Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
IT'S ALIVE!!!



(klicka på bilden)

Startade utan några som helst problem direkt jag flyttade om kablarna till tändspolarna och tog hjälp av Volvon:s batteri. Tror bannemig den startar lättare än farsans XJR.

Fy fan vilken känsla! :yoparty:yoparty:yoparty

Inga konstiga ljud heller bortsett från det underbara slammret från förgasarna. :D

Ska stoppa i mig lite välbehövd mat nu, sen blir det att köra in kammarna ett tag, måste bara leta fram någon fläkt så jag har lite kylning.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Her er min recept på 1428en som jeg hadde:
Main jet: 127,5
Tomgang 17,5 (std)
Ett hakk fetere needle jet
Jet Needle std, men på 2.hakket ovenfra
Airjet: 0,9 istedet for 0,8 som er std. (VIKTIG)
Plutselig kunne jeg justere på blandingsskruene og få effekt på de.

RS forgassere har en tendens å bli for fet med mye cc.

Been there, done that!

Tack för det, bra information:tummenupp

EDIT: Vet du vad dina "Ett hakk fetere needle jet" hette? Mina RS40-nålar heter J8-9CHY3.

/Ingvar
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har jag kört in kammarna kring 2000 varv i 10 minuter. Motorn går hur fint som helst, enda problemet just nu är väl förgasarinställningarna och bestyckningen.

Gasen hänger kvar rätt länge efter att jag släppt av den, något jag inte gillar. Sen är det en rätt så stor fördröjning vid gaspådrag, något som det absolut inte är på flatslides. Gasen är också rätt känslig, väldigt lite pådrag ger väldigt mycket - fast det kanske är så förgasarna är?

Vad bör jag börja med att pilla på för att råda bot på gashänget och fördröjningen?

Bestyckningen ser rätt hygglig ut på lågfart om man går efter färgen på stiften, gråbruna.
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vad bör jag börja med att pilla på för att råda bot på gashänget och fördröjningen?

Det låter som att du ev. kan ha spänt wirarna för hårt.
När jag har haft liknande fel så har det fungerat med att justera wirarna.
Du har väl dubbla wirar ?
Jag har dock bara mekat med Mikuni.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tack för det, bra information:tummenupp

EDIT: Vet du vad dina "Ett hakk fetere needle jet" hette? Mina RS40-nålar heter J8-9CHY3.

/Ingvar

Jag har ev en uppsättning fetare nålar som du kan få prova med om du vill och det är rätt sort. Om blandskruven är i botten, är inte tomgångsmunstycket för litet då?

/U

Ventiler justerade. kammarna timade.

Idag åker förgasarna av och rengörs. Egentillverkade insats blir också klar idag.

Motorstart planerad till torsdag. :tummenupp


Byggt en till?

/U
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det låter som att du ev. kan ha spänt wirarna för hårt.
När jag har haft liknande fel så har det fungerat med att justera wirarna.
Du har väl dubbla wirar ?
Jag har dock bara mekat med Mikuni.

Provade släppa efter på dom en aning och det blev lite bättre men fortfarande inte 100%. Förmodligen är det lågfartsmunstyckena som är för små. Kollar man stiften är dom lite väl mycket åt det gråa hållet så den går lite för snålt.

Men funkar gör den, och tillräckligt mycket låter den. :D



Nu är ju varken ljud eller bildkvalité kanon så låter det som att jag varvar tokmycket så är det bara strax över 3500.

Hursomhelst, mot slutet av filmen hörs det tydligt hur gasen hänger kvar när jag släppt.

Ska kika imorn på hur stora munstycken det sitter och beställa efter lite större, om ingen här råkar ha? :va
 

Snkris

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2003
Ort
Alta, Norge
Hoj
GSX1400 K2, Katana 1230 1983, DR350 1999, TGB Bullet 50 moped, TGB Blade 1000 ATV
Jag har ev en uppsättning fetare nålar som du kan få prova med om du vill och det är rätt sort. Om blandskruven är i botten, är inte tomgångsmunstycket för litet då?

/U




Byggt en till?

/U
IKKE fetere nåler, fetere rør må til pga airjet 0,9 som gir magrere blanding.
0-1/4 gass = airjet/tomg.munstycke+Co skrue(bland.skrue). Skruen regulerer MENGDEN av det som airjet og tomg.munstycke bestemmer.
0-1/8 gass = air jet / 1/8-1/4 gass= tomg.munstycke.

Nu har jag kört in kammarna kring 2000 varv i 10 minuter. Motorn går hur fint som helst, enda problemet just nu är väl förgasarinställningarna och bestyckningen.

Gasen hänger kvar rätt länge efter att jag släppt av den, något jag inte gillar. Sen är det en rätt så stor fördröjning vid gaspådrag, något som det absolut inte är på flatslides. Gasen är också rätt känslig, väldigt lite pådrag ger väldigt mycket - fast det kanske är så förgasarna är?

Vad bör jag börja med att pilla på för att råda bot på gashänget och fördröjningen?

Bestyckningen ser rätt hygglig ut på lågfart om man går efter färgen på stiften, gråbruna.

For mager, hvis for fett, så vil varvet gå under tomg.varv for så å ta seg opp på normalt nivå..
-men sjekk RETURwire, hvis den er stram, så vil dette hende...

Tack för det, bra information:tummenupp

EDIT: Vet du vad dina "Ett hakk fetere needle jet" hette? Mina RS40-nålar heter J8-9CHY3.

/Ingvar

Sjekker på jobben i morgen. Jobber med Mikuni i Norge
 
Last edited:

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
IKKE fetere nåler, fetere rør må til pga airjet 0,9 som gir magrere blanding.
0-1/4 gass = airjet/tomg.munstycke+Co skrue(bland.skrue). Skruen regulerer MENGDEN av det som airjet og tomg.munstycke bestemmer.
0-1/8 gass = air jet / 1/8-1/4 gass= tomg.munstycke.


Jag uttryckte mig luddigt ser jag. Det jag menade med fetare nålar är förtåss tunnare. Möjligt att jag blandat ihop funktionen av "blandskruven" av dess svenska öknamn. Ett mer riktigt benämning torde vara mängdskruv då om jag förstått dig rätt. Bra med en förklaring, tack.
/U
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
It's alive 2

Uppstarten avklarad. Provtur planerad imorgon.

Nytillverkade insatsen monterad. Vet inte hur jag tänkte...trodde jag skulle kunna besiktiga med den .Om jag hade massor med "ull"..

Men 2.5 tums fullflödes system låter ...MYCKET ! Även på tomgång och och ca 3000 varv ( vilket var allt jag provade idag i garaget ).

Återkommer med bilder ! :tummenupp
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Uppstarten avklarad. Provtur planerad imorgon.

Nytillverkade insatsen monterad. Vet inte hur jag tänkte...trodde jag skulle kunna besiktiga med den .Om jag hade massor med "ull"..

Men 2.5 tums fullflödes system låter ...MYCKET ! Även på tomgång och och ca 3000 varv ( vilket var allt jag provade idag i garaget ).

Återkommer med bilder ! :tummenupp

NU! :)
Synd man inte visste det, var ute och avrostade lite i eftermiddags. Blev väl ca 15mil på södersidan. Lite kallt i sommarhandskar fortfarande. Men inte mindre kul för det:D

/U
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Uppstarten avklarad. Provtur planerad imorgon.

Nytillverkade insatsen monterad. Vet inte hur jag tänkte...trodde jag skulle kunna besiktiga med den .Om jag hade massor med "ull"..

Men 2.5 tums fullflödes system låter ...MYCKET ! Även på tomgång och och ca 3000 varv ( vilket var allt jag provade idag i garaget ).

Återkommer med bilder ! :tummenupp

Kul att allt gick vägen! :tummenupp

Själv satte jag mig ner för att pilla med förgasarna men det var ju lättare sagt än gjort. Nu har jag dock införskaffat lite litteratur så jag får någon ordning på saker och ting. Finns ju minst sagt många saker att justera på dom här förgasarna. :näsblod
 

TheHenrik

Jag väljer att inte skriva något här.
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
>------<
Provade släppa efter på dom en aning och det blev lite bättre men fortfarande inte 100%. Förmodligen är det lågfartsmunstyckena som är för små. Kollar man stiften är dom lite väl mycket åt det gråa hållet så den går lite för snålt.

Men funkar gör den, och tillräckligt mycket låter den. :D



Nu är ju varken ljud eller bildkvalité kanon så låter det som att jag varvar tokmycket så är det bara strax över 3500.



Hursomhelst, mot slutet av filmen hörs det tydligt hur gasen hänger kvar när jag släppt.

Ska kika imorn på hur stora munstycken det sitter och beställa efter lite större, om ingen här råkar ha? :va


Ååhh, vilket ljud!!! Verkar bli otrolig fin.
Själv har jag varit/är drabbad av den ekonomiska världskrisen men är på väg upp till ytan nu. Håller på och lurpassar på en specialram som är tillverkad för gsx 1100.

I'll be back/ Henrik F
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Besiktning..

Efter en liten provtur..(det är kallt ute )..så kan jag konstatera - att det borde gå och besiktiga hojen med min nybyggda fina insats...

Förutsättningarna finns bara bilprovningen gör mätningen sittandes på hojen , 5 :ans vxl , ca 50-70 km/h och har öronproppar på sig...

Värt att prova ! :yoparty:)

Ngn som ska ut o åka i helgen ?:va
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
tomgång...

Vad beror det på om hojen inte går på tomgång? Den svarar fint på gasen och kan stå i 15-20 sekunder orörd men sen dör den sakta men säkert. Känns som att det är igentäppt någonstans men säkert någon som har en vettig förklaring. Det spelar ingen roll hur myckert jag justerar i tomgångsskruven, det enda som händer är att varvtalet ökar till runt 3000 o det är lite väl mycket för en hoj som står stilla. :) Hojen har ju inte kärts mycket det senaste året heller. så man kanske ska köra en förgasarrengöringsflaska o hälla i tanken. Vad säger ni?
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Efter en liten provtur..(det är kallt ute )..så kan jag konstatera - att det borde gå och besiktiga hojen med min nybyggda fina insats...

Förutsättningarna finns bara bilprovningen gör mätningen sittandes på hojen , 5 :ans vxl , ca 50-70 km/h och har öronproppar på sig...

Värt att prova ! :yoparty:)

:hihi :D

Vad beror det på om hojen inte går på tomgång? Den svarar fint på gasen och kan stå i 15-20 sekunder orörd men sen dör den sakta men säkert. Känns som att det är igentäppt någonstans men säkert någon som har en vettig förklaring. Det spelar ingen roll hur myckert jag justerar i tomgångsskruven, det enda som händer är att varvtalet ökar till runt 3000 o det är lite väl mycket för en hoj som står stilla. :) Hojen har ju inte kärts mycket det senaste året heller. så man kanske ska köra en förgasarrengöringsflaska o hälla i tanken. Vad säger ni?

Kanske ta bort fuggarna och rengöra flottörhuset samt blåsa rent lite med tryckluft i diverse kanaler? Det brukar jag göra om fuggarna trilskas och det brukar vara melodin för det mesta. (Vi pratar RS fuggar va?) :)
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Förutsättningarna finns bara bilprovningen gör mätningen sittandes på hojen , 5 :ans vxl , ca 50-70 km/h och har öronproppar på sig...

And we have a new KING OF WISHFUL THINKING:yoparty
Om du lyckas med detta ska jag besikta nästa gång UTAN burk alls, promise:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om min går igenom med GP-dämparen jag har så får man nog tänka om vad gäller Bilprovningen. Den är HISKELIGT högljudd. :D

Överhuvudtaget om min går igenom besiktning så blir jag förvånad. :näsblod
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Jag provar !

And we have a new KING OF WISHFUL THINKING:yoparty
Om du lyckas med detta ska jag besikta nästa gång UTAN burk alls, promise:D

Utmaningen antagen ! Jag provar. Tar med öronproppar till besiktningsmannen !:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top