du rengör lådan, unvik ättika i alla former. Sätt omedelbart in kärlek och omtanke. Katter fattar inte alls varför du är sur, deras minne är så kort att de kan inte koppla din ilska till kattpisset i sängen. Ilska fungerar aldrig. Ser det ut som om han har problem med lite urinläckage eller att det svider? går han lite "krumbuktigt", böjd rygg? Omedelbart till veterinär, kan vara timmar minuter innan urinblåsan spricker.

Alla "fy-sprejer" går fetbort på detta problem. Förmodligen skapar det värre problem. Har du använt "fy-spray" måste du sanera bort den noga från det du sprejat på.

Långt svar, ta det för vad det är. Har alltid haft katter själv, samt många så jag har haft dessa problem men det har alltid gått att få bort beteendet snabbt. Funkar ingenting av det man har provat blir det besvärligt, då måste du ju fundera på att ta bort han, eller omplacera.

Problemet är på inget sätt kopplat till om han får vara i sängen eller inte. Det har ingen betydelse om dörren är stängd till sovrummet. Stänger du ute han från en plats han förut fått vara på så kommer han bara pinka någon annanstans.
 
Last edited:

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Det finns många tänkbara orsaker. Dessa saker skulle jag misstänka:
1. -Nykastrerad? beteendet kan vara hormonellt. tar en stund innan hormonerna går ur.

2. - Dålig kattlåda, gillar antingen inte sanden eller så är helt enkelt lådan i för dåligt skick. Katter är oftast väldigt renliga, och de gillar inte att du slarvar med lådan.

3. - urinvägsinfektion eller urinsten. Särskilt urinsten är vanligt bland kastrater undersök han noga hur han gör på lådan. småskvätter han och verkar ha svårt att få ut urinen? går han flera ggr på lådan inom kort tid men inget kommer eller väldigt lite? Veterinärbesök omgående, han behöver sannolikt undersökas.

4. - Har du slutat bry dig om honom? För en katt är behovet av närhet lika stort som för hundar, det märks bara inte. Sätt dig ner med han ofta, kamma honom. ge han uppmärksamhet, låt även din kille göra detta mot han, "pälsrengöring" stärker flockgemenskapen.

Inte ovanligt att katter signalerar att de mår dåligt fysiskt/psykiskt på detta sättet. Han har troligen förgäves försökt få dig att se att han mår åligt med andra metoder, därför markerar han mycket utstuderat, eftersom han förmodligen är desperat.

Endast du kan veta vilket det är, men enklast är att börja med den vanligaste boven. Använd mycket klorin när du rengör lådan, du kan inte bara byta sanden. Lådan måste vara ren innan du häller i ny sand. Katter älskar doften av klorin när du rengör lådan, unvik ättika i alla former. Sätt omedelbart in kärlek och omtanke. Katter fattar inte alls varför du är sur, deras minne är så kort att de kan inte koppla din ilska till kattpisset i sängen. Ilska fungerar aldrig. Ser det ut som om han har problem med lite urinläckage eller att det svider? går han lite "krumbuktigt", böjd rygg? Omedelbart till veterinär, kan vara timmar minuter innan urinblåsan spricker.

Alla "fy-sprejer" går fetbort på detta problem. Förmodligen skapar det värre problem. Har du använt "fy-spray" måste du sanera bort den noga från det du sprejat på.

Långt svar, ta det för vad det är. Har alltid haft katter själv, samt många så jag har haft dessa problem men det har alltid gått att få bort beteendet snabbt. Funkar ingenting av det man har provat blir det besvärligt, då måste du ju fundera på att ta bort han, eller omplacera.

1,2 och 4 går bort, han ska snart vaccineras så ska förklara vad som har hänt för veterinären.
Både jag o min kille ger honom mkt kärlek, han ligger som oftast emellan oss i sängen o i soffan och han är alltid med mig runtom i huset.
Kutar rygg, hmm, det gör han när han busar o leker kurragömma.
Har aldrig fyat honom mer än när han är på tex bord, enligt killen daltar jag för mkt.
Urinblåsan är inte svullen och inget blod i urinen, han går sina vanliga 3 besök på lådan varje dag.

Trixsigt men jag förstår ju att det är ngt speciellt som han protesterar mot, men ska leka mer med honom, ge honom mer uppmärksamhet o hoppas att det hjälper. Och självklart ska veterinären undersöka honom så det inte finns några fysiologiska hinder, tex urinsten.:)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ett ganska brutalt, men faktiskt bra sätt att få katten att sluta med beteendet är att trycka ner hans nos i kisset. Helt seriöst alltså.

Visa att du är arg, och att du inte tolererar pisseriet.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Ett ganska brutalt, men faktiskt bra sätt att få katten att sluta med beteendet är att trycka ner hans nos i kisset. Helt seriöst alltså.

Visa att du är arg, och att du inte tolererar pisseriet.

Ärligt så tror jag inte det fungerar, de förstår inte varför jag blir arg o man får aldrig straffa dem för att de visar en protest att ngt e fel. Sen e jag för snäll o kan inte göra så med djur.....
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ehh....du har inte katt va?

Jodå. Men har aldrig använt denna metod.

Jag skämtar inte med inlägget :confused:

Har för mig att jag såg det på tv4+ :va

Ärligt så tror jag inte det fungerar, de förstår inte varför jag blir arg o man får aldrig straffa dem för att de visar en protest att ngt e fel. Sen e jag för snäll o kan inte göra så med djur.....

Du visar ju katten varför du är arg när du gör så.

Nej jag skulle heller aldrig kunna göra det.
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Ska du ändå prata med veterinär så fråga om foder. Har fått höra på olika håll om att dom rekommenderar annan sammansättning av mat. Vill minnas att det var zink det handlade om, men om det skulle va mer eller mindre kommer jag inte ihåg.

Hade själv en hona som jag dessvärre aldrig hann testa det på. Men olika vänners hankatter, kastrerade båda, började oförklarligt kissa inne på fel ställe å tydligen hjälpte annat (troligen svindyrt) foder.

Den ena av hannarna å min hona var utekatter så mycket dom ville, och den andre hannen var en innekatt kanske skall tilläggas, men gemensamt var att problemen kom när djuren var vuxna å vart rumsrena innan.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Ska du ändå prata med veterinär så fråga om foder. Har fått höra på olika håll om att dom rekommenderar annan sammansättning av mat. Vill minnas att det var zink det handlade om, men om det skulle va mer eller mindre kommer jag inte ihåg.

Hade själv en hona som jag dessvärre aldrig hann testa det på. Men olika vänners hankatter, kastrerade båda, började oförklarligt kissa inne på fel ställe å tydligen hjälpte annat (troligen svindyrt) foder.

Den ena av hannarna å min hona var utekatter så mycket dom ville, och den andre hannen var en innekatt kanske skall tilläggas, men gemensamt var att problemen kom när djuren var vuxna å vart rumsrena innan.

Ok tack, ska höra med dem:)
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Ett ganska brutalt, men faktiskt bra sätt att få katten att sluta med beteendet är att trycka ner hans nos i kisset. Helt seriöst alltså.

Visa att du är arg, och att du inte tolererar pisseriet.

Så om du av en händelse vandrar runt på nån savann å känner att du behöver lätta på trycket, och det kommer en stor lejonhanne å lägger tassarna på dina axlar å mular ner ditt tryne i din egen pisspöl, morrar ilsket ett par ggr innan han lämnar dig.... så skulle din första tanke va att: Fan, jag kanske skulle valt en annan buske. :banana
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Så om du av en händelse vandrar runt på nån savann å känner att du behöver lätta på trycket, och det kommer en stor lejonhanne å lägger tassarna på dina axlar å mular ner ditt tryne i din egen pisspöl, morrar ilsket ett par ggr innan han lämnar dig.... så skulle din första tanke va att: Fan, jag kanske skulle valt en annan buske. :banana

ööh, ja :va

Jag kunde förstå skämtet med ditt inlägg :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top