Kan man fixa bakbroms vid högra handen och använda frambromsen vid vänstra handen ?

Extreme__

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Falköping
Hoj
Honda Cbr 600
Kan man fixa bakbroms istället för frambromsen ? Och använda frambromsen med vänstra handen och bakbromsen med högra handen ..:va
 

Antonene

Tvåtaktare
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Minimoto 14E
hmm..

Om det är din fiddy du har på bild så har du ju växlar vilket betyder att du har ett kopplingshandtag på vänster ist för bakbromsen där. Det blir lite svårt då, MEN ingenting är omöjligt! :tummenupp

OM du verkligen måste ha bakbroms på höger och frambroms på vänster så skulle jag se mig om efter ett begagnat bromshandtag från en vespa/scooter då dom inte har någon koppling utan båda bromsarna fram, lite mer exakt så skulle det vara vänster bromshandtag och det är ju viktigt att det är hydraliskt, eftersom du troligen har hydraulisk bakbroms vid högerfoten.

sen måste du hitta en tillräckligt lång bromsslang som räcker från det handtaget ända bak till bakre bromsoket och på den här slangen så måste nipplarna har samma gän som hålen i oket och handtaget.

Det kan bli n utmaning men är INTE omöjligt som sagt, men sen har du det sista problemet som är kopplingen vartfan ska du göra av den? :tuttar

OJ! vad mycket text det blev, en hel uppsats.... Sorry!:näsblod
 

Extreme__

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Falköping
Hoj
Honda Cbr 600
Om det är din fiddy du har på bild så har du ju växlar vilket betyder att du har ett kopplingshandtag på vänster ist för bakbromsen där. Det blir lite svårt då, MEN ingenting är omöjligt! :tummenupp

OM du verkligen måste ha bakbroms på höger och frambroms på vänster så skulle jag se mig om efter ett begagnat bromshandtag från en vespa/scooter då dom inte har någon koppling utan båda bromsarna fram, lite mer exakt så skulle det vara vänster bromshandtag och det är ju viktigt att det är hydraliskt, eftersom du troligen har hydraulisk bakbroms vid högerfoten.

sen måste du hitta en tillräckligt lång bromsslang som räcker från det handtaget ända bak till bakre bromsoket och på den här slangen så måste nipplarna har samma gän som hålen i oket och handtaget.

Det kan bli n utmaning men är INTE omöjligt som sagt, men sen har du det sista problemet som är kopplingen vartfan ska du göra av den? :tuttar

OJ! vad mycket text det blev, en hel uppsats.... Sorry!:näsblod

=) Aa precis inget är omöjligt:tummenupp ... MEn jag tänkte typ och strunta i att ha någon frambroms bara ha en bakbroms vid högra handtaget =/ .. Så man man kan åka på bakhjulet långt =) ..De är lungt skriv på du =)
 

Antonene

Tvåtaktare
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Minimoto 14E
=) Aa precis inget är omöjligt:tummenupp ... MEn jag tänkte typ och strunta i att ha någon frambroms bara ha en bakbroms vid högra handtaget =/ .. Så man man kan åka på bakhjulet långt =) ..De är lungt skriv på du =)

Ja men dåså! problemet löst, Men skruva bort framoket och bromsslangen som går dit. släng bort fotbomsen och fixa en tillräckligt lång bromsslang som har nipplar som stämmer med hålen i bakoket och på handtaget. skruva dit, lufta, åk på slangen! :yoparty

Och om du har problem att hitta en tillräckligt lång slang så kanske du kan skarva ihop båda orginalslangarna... ta med slangarna till någon bil/mc-verkstad och fråga efter en koppling så du kan skarva ihop slangarna :)
 

Extreme__

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Falköping
Hoj
Honda Cbr 600
Ja men dåså! problemet löst, Men skruva bort framoket och bromsslangen som går dit. släng bort fotbomsen och fixa en tillräckligt lång bromsslang som har nipplar som stämmer med hålen i bakoket och på handtaget. skruva dit, lufta, åk på slangen! :yoparty

Och om du har problem att hitta en tillräckligt lång slang så kanske du kan skarva ihop båda orginalslangarna... ta med slangarna till någon bil/mc-verkstad och fråga efter en koppling så du kan skarva ihop slangarna :)

Okej .. Får väl göra det någon gång jag har tid :tummenupp
 

Biketard

Our own Biketard
Gick med
9 May 2008
Ort
Skäve
Hoj
Orion 29
Finns ju "stunt satser" som har beskrivning på hur du gör det. Kopplingen flyttar du ner under ditt bromhandag och sätter bromsen på vanliga stället =) Soft att ha så kan jag lova =)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Men vad i hela?...
Du måste ju ha växlar! Och frambroms med för den delen. Du kommer att leva hela livet med koppling, om du inte kör en tråkig scooter. Det är lika bra att lära sig. Sluta fundera och ut och kör bara!!! :yoparty
Bakbromsen sitter vid höger fot, växelspaken vid vänster och frambromsen på högerhandtaget och kopplingen på vänstra handtaget. Nu vet du det. :D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top