Katana och GSX 1100-tråden

Burnadanne

GSX 1100 Turbo
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX 1100 turbo
Kolvringar är inte annat än slitageindikatorer.
:D
De ser rejält överhettade ut. Smulas de sönder vid beröring ??

Kolvarna är intackta, De var väl bara tur att vi fick avbryta bänkkörningen, pga tändningsproblem annars HÄRDSMÄLLTA ala Japan.

/Danne

Är det inte bättre om du har ett par extra motorer eller hojjar??
Vi saknade dig i onsdags... 400hojar på plats....

Ja vet att de finns en 1500cc motor i TUMBA:D
 
Last edited:

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
Velar som vanligt!......

Kan man få höra av er som åker 1500-1570cc på gatan, hur det funkar?
Jag kan inte bestämma mig hur mycket kubik jag ska ha.....
Funderingarna är juh som vanligt,problemen med värmen och oljeläckage?!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Kan man få höra av er som åker 1500-1570cc på gatan, hur det funkar?
Funderingarna är juh som vanligt,problemen med värmen och oljeläckage?!

Jag har ju inte kört så fantastiskt många mil med 1500cc än...
Men, med 11,65 i statisk komp och min nya nittonraders Setrab höll sig min motor under hundra grader hela vägen in till stan för första gången på många år.
Väl inne sköt den iväg till 120, men det var inte mer än väntat.

Håller man kompet nere kan man nog få både livslängd på rovan och läckagefritt. Å andra sidan är det där man hämtar hästarna så det är en balansgång.

Jag funderar på att prova 10:1 nästa år för att se om det ger lite lugnare liv men inte föör mycket tapp i kraften...
Får se om det blir av.
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Fjäder

Känner att min hoj är ordentligt stum i baken när jag är ute och cruisar. Kör enkel Öhlins dämpare med fjäder som tidigare satt på en GSX750R -92. Eftersom jag har förlängd sving samt skulle jag gissa att den här fjädern bottnar väldigt snabbt. Någon som har en ide om vilken MC fjäder jag ska satsa på för att få till något åkbart ute på gara? Kan 1100EF fjäder något att utgå från? Ingen som har en liggandes som kan avvara en sådan :)
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Mjaa, gick från 11,11 till 10,64 under dagen.
Utvecklingen var alltså tämligen god, däremot kände jag att jag måste ha längre sving med kortare och hårdare fjäder för att kunna få ner alla hästarna i marken... :gnissla

Åsell:
Stora kylaren gjorde all skillnad i världen !
Jag har aldrig kunnat stå så här länge på tomgång förr.
I söndags värmde jag motorn länge i kön till starten, tempen gick ändå inte över 90 grader.
Med den värme som rådde skulle jag tidigare behövt slå av motorn innan halva den tiden ! :banana
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Mjaa, gick från 11,11 till 10,64 under dagen.
Utvecklingen var alltså tämligen god, däremot kände jag att jag måste ha längre sving med kortare och hårdare fjäder för att kunna få ner alla hästarna i marken... :gnissla
..

Seså, inte illa för kort-hojen. Nästa övningstillfälle blir vid Kjula 17-18/sep.

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Mjaa, gick från 11,11 till 10,64 under dagen.
Utvecklingen var alltså tämligen god, däremot kände jag att jag måste ha längre sving med kortare och hårdare fjäder för att kunna få ner alla hästarna i marken... :gnissla

Åsell:
Stora kylaren gjorde all skillnad i världen !
Jag har aldrig kunnat stå så här länge på tomgång förr.
I söndags värmde jag motorn länge i kön till starten, tempen gick ändå inte över 90 grader.
Med den värme som rådde skulle jag tidigare behövt slå av motorn innan halva den tiden ! :banana

Bara bygga en hoj till!
Dragster motor i en roadracer kan aldrig bli rätt den ska ju vara kul lite mera varvvillig å det ska gå att gasa även med max nedlägg ...
Ta nu en gammal GSX å såga i, förstör inte klenoden!!!

//NH

Känner att min hoj är ordentligt stum i baken när jag är ute och cruisar. Kör enkel Öhlins dämpare med fjäder som tidigare satt på en GSX750R -92. Eftersom jag har förlängd sving samt skulle jag gissa att den här fjädern bottnar väldigt snabbt. Någon som har en ide om vilken MC fjäder jag ska satsa på för att få till något åkbart ute på gara? Kan 1100EF fjäder något att utgå från? Ingen som har en liggandes som kan avvara en sådan :)

Öhlins tar farm rätt fjäder om du kan ge dom all data de behöver... kan även simuleras i deras mjukvara.. troligen behöver du bygga om dämparen åxså..

/NH
 
Last edited:

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
Åsell:
Stora kylaren gjorde all skillnad i världen !
Jag har aldrig kunnat stå så här länge på tomgång förr.
I söndags värmde jag motorn länge i kön till starten, tempen gick ändå inte över 90 grader.
Med den värme som rådde skulle jag tidigare behövt slå av motorn innan halva den tiden ! :banana[/QUOTE]


Man kanske ska satsa på 1500cc...:) Tackar för infon!
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Åsell:
Stora kylaren gjorde all skillnad i världen !
Jag har aldrig kunnat stå så här länge på tomgång förr.
I söndags värmde jag motorn länge i kön till starten, tempen gick ändå inte över 90 grader.
Med den värme som rådde skulle jag tidigare behövt slå av motorn innan halva den tiden ! :banana


Man kanske ska satsa på 1500cc...:) Tackar för infon![/QUOTE]

Nja motortemp har inte så mycket med val av kubik... snarare när vill du renovera? Om 1000mil eller 8000mil (nu kommer många att opponera sig men ven fan har sett en dragster motor gå för full från Stockholm till Rom?)

Problemet med GSX är att toppen är begränsningen för att ta ut mera effekt. Ökad volym ger mera vrid å skulle ge det över hela registret om inte toppen var begränsningen...

Så i korta ordalag behöver en GSX 1166 ett ventil jobb + snikportning + export eller en street kam + RS36 Karaktären är då som en alfaromeo accet bara ökar med varvtalet å den är riktigt kul att gasa med.. en kåplös GSX gör lätt 250 med denna motor... ca 150hkr i motorn med full portning högkomp rs40 går det att plocka ut 200hkr...

Big block kräver större ventiler gärna plastad topp eller en R1100/750 topp som preppats annars har man nått max effekt kanske vid 8000varv redan.. 180-200 hkr med rs40 portat å racekammar. Här märks det är toppen som begränsar.. Köra jo som en turbo volvo det finns massor av effekt från början å varför växla? det drar lika frisk i 6000 som 8000 varv för att sedan bara plana ut...

Priset är ju inte avgörande för GSX ägare eftersom vi köpte hojen sååå billigt ;) Skulle uppskatta att 1500cc blir minst 4ggr så dyr att bygga om man går fullt ut för att få toppeffekt även i denna rova! Livslängden beror ju på om man använder effekten men jag tar för givet att man gasar fullt annars behöver man ju inte trimma.. håller den 2000 mil ska man nog vara glad. I dom här effekterna äter GSXn svänghjul å tappar, start kopplingar å kopplingskorgar. Högkomp slår även upp lageröverfallen i blocken så blocket måste bytas men detta är ju bara förbrukningsartiklar som ingår i mil kostnaden när man trimmar på den här nivån :tummenupp

Varför inte komma billigt undan? Köp en GSXR1000 för 100papp å ha som andra hoj... ett par fullgas repor på den så känns det skönt att inte en GSX har samma prestanda man kör lugnare, å det passar ju bra då den nästan saknar broms...

1500cc perfekt på strippen... å dom pojkarna har ju alltid en 4-5 extra motorer att plocka delar av...

PS Har 2 trimmade motorer efter första alternativet. Vid rödljusen i stan finns det ingen modern sporthoj (med orginal chassie) som har en chans på dom 2 första växlarna å det är ju sällan det går fortare.

//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Storkubik bygger man för att man kan och tycker det är roligt med motorbygge:) Tycker man inte det och har snål budget skall man låta bli. Ett riktigt topplock är ett måste om man inte vill ha Harley-karaktär.

Om man nu tycker det är roligt att åka fullt spett till Rom så förstår jag inte varför man öht skulle göra det på en GSX:va, ett riktigt "staket" jämfört med moderna maskiner.

PS
Det räcker med två motorer och någon ny växellåda som reservdelsbas:D
DS

/Ingvar
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Bah !
Kom inte dragandes med logik och resonemang, det lämnade man bakom sig för länge sedan i det här träsket :D

Det är snarast en drog driven av nyfikenhet som gjort att man passerat 1168, 1198 och 1327cc.
Man lever bara en gång...


EDIT
Vaf-n, kom Ingvar emellan medan jag komponerade detta litterära verk ?!!?
/EDIT
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Bah !
Kom inte dragandes med logik och resonemang, det lämnade man bakom sig för länge sedan i det här träsket :D

Det är snarast en drog driven av nyfikenhet som gjort att man passerat 1168, 1198 och 1327cc.
Man lever bara en gång...

Så sant så sant!!

Själv vill jag utnyttja sommaren att köra och vintern att skruva.. a never ending story...
Bara tråkigt att man så sällan får se Er Bigblocks på hoj nu förtiden..
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Storkubik bygger man för att man kan och tycker det är roligt med motorbygge:) Tycker man inte det och har snål budget skall man låta bli. Ett riktigt topplock är ett måste om man inte vill ha Harley-karaktär.

Om man nu tycker det är roligt att åka fullt spett till Rom så förstår jag inte varför man öht skulle göra det på en GSX:va, ett riktigt "staket" jämfört med moderna maskiner.

PS
Det räcker med två motorer och någon ny växellåda som reservdelsbas:D
DS

/Ingvar

ROM en liknelse för oss Gladiatorer :D
250mil tar 10 timmar prick plus tankning å en färja med frukost ;)
250 blås lagom med lååågt clipon, stor cykel
Wobbel byggde Ni väl bort redan i första modden med nya hjul gaffel swing dämpare osv...

Tänkte faktiskt ta en repa i Europa nästa sommar, inget tält å tjafs, bara ett plastkort å en tandborste :tummenupp
Kanske hänga på??

//NH
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Jag citerar bara han Tom Kelly. "The only substitute for cubic-inches, is more cubic-inches"


En liten undran. Är det någon som vet vart man kan få tag i laddregulatorer som laddar lite högre än originalarna?
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Bara tråkigt att man så sällan får se Er Bigblocks på hoj nu förtiden..

Det är sant, men i år är det faktiskt motsatsförhållandet mellan barn/tid som hållit mig från vägarna...

Jag körde faktiskt en sväng med MC-polisernas hojklubb igår kväll.
1500cc GSX görs inte riktigt rättvisa i 70-90 knyck, jag tar nog SR500:an nästa gång jag åker med dem ;)
Däremot fick jag ytterligare ett kvitto på kylarens förträfflighet med max 90grader under kvällen !

1 timme kvar till besiktningen, huvva....
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
ROM en liknelse för oss Gladiatorer :D
250mil tar 10 timmar prick plus tankning å en färja med frukost ;)
250 blås lagom med lååågt clipon, stor cykel
Wobbel byggde Ni väl bort redan i första modden med nya hjul gaffel swing dämpare osv...

Tänkte faktiskt ta en repa i Europa nästa sommar, inget tält å tjafs, bara ett plastkort å en tandborste :tummenupp
Kanske hänga på??

//NH

Vad man än monterar för hjul m.m. på gummisnoddsramen är det ändå ljusår från en modern maskin. Då menar jag inte en -95'a eller nåt utan årets modeller. Men det ger karaktär och gör det hela lite mer spännande sas:D

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Vad man än monterar för hjul m.m. på gummisnoddsramen är det ändå ljusår från en modern maskin. Då menar jag inte en -95'a eller nåt utan årets modeller. Men det ger karaktär och gör det hela lite mer spännande sas:D

/Ingvar

Jo då å mest spännande är orginal chassie... när man måste hålla armbågarna mot knäna för att styva upp ramen runt 200 så att ålningarna inte tar överhand... törs man så brukar det sluta 25-30km senare å bli stabilt igen, jag har inte fått tillbaka symtomen rakt fram i högre farter, men i kurvorna gungar det friskt hehe det är här man sållar vetet från agnarna.. å vi är ju några som överlevde 80 talet som kan berätta... :krama

//NH
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top