Katana och GSX 1100-tråden

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Justera Mikuni

Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.[/QUOTE]


Det finns 2 modeller av "plasläppar" som trycker på axpump axeln. Det låter som om om du har modellen som har 2 st "läppar". På den modellen så sitter det en liten insexskruv i postions låset . Positions låset sitter till hgr om plastläppen om du har brygganframför dig och luftfiltersidan mot magen..... Lossar du den insex skruven kan du grovjustera hela ekipaget. Tips - låt justerskruven vara i mitten så har du maximal finjustering åt båda hållen efter grovjusteringen.
 

ArneT

Medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
V-ås
Hoj
Katana 1100 -82, GSX 1100 E -81
Någon som vet hur man justerar plastläppen som trycker på pinnen till accpumpen på Rs36? Nu är justerskruven nästan helt utskruvad men plastbiten når ändå inte pinnen förrän sista millimetrarna på gasen.


Det finns 2 modeller av "plasläppar" som trycker på axpump axeln. Det låter som om om du har modellen som har 2 st "läppar". På den modellen så sitter det en liten insexskruv i postions låset . Positions låset sitter till hgr om plastläppen om du har brygganframför dig och luftfiltersidan mot magen..... Lossar du den insex skruven kan du grovjustera hela ekipaget. Tips - låt justerskruven vara i mitten så har du maximal finjustering åt båda hållen efter grovjusteringen.[/QUOTE]

Tack, låter som en plan, jag ska kolla vid tillfälle. Har för mig att det sitter någon form av slangklämma till höger om plastläppen (ser inte original ut). Har aldrig funderat på varför, bara vridit på rullen :). Återkommer när jag kollat.
 

Dille666

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2011
Ort
karlskoga
Hoj
Suzuki gsx 1100
Startkoppling

Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Här kan du nog hitta det du söker: http://reservdel.zoomshare.com/6.html

http://service.tanga-moteurs.ro/

Good Luck! :)
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Kolla Biker66 :s hemsida med. Han har ett par knep för just startmotorkopplingen.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Hjälp :)
Skulle ge mig iväg idag, men skiten ville stanna hemma :mad:
Jaja... Klart är att startkopplingen rasat.

Det är en gsx 1100 -83 motor.
Min fråga är om magneten är skruvad eller om det går att ta lös den med en avdragare och om det går att fixa den rasade kopplingen eller om det bara är att köpa nytt.

Är det någon som vet vart man kan ladda ner en verkstadshandbok så jag kan läsa mig till det jag undrar över.

Ha det gott.

Har du plockat isär så du vet det? I huvudsak kan två saker hända
1) rotorn lossnar på konan
2) bultarna som håller själva kopplingen mot rotorn går av

I fall 1 är det bara att kolla konan ev slipa konorna mot varandra med ventilslippasta och dra dit igen. Ofta har kona och tapp rört sig lite mot varandra tidigare och delvis svetsat ihop. Ser dom för dj...vliga ut är det tyvärr bara att byta tapp svänghjul. Men prova alltid med att först återmontera eftersom alternativet är en stor utgift. När du slipat in och dragit fast, se till att drevet bakom rotorn rör sig obehindrar på tappen och inte har blivit fastklämt pga att rotorn gått längre upp på axeln. Jag har använt Loctite 648 på tappen som förstärkning när den varit dålig.

I fall 2, byt bultarna. observera att här sitter det maskinskruv, så kläm inte dit några Jula-skruvar. Köp också ett nytt batteri eftersom ett taskigt batteri som knappt drar runt motorn och låter den baktända kommer att knäcka bultarna igen.

Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar

Där ser man. Bra att veta! :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar


Tack!
Inte för att min hoj har vare sig storkubik eller högkomp. Men skulle även jag drabbas av att behöva trycka två gånger på startknappen. Så ska jag komma ihåg det där.:Bugar

Söndagsåka?

/U
 

Åsell

Flathead Fucker MC
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Timrå
Hoj
Katana pastell edition*Flathead-38
Startknep med storkubik/Högkomp

Ett annat knep är att koppla tändströmmen till dödarknappen.
Så när du trycker på startknappen går startmotorn med en jävla fart utan tändström,sedan trycker du på dödarknappen för tändström och hojen smäller igång utan att behöva anstränga startprylarna!...
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Ett annat knep är att koppla tändströmmen till dödarknappen.
Så när du trycker på startknappen går startmotorn med en jävla fart utan tändström,sedan trycker du på dödarknappen för tändström och hojen smäller igång utan att behöva anstränga startprylarna!...

Bra Tips :tummenupp
 

p_sund

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2011
Ort
umeå
Hoj
suzuki gsx
kamaxel

Justerade ventilerna i dag, kollade efter märkningar på kamaxeln
det enda jag hittade var ett B på höger sida av kammen .
Hur vet man om man har export kamm.
 

Dille666

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2011
Ort
karlskoga
Hoj
Suzuki gsx 1100
gsx 1100

Har du plockat isär så du vet det? I huvudsak kan två saker hända
1) rotorn lossnar på konan
2) bultarna som håller själva kopplingen mot rotorn går av

I fall 1 är det bara att kolla konan ev slipa konorna mot varandra med ventilslippasta och dra dit igen. Ofta har kona och tapp rört sig lite mot varandra tidigare och delvis svetsat ihop. Ser dom för dj...vliga ut är det tyvärr bara att byta tapp svänghjul. Men prova alltid med att först återmontera eftersom alternativet är en stor utgift. När du slipat in och dragit fast, se till att drevet bakom rotorn rör sig obehindrar på tappen och inte har blivit fastklämt pga att rotorn gått längre upp på axeln. Jag har använt Loctite 648 på tappen som förstärkning när den varit dålig.

I fall 2, byt bultarna. observera att här sitter det maskinskruv, så kläm inte dit några Jula-skruvar. Köp också ett nytt batteri eftersom ett taskigt batteri som knappt drar runt motorn och låter den baktända kommer att knäcka bultarna igen.

Här kan ett tips vara på plats till Dyna2000-användare.
Dynan sänker tändningen ~35 grader från den inställda maxtändningen när den blir strömsatt dvs tändningen sätts på. Om motorn tänder till och stannar kommer den bara att sänka 20 grader dvs till ordinarie lågtändning. Kör man högkompat eller storkubik kommer startmotorn inte att orka runt riktigt vid omstarten med rejäla baksmällar som följd. Så vid misslyckad start, slå alltid av/på tändningen för att få 35-graders sänkningen.

/Ingvar

Tack för tipsen.
Problemet är att jag inte får lös rotorn/svänghjul/magneten...
Magneten rasade när jag missade lite :huvet

Så nu behöver jag en ny rotor :gnissla och startkoppling...
Kan man renovera startkopplingen? Göra den bättre?

Sen har jag såklart ett problem till..

Den vägrar gå som den ska på andra cylindern....
Känns som den hänger på i bland, men jag är inte säker...
Men avgasröret är inke kallt efter en provtur, men heller inte lika varmt som de tre andra.

Har gnista...
Rinner soppa ur skarven på avgassystemet och tändstiftet är blött och svart, så soppa får han...
Har flyttat runt på tändningen eftersom det är slavtändning...
Har gjort rent förgasarna...
Bytt tändstift..

Men likförbannat vill han inte går som han ska på tvåan...

Har fått lite tips på vart jag kan ladda ner verkstadsbok, men de har inte funkat för mig iaf.


Är det någon som har rotor och startkoppling till en 1100 -83a till bra pris så hör av er. eller om ni har annat kul...
Det är tänkt att bli ett rullande caféracer projekt som ska stympas i vinter...

tack på förhand, eller garagehand kanske det borde vara...

Dille
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
vakna!!!

Väckt "Svarten" ur vinterdvalan idag............Imorgon blir det premiäråka av!
Kattan får vila lite till.:) Hoppas att det kan bli nån runda på någon strip i sommar .Vore kul att testa alla 185 :tuttar
 

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Kopplingen

Hej,

Äntligen dags för trådskaparen att ställa lite frågor om gammel-katten no 122.

Vet ju om gamla hederliga kopplingsfelen på GSX-motorerna, min gamla originalkat har fått lite symptom:
Har skrammel från kopplingen på låga varv, vid frikoppling slutar det, märker även att det glappar lite när med avslagen motor drar den fram och bakåt med ettan i.

Vad tror Ni?

Kat-Man
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top