Kan man verkligen vara 1/3 vållande!?

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Svar ja: Du kan vara 1/3-dels vållande. Skälet till det är att olyckor oftast inte är svart eller vitt. Tyvärr.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Freppa skrev:
Svar ja: Du kan vara 1/3-dels vållande. Skälet till det är att olyckor oftast inte är svart eller vitt. Tyvärr.
Det enda skälet är att försäkringsbolagen vill att bägge parter ska betala pengar i form av självrisk och/eller bonussänkning.

I lagens mening ÄR det svart eller vitt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Håll dig till en tråd, nu har jag stängt den andra för att om du vill fortsätta diskussionen här.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
R1 wannabe skrev:
Det enda skälet är att försäkringsbolagen vill att bägge parter ska betala pengar i form av självrisk och/eller bonussänkning.

I lagens mening ÄR det svart eller vitt.

Nej, det är det inte. Om det vore så skulle det vara olagligt att ta ut ersättning från båda parter.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Freppa skrev:
Nej, det är det inte. Om det vore så skulle det vara olagligt att ta ut ersättning från båda parter.
Och vem kan bevisa det? Någon av parterna?
Glöm det.

Jämför gärna med vilka möjligheter folk har att få ut pengar för väldokumenterade (läkarexpertis) skador när försäkringsbolagens läkare plötsligt utan att ha undersökt en patient tydligen kan ställa diagnoser som är bättre.

Och vill du sedan överklaga detta beslut, gissa vem som utser din handläggare (advokat), jo motparten dvs försäkringsbolaget.

Det var ett tag sedan Föräkringsbolagen gick samman och bestämmde att inga pengar skall skickas fram och tillbaka mellan försäkringsföretag utan varje del skall bära sina egna kostnader inom bolaget.

Detta gör att det blir fördelaktigare för båda försäkringsbolagen om båda parterna betalar i någon form för om den andra parten är 100% skyldig kommer ditt försäkringsbolag iallafall få betala dina skador.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är du inte lite cynisk nu? Vad får dig att med säkerhet veta att bolagen bryter mot lagen? För övrigt kan du själv utse din advokat, samt att motparten tar kostnaderna.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
R1 wannabe skrev:
Det enda skälet är att försäkringsbolagen vill att bägge parter ska betala pengar i form av självrisk och/eller bonussänkning.

I lagens mening ÄR det svart eller vitt.
Vad är det som säger att inte två personer kan göra fel samtidigt?
Eller är det bara den som gör mest fel som ska vara ansvarig?

R1 wannabe skrev:
Det var ett tag sedan Föräkringsbolagen gick samman och bestämmde att inga pengar skall skickas fram och tillbaka mellan försäkringsföretag utan varje del skall bära sina egna kostnader inom bolaget.

Detta gör att det blir fördelaktigare för båda försäkringsbolagen om båda parterna betalar i någon form för om den andra parten är 100% skyldig kommer ditt försäkringsbolag iallafall få betala dina skador.
Nu blandar du ihop saker och ting här.
Ja, bolagen har som mål att varje del INOM BOLAGET ska bära sina egna kostnader. Detta för att mindre olycksdrabbade grupper inte vill betala för mer drabbade grupper.
Det blir nämligen omöjligt att konkurrera annars.

Att bolagen inte betalar till varandra vet jag inte var du har fått ifrån.
Som exempel: Om en person vållar skador på min hoj så kommer mitt bolag att betala mina reparationer (dock endast om jag har helförsäkring) och därefter kräva, eller i praktiken kvitta skulder mot det andra bolaget som ska stå för skadan.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Micke N skrev:
Vad är det som säger att inte två personer kan göra fel samtidigt?
Eller är det bara den som gör mest fel som ska vara ansvarig?
Det har jag aldrig påstått heller. Men de fall då i lagens mening någon är 100%skyldig är det inte säkert att försäkringsbolaget tar hänsyn till det.

Läs gärna vad trådskaparen fick för råd av SMC (tror jag). Du kan vinna i rättegång men försäkringsbolaget kanske inte följer domen iallafall.

Freppa skrev:
Är du inte lite cynisk nu? Vad får dig att med säkerhet veta att bolagen bryter mot lagen? För övrigt kan du själv utse din advokat, samt att motparten tar kostnaderna.

I teorin ja, i praktiken nej. Vem vågar driva ett mål som kan kosta dej en förmögenhet. Risken finns ju att du förlorar, och vem betalar då? Jo du.
Däremot behöver du inte riskera det om du accepterar den advokat försäkringsbolaget ger dej. Bra odds va?

Det finns flera program (dokumentärer) hos SVT där det jag skrev om skadade har belysts. Bl.a är det anmält till Europadomstolen just det faktum att du måste vända dej till den advokat försäkringsbolaget utser.

Sök och ni skall finna!!!

Nåja, var och en blir lycklig i sin tro!!!!

Det jag skriver har jag upplevt på NÄRA håll. Hurvida ni tror på det eller inte är upp till er.

/Jocke
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top