Katana och GSX 1100-tråden

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.


Välkommen!

/U
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.

Kul att se att även Du hittat hit.:)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.

Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära:D

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej Grabben

Välkommen ut ur gardeXXX "garaget"!!! :)

19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat :D


Mvh Nisse Hult



Tjena!

Har följt denna favorittråd i många år nu. Men inte fått tummen ur.... och registrerat mig som medlem här på SH förrens nu :)

Har lärt känna några av er när jag var i Västervik o provade på dragracing (som är mycket svårare än vad jag trodde), IngvarB, Katanpilot, Jonas G och många andra jättetrevliga hojåkare :banana

Själv är jag en ung gubbe på 46 år och bor i chokladstaden Ljungsbro utanför Linköping. Har åkt mc nästan hela livet och kommer så göra. Polisen kallade i alla fall min moppe för en mc när de tog mig.

Så då har jag uppat denna tråd som var alldeles för långt ner.
 

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Ort
Ljungsbro
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Tackar alla så mycket för välkomnandet!

"Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära

/Ingvar "

Jo, känner mig som en ungtupp igen när jag är ute o åker :tungan. Har en hel del att lära mig om dragracingens sköna konst.

"19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat .

Mvh Nisse Hult"

Kommer ihåg när 83:an kom. Stog framför den på Beviks i Linköping o dräglade när jag sa; "En sån ska jag ha en dag" Men det dröjde ända till 1989 innan jag köpte den. Åkte så långt ner som till Sjöbo för att förverkliga drömmen.

Kan Viktor L ta sig till Stockholm på båge så ska väl jag också kunna det:yoparty Ska även försöka övertala Jonte att följa med (han med den silvriga låga äkta Katanan som jag var med nere på dragracingen i Västerås).

Mvh/ McForEver
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
The more the merrier! :)

Sen för er som inte läst i min byggtråden så har jag nu fått ett riktigt hyggligt betalande jobb i alla fall 8 veckor framöver, med chans till utökning. Vintern är med andra ord räddad med 99.9% säkerhet. Kommer ha råd att investera i ett nytt elsystem, nytt avgassystem samt portning av topp. Sen blir det att lyxa till det med lite klädsel på sadeln samt lack på hojen. :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tajt klämspalt

Jag verkar i alla fall inte haft onödigt stor klämspalt (aka squish). Kolven smeker förbränningsrummet lite på kanten. Skall fila av någon hundradel:tummenupp

/Ingvar
 

Bifogat

  • P1020149_mini.jpg
    P1020149_mini.jpg
    86.6 KB · Visningar: 82

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Ort
Ljungsbro
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Jag verkar i alla fall inte haft onödigt stor klämspalt (aka squish). Kolven smeker förbränningsrummet lite på kanten. Skall fila av någon hundradel:tummenupp

/Ingvar

Vilket komp hade du med denna squish? Själv funderar jag på att ta bort distansen som jag har på min mellan cylindern o blocket. satte dit distansen så att jag skulle kunna åka med hojen på gata oxå men det har ju inte blivit något gatköra att tala om :va
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Tackar alla så mycket för välkomnandet!

"Jomen välkommen, dig känner jag igen. Men bara 46, så mycket kvar att lära

/Ingvar "

Jo, känner mig som en ungtupp igen när jag är ute o åker :tungan. Har en hel del att lära mig om dragracingens sköna konst.

"19 bast -83 köp Suckan ny?
Eller Pojkdrömmen som blev sann?

Hoppas vi får se dig på sveavägen i sommar någon fin kväll med ett busigt 4-1 system monterat .

Mvh Nisse Hult"

Kommer ihåg när 83:an kom. Stog framför den på Beviks i Linköping o dräglade när jag sa; "En sån ska jag ha en dag" Men det dröjde ända till 1989 innan jag köpte den. Åkte så långt ner som till Sjöbo för att förverkliga drömmen.

Kan Viktor L ta sig till Stockholm på båge så ska väl jag också kunna det:yoparty Ska även försöka övertala Jonte att följa med (han med den silvriga låga äkta Katanan som jag var med nere på dragracingen i Västerås).

Mvh/ McForEver

Gott att höra, ska bli kul att se pärlan i sin "rätta" miljö å mullra lite vid rödljusen :tummenupp
Mvh//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vilket komp hade du med denna squish? Själv funderar jag på att ta bort distansen som jag har på min mellan cylindern o blocket. satte dit distansen så att jag skulle kunna åka med hojen på gata oxå men det har ju inte blivit något gatköra att tala om :va

Jag har ~12,5:1 med squish på 1mm. Mina förbränningsrum i GSXR-toppen är lite upptagna (runt de större ventilerna) så de är större än på GSX-topparna. Likaså är kolvarnas ventilfickor raka, och där försvann ytterligare lite material. Jag varvar till 11000, att kanten tog i beror på att kolven är ett par hundradelar högre just där (amerikansk kvalite':D).

/Ingvar
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Ngn som vet var Micke Åsell är ?

Ursäkta trådkapet,jag har försökt få tag på Micke Åsell ett par månader, han har lite ouppklarade affärer med mig.....

Han svarar ej på hem eller mobil, ngn som har en aning om var han är ?

Tacksam för lite hjälp.

Mvh H
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Behöver lite teknikhjälp.

Är tänkt att jag ska skicka över toppen till England för att låta Roger Upperton göra lite jobb på den. Han har föreslagit 29,5mm ventiler på insug och lämna avgas standard (84:ans topp), menade att skillnaden på lite större avgasventiler var marginell då största skillnaden blir av större insugsventiler. Portningen han skulle göra är en regelrätt race portning.

Han rekommenderade också eventuellt att plana toppen, kanske så mycket som en millimeter, för att höja kompet lite på 10.25:1 Wiseco kolvarna jag har nu.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va
 

McForEver

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2010
Ort
Ljungsbro
Hoj
Suzuki GSX 1100-83
Behöver lite teknikhjälp.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va

Teoretiskt blir det: ~11,8:1

Priset för jobbet och materialet är dessutom mycket bra:tuttar
Vet du vad frakten kommer att gå på för att skicka toppen fram o tillbaka?

Mvh/ McForEver
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Behöver lite teknikhjälp.

Är tänkt att jag ska skicka över toppen till England för att låta Roger Upperton göra lite jobb på den. Han har föreslagit 29,5mm ventiler på insug och lämna avgas standard (84:ans topp), menade att skillnaden på lite större avgasventiler var marginell då största skillnaden blir av större insugsventiler. Portningen han skulle göra är en regelrätt race portning.

Han rekommenderade också eventuellt att plana toppen, kanske så mycket som en millimeter, för att höja kompet lite på 10.25:1 Wiseco kolvarna jag har nu.

Min fråga är följande: hur mycket skulle 1mm höja kompet på 77mm borr, 66mm slag och ett nuvarande komp på 10.25:1? :va

Hej....många parametrar....

Beror på vilken squish du har/vill ha, den bör ligga på ca 1-1,2 mm.

Du kan räkna ut detta i teorin men det blir ej exakt i och med att förbr rummet ej är symetriskt. Blir till att mäta upp om du vill ha exakta värden. Vi hade 22 cc förbr rum på gabbis 1427 med flata kolvar ( 85 mm ) den låg på 14:1 (uppmätt).

Börja med att titta på om du kan ta ner squishet ( dvs plana cyl eller tunnare topp packning) tex 0,5 mm mindre squish gör mer än du tror på kompet, dessutom blir förbränningen mycket bättre.


Tajtast ca 10 grader på varje sida om ÖD....

mvh H
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
DubbelRR
-Har kvar papperen när vi räknade på min 1427:a :) har hjälpt mig massor med gånger när man räknat på komp.
 
Last edited:

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Hej....många parametrar....

Beror på vilken squish du har/vill ha, den bör ligga på ca 1-1,2 mm.

Du kan räkna ut detta i teorin men det blir ej exakt i och med att förbr rummet ej är symetriskt. Blir till att mäta upp om du vill ha exakta värden. Vi hade 22 cc förbr rum på gabbis 1427 med flata kolvar ( 85 mm ) den låg på 14:1 (uppmätt).

Börja med att titta på om du kan ta ner squishet ( dvs plana cyl eller tunnare topp packning) tex 0,5 mm mindre squish gör mer än du tror på kompet, dessutom blir förbränningen mycket bättre.


Tajtast ca 10 grader på varje sida om ÖD....

mvh H

Räkneexempel på 25 cc förb rum ock 1 mm squish.

squish volym: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 1 = 4,65 cc

cyl vol: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 66 =307 cc

Komp: ( topp vol + cyl vol) / topp vol dvs (4,65 +25) + 307 =336,5

336,5/ 29,5 = 11,4:1

Pröva att ändra squish till 1,5 så får du : 10,6:1

Pröva ändra toppvol till 24 cc så får du 11,7:1, dvs 1 cc (ml) ändring ger 0,3 kompändring.

mvh H

DubbelRR
-Har kvar papperen när vi räknade på min 1427:a :) har hjälpt mig massor med gånger när man räknat på komp.

Det var motor det............he...he

Har en 1508 cc V&H till salu i fall du känner för lite oldschool mos......

Vet du om Åsell har gått under jorden eller ???

mvh H
 
Last edited:

RPM lover

Jonte is the president
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg "TrimTown"
Hoj
.Thunderace
Räkneexempel på 25 cc förb rum ock 1 mm squish.

squish volym: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 1 = 4,65 cc

cyl vol: 3,14 x 38,5 x 38,5 x 66 =307 cc

Komp: ( topp vol + cyl vol) / topp vol dvs (4,65 +25) + 307 =336,5

336,5/ 29,5 = 11,4:1

Pröva att ändra squish till 1,5 så får du : 10,6:1

Pröva ändra toppvol till 24 cc så får du 11,7:1, dvs 1 cc (ml) ändring ger 0,3 kompändring.

mvh H



Det var motor det............he...he

Har en 1508 cc V&H till salu i fall du känner för lite oldschool mos......

Vet du om Åsell har gått under jorden eller ???

mvh H

Jag är sugen på oldschool mos blir jag av med Turbo bettan så finns det planer, fast 1508 lämpar sig nog inte till det jag tänkt.
Har inte pratat med Åsell på jätte länge men jag såg att han varit på sporthoj den 7/11.
 

DubbelR

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Grimsås
Hoj
ZX7RR-96, ZX7RR-97GSX-R750RK- 89, ZXR750RR-94 GSX-R 7/11 Harris F1
Jag är sugen på oldschool mos blir jag av med Turbo bettan så finns det planer, fast 1508 lämpar sig nog inte till det jag tänkt.
Har inte pratat med Åsell på jätte länge men jag såg att han varit på sporthoj den 7/11.


Han har ej svarar i ngn telefon på ca 2 månader.....SKUMT.

Vad heter han på SH ?

Jaja 1508 för litet....... ta 1640:n då......;-)
 
Nyheter
Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top