Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spännande är nog inte rätt ord för den upplevelsen.
Intressant, kanske. Kanske t.o.m trevlig, men spännande - nää. :D

Är inte spännande rätt ord för en HD? Undermåliga chassin, hjulupphängning som är sisådär. The list goes on. :)

Hoppas det blir lite väder bara. Känns som det är vinter ute just nu.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Är inte spännande rätt ord för en HD? Undermåliga chassin, hjulupphängning som är sisådär. The list goes on. :)

Hoppas det blir lite väder bara. Känns som det är vinter ute just nu.

22-23C idag i Bålsta ... skulle du inte ta en bira med oss i solen???
//NH
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
22-23C idag i Bålsta ... skulle du inte ta en bira med oss i solen???
//NH

Jisses, här hemma på gården stod jag och hjälpte farsan att rensa ute i bodan. Höll på att frysa ihjäl trots att vi arbetade flitigt och hade rätt kläder. Var väl som mest 8 grader idag.

Är rädd att ölen där får vänta tills nästa säsong. Blivit lite kräsen utav mig. Men erbjuds det sol och varmt väder fram mot nästa vecka så vem vet, kanske jag åker ner till Estokolmo. Förutsatt att det passar övriga i gruppen då. :)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Är rädd att ölen där får vänta tills nästa säsong. Blivit lite kräsen utav mig.

Jahaja vi duger inte. Nänä där ser man.



skojjar bara. skulle inte heller åka den sträckan på hoj i den "värmen".
Du är ju ung. Finns det inte billiga ungomsbiljetter på flyget fortfarande?? Som på den svartvita tiden när vi va' unga :D
Vi har tre aeroportos att välja på. Arlanda, Bromma å Västerås.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jahaja vi duger inte. Nänä där ser man.



skojjar bara. skulle inte heller åka den sträckan på hoj i den "värmen".
Du är ju ung. Finns det inte billiga ungomsbiljetter på flyget fortfarande?? Som på den svartvita tiden när vi va' unga :D
Vi har tre aeroportos att välja på. Arlanda, Bromma å Västerås.

Haha. :D

Åker till Umeå snart men jag ser inte fram emot första biten av resan. Bara strax över 5 grader (varmt) ute. Kommer bli kalas. Hoppas B-Kingen utvecklar bra med värme för benen. :näsblod

Visst skulle jag kunna ta flyget men det kändes så trist på något sätt. Fast det är klart, tar ju bara 1½ timma att åka motför ca 10 på tvåhjulingen.

Vi får se, men risken är att det blir en tur nästa säsong istället, och då på GSX:en. :tummenupp
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Åker till Umeå snart men jag ser inte fram emot första biten av resan. Bara strax över 5 grader (varmt) ute.

Fast det är klart, tar ju bara 1½ timma att åka motför ca 10 på tvåhjulingen.

Vi får se, men risken är att det blir en tur nästa säsong istället, och då på GSX:en. :tummenupp

Här är det 10 grader varmare:)

10 timmar på hojjen idag = 7 timmar nästa år efter vinterns motoruppgraderingen. Eller hur :tummenupp
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Här är det 10 grader varmare:)

10 timmar på hojen idag = 7 timmar nästa år efter vinterns motoruppgraderingen. Eller hur :tummenupp

7 timmar Victor behöver väl inte åka i ditt tempo!!

Det är bara 84 mil !!!!!
20 mil i timmen = 4timmar lite drygt.. i normaltempo ;-) bara dra åt hakremmen...

Men växlar man om lite går det lugnare i rovan!
Min moddade 83a gör 200 vid 6500, teoretiskt 297 vid 9500...
Vad gör en helikopter nuförtiden? På 80 talet gjorde dom 160 och försvann i fjärran :banana
//NH
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Här är det 10 grader varmare:)

10 timmar på hojjen idag = 7 timmar nästa år efter vinterns motoruppgraderingen. Eller hur :tummenupp

Avundas er inte... :mad::huvet

Såhär började morgonen för mig.

DSCN1710.jpg


Redo att åka.

DSCN1711.jpg


Härlig cockpit på B-Kingen.

DSCN1712.jpg


Dryga 6 grader ute, mulet men uppehåll och sol vid horisonten. Optimist som jag är tänkte jag att solen skulle hinna ikapp oss efter några mil. Så var inte fallet. Om det berodde på att B-Kingen ohämmat kunde hålla hastigheter bra över 160km/h och således körde ifrån solen vet jag inte. Det enda jag vet är att vi hann ikapp regnet efter dryga 9 mil (22 mil till Umeå). Som tur var lättade regnet när vi närmade oss Umeå och solen började så sakteliga titta fram genom molnen.

Enda trösten i rusket var B-Kingens suveräna motor och väghållning. Rent ut sagt en fröjd att köra den. Skulle inte alls ha något emot att äga en, speciellt med alla tillbehör som den jag lånade idag hade. Inne i centrala Umeå var den grymt rolig att köra. :tummenupp

Fick faktiskt ett tillfälle på vägen hem att rejsa lite. Var en sur diselmerca som hade väldigt bråttom och dundrade förbi mig i ytterfilen. Framme vid rödljusen fick han smaka. :D

Nåja. Till slut lyckades jag stapla mig in på Norrlands MC i Umeå. Där smuttade jag på en kopp kaffe medan jag försökte få handskarna torra genom att värma dom på motorn (utan framgång).

Fram åkte XR:en och första intrycket var väl lite sisådär.

Handlarkillen tyckte det var jäkligt fränt att Vance & Hines Widow avgassystemet pratade mycket (och med mycket menar jag mycket). Jag tyckte inte att det var lika fränt när man tydligt hörde hur motorn INTE var mappad för avgassystemet. Smällde oerhört på avdrag och gick allmänt väldigt ruffigt, speciellt på tomgång (mer än en HD ska göra).

DSCN1713.jpg


Jaja, man kan inte få allt så det var bara att sadla "besten".

DSCN1714.jpg


Tankar kring hojen? Ja, det första jag störde mig på var ju givetvis den felinställda / icke inställda insprutningen. Halvnervös på gasen och ville nästan hänga kvar lite då man släppte av (+ massor av avgasknallar som följd). I övrigt har jag inget som helst illa att säga om hojen. Bra drag genom hela registret, chassit kändes riktigt gediget och bromsarna fungerade tillfredsställande. Väghållningsmässigt tyckte jag inte att den var märkbart sämre än B-Kingen. I alla fall inte i regnet.

Sen bar det av till en gammal klasskompis för lite fika och skitsnack. Efter det lite småärenden inne i stan och sedan styrdes kosan hemåt.

Vi stannade på en rastplats (Ljusvattnet) efter vägen för en liten bensträckare. Ungefär halvvägs hem.

DSCN1715.jpg


7 timmar Victor behöver väl inte åka i ditt tempo!!

Det är bara 84 mil !!!!!
20 mil i timmen = 4timmar lite drygt.. i normaltempo ;-) bara dra åt hakremmen...

Men växlar man om lite går det lugnare i rovan!
Min moddade 83a gör 200 vid 6500, teoretiskt 297 vid 9500...
Vad gör en helikopter nuförtiden? På 80 talet gjorde dom 160 och försvann i fjärran :banana
//NH

Nä man skulle ha haft B-Kingen. På vägen hem nu i eftermiddag då det var riktigt torrt på vissa ställen var man ju tvungen att se vad den gick för. Härlig maskin det där. :yoparty

Hade man den på en tur ner till Stockholm så gick det nog fort. :D

PS: Anledningen till att jag ser ut som en fullstoppad falukorv är att jag hade dubbla lager av allt. Två undertröjor, två tjocktröjor, skinnjacka och ytterjacka samt ryggskydd under detta.

Jag frös ändå. :brinnerup
 
Last edited:

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
PS: Anledningen till att jag ser ut som en fullstoppad falukorv är att jag hade dubbla lager av allt. Två undertröjor, två tjocktröjor, skinnjacka och ytterjacka samt ryggskydd under detta


Jaha, min är att jag är en fullstoppad falukorv...:tungan

Du verkade ha kul trots den låga temperaturen. Vet inte om du skrivit det innan, men vad är gjort med B-King:en motormässigt? Vägkänslan är som busan med skillnaden på körställningen, fick jag känna på i somras. Var faktiskt det som gjorde mitt byte av hoj. Fast jag ville undan fartvinden. Efter alla år med nakna hojar eller nästintill samt stigande ålder blev det som det blev.
Har inte blivit några turer sista veckorna apropå falukorv, dragkedjan i skinnställets jacka gick sönder:huvet
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jaha, min är att jag är en fullstoppad falukorv...:tungan

Du verkade ha kul trots den låga temperaturen. Vet inte om du skrivit det innan, men vad är gjort med B-King:en motormässigt? Vägkänslan är som busan med skillnaden på körställningen, fick jag känna på i somras. Var faktiskt det som gjorde mitt byte av hoj. Fast jag ville undan fartvinden. Efter alla år med nakna hojar eller nästintill samt stigande ålder blev det som det blev.
Har inte blivit några turer sista veckorna apropå falukorv, dragkedjan i skinnställets jacka gick sönder:huvet

Vem är du och vad är det för konstiga hojar ni diskuterar:va

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jaha, min är att jag är en fullstoppad falukorv...:tungan

Du verkade ha kul trots den låga temperaturen. Vet inte om du skrivit det innan, men vad är gjort med B-King:en motormässigt? Vägkänslan är som busan med skillnaden på körställningen, fick jag känna på i somras. Var faktiskt det som gjorde mitt byte av hoj. Fast jag ville undan fartvinden. Efter alla år med nakna hojar eller nästintill samt stigande ålder blev det som det blev.
Har inte blivit några turer sista veckorna apropå falukorv, dragkedjan i skinnställets jacka gick sönder:huvet

Haha, visst är jag ju lite trind också men det mesta igår var kläder. :D

Hojen var så pass kul och förtroendeingivande att resan blev njutbar trots vädret. B-Kingen har väl egentligen bara PCIII, annat luftfilter, annan mappning, Yoshimura halvssystem samt en liten databox som tar bort effektspärren på dom lägre växlarna. Ska enligt uppgift ha ca 195 hästar istället för 181 original. Andra tillbehör var nya och smalare sidokåpor (GSG-Mototechnik) och en liten ruta.

Jag upplevde den som väldigt skön oavsett hur fort det gick. När vi hade stannat för en bensträckare på vägen hem så provade jag gasa på lite ut från rastplatsen. 0-180 gick rätt så fort och kändes inte alls speciellt blåsigt, nervöst eller ostabilt. Styrdämpare verkar ju vara "the shit" på en hoj som ska gå lite fortare, funderar starkt på att investera i en till GSX:en.

Vem är du och vad är det för konstiga hojar ni diskuterar:va

/Ingvar

:D:D
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Vem är du och vad är det för konstiga hojar ni diskuterar:va

/Ingvar

Avkomman till din hoj ju, vadå känner du inte igen dina egna barn heller?:rullandeu :D
Bättre att diskutera här,i Busatråden åker dom ju bara -aldrig nå´meck. Jo en diskussion om motorolja har varit aktuell. Gå in och läs så blir ni alldeles matta.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Avkomman till din hoj ju, vadå känner du inte igen dina egna barn heller?:rullandeu :D
Bättre att diskutera här,i Busatråden åker dom ju bara -aldrig nå´meck. Jo en diskussion om motorolja har varit aktuell. Gå in och läs så blir ni alldeles matta.

Vad är det du säger, inget meck:skrämd, inte ens på vintern? Vilken misär, huga.

/Ingvar
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Vem är du och vad är det för konstiga hojar ni diskuterar:va

/Ingvar

Avkomman till din hoj ju, vadå känner du inte igen dina egna barn heller?:rullandeu :D
Bättre att diskutera här,i Busatråden åker dom ju bara -aldrig nå´meck. Jo en diskussion om motorolja har varit aktuell. Gå in och läs så blir ni alldeles matta.

Dagens I-lands problem... :D

Vad är det du säger, inget meck:skrämd, inte ens på vintern? Vilken misär, huga.

/Ingvar

:rofl :hihi :rofl :öl
 

Bifogat

  • popcorn.gif
    popcorn.gif
    2.9 KB · Visningar: 250
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top