Katana och GSX 1100-tråden

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Kom att tänka på första gången jag kom in i Blå Hallen i stadshuset, då jag utbrast:
"Helvete va stort"

Den måste ju andas lite:D Det går åt en jämrans massa luft om det skall varva lite med 1570cc. Jag skulle också helst ha lite större Lectronare. 44'orna är lite för trånga, 48'or skulle vara perfekt. Men det får vänta, är ju inte precis gratis:gnissla

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Ingvar, kanske dax å montera insprutning istället?

Inget ger fler hästar än ett set Lectron. Men det finns Lectron med sprut, det var kanske dom du tänkte på:) Inte för jag vet om det ger fler hästar men $3500 kostar trottelhusen:gnissla
Lectron_Throttle_Bodies_3.jpg finns i storlekarna 44, 46, 48, 50 och 52mm

/Ingvar
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bara trottelhusen? Är dom inte kompletta och redo att använda?
Häftiga är dom iaf :yoparty

När man börjar trimma är väl kostnadstaket borta eller hur
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Bara trottelhusen? Är dom inte kompletta och redo att använda?
Häftiga är dom iaf :yoparty

När man börjar trimma är väl kostnadstaket borta eller hur

Eftersom trottelhusen finns som "bolt-on" till hojar som redan har sprut antar jag att tanken är att köra vidare med original styrutrustning med tillägg som PC5 eller nåt.
Dom riktigt snabba prostock och promod-hojarna (GSX-baserade naturligtvis) tror jag fortfarande kör med gamla hederliga förgasar-varianten.

Jo, hästar är inte gratis, speciellt inte om dom börjar bli många:D Dom kräver också att matas som primadonnor med oljor och dyrbara bränslen. Allt får betraktas som slitdelar, även motorblock har jag fått erfara:gnissla

/Ingvar
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
GOD HJUL Gubbar

om ni klickar på bilden ser ni vad som händer :)
 

Bifogat

  • Katanatomte.gif
    Katanatomte.gif
    47.2 KB · Visningar: 136
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Eftersom trottelhusen finns som "bolt-on" till hojar som redan har sprut antar jag att tanken är att köra vidare med original styrutrustning med tillägg som PC5 eller nåt.
Dom riktigt snabba prostock och promod-hojarna (GSX-baserade naturligtvis) tror jag fortfarande kör med gamla hederliga förgasar-varianten.

Jo, hästar är inte gratis, speciellt inte om dom börjar bli många:D Dom kräver också att matas som primadonnor med oljor och dyrbara bränslen. Allt får betraktas som slitdelar, även motorblock har jag fått erfara:gnissla

/Ingvar

Duktigt Ingvar din budget är snart uppe i samma nivå som att driva en havremoped

//Nh
Go fortsättning på dig!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Nu så !
Enligt uppgift är ram o sving numera släta, röda och väääldigt blanka :tuttar
IMG_0033.jpg
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jepp håller med, trikoloren skulle göra sig bra över karossen... å det skulle inte vara så svårt att döpa hojen heller "Révolution" :tummenupp

//NH
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Det är bra, slå griller i huvet på mig bara, så jag blir ännu mer kollrig...

:3freak
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jepp håller med, trikoloren skulle göra sig bra över karossen... å det skulle inte vara så svårt att döpa hojen heller "Révolution" :tummenupp

//NH

Tänker mig mer Katana -83, pärlvit grund med en koboltblå rand over "ryggen" som går igen I bakpartiet, ljusare blå striping till det, vita fälgar.

/U
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Härligt gäng med rätt stuk, och är det inte den rostiga grävaren utanför Matte som fond... ?? :tårögd
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Härliga gamla räsers :)

Någon som är i behov av framskärm eller bakskärm till en gammal GSX?
 

Bifogat

  • GSX81.JPG
    GSX81.JPG
    115.3 KB · Visningar: 60

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Jag ska bygga mig en motor, vilket jag inte gjort förut, har bara renoverat.
Är ute efter lite goda råd och åsikter.

Min motor kommer troligtvis att ha 1200cc, hi-flow topp, någonting liknande modified kammar samt RS 36:eek:r, ballanserad och svetsad katanavev, superhub, fixad växellåda.

Vid vilken trimningsgrad anser ni att behovet av Heavy Dutty dragstänger till block å cylle behövs?
Heavy Dutty mutter till kopplingskorgen?
Visst kan man montera dessa grejjer även i en standard motor och få den ännu mera skottsäker men är det vettigt? Eller "eldar man för kråkorna"? (eller APE).

Tacksam för tips å åsikter :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag ska bygga mig en motor, vilket jag inte gjort förut, har bara renoverat.
Är ute efter lite goda råd och åsikter.

Min motor kommer troligtvis att ha 1200cc, hi-flow topp, någonting liknande modified kammar samt RS 36:eek:r, ballanserad och svetsad katanavev, superhub, fixad växellåda.

Vid vilken trimningsgrad anser ni att behovet av Heavy Dutty dragstänger till block å cylle behövs?
Heavy Dutty mutter till kopplingskorgen?
Visst kan man montera dessa grejjer även i en standard motor och få den ännu mera skottsäker men är det vettigt? Eller "eldar man för kråkorna"? (eller APE).

Tacksam för tips å åsikter :)

Min åsikt är att man inte behöver fundera på APE-stänger förän man börjar med big-block och kommer över ca 155+ på hjulet. APE-stängerna är lite starkare men är som dragstänger betraktat rätt kassa pga att de inte har någon midja som de påkostade original-stängerna. Svagaste punkten är vid gängan:död
HD-mutter till kopplingskorgen tja.. eller en original 1150 som är likadan kan ju vara vettig att skaffa hursomhelst eftersom det var en original uppdatering.

Med trimmningen du beskriver kommer du förmodligen att hamna på ~140-145 på hjulet om den är bra gjord. Bra topp och skapligt med kompression. Ungefär som "katana org" som har en 1168-motor som Ove på Motospeed skruvat ihop.

Billiga originaldelar kan man köpa här: http://www.kfm-motorraeder.de/

/Ingvar
 
Nyheter
Stenegärd på Gränsö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Top