Kan man åka dit om man....

dooze

Först framme.
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Tjällmo
Hoj
Gixxer 750 streetfighter/ norton chopper
Kör förbi en stillastående polis (utan laser) i alldeles för hög hastighet, varpå han jagar efter, men innan han hinner ikapp så har man sänkt hastigheten till laglig hastighet. Alltså han har ingen aning om HUR fort man körde? Rent hypotetiskt... :confused:
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
nej, tror inte det, kanske för vårdslöshet men inte för farten.

Tror du har rätt. Hastigheten kan man inte bli fälld för eftersom dom inte har någon som helst mätning på dig. Däremot vårdslöshet i trafik kan du nog åka dit på. Men jag tror att det är svårt att bli fälld om du bara kört för fort. Det beror ju på andra omstädigheter då oxå.
 

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Thruxton -06

Det är bara att neka. Jag körde förbi en polis i en korsning i dubbla tillåtna hastigheten. Han följde efter och stoppade mej och försökte få mig att erkänna. Det var uppenbart att jag kört för fort. Men jag nekade, länge... tillslut sa han: Gör inte om det! och åkte därifån.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Kör förbi en stillastående polis (utan laser) i alldeles för hög hastighet, varpå han jagar efter, men innan han hinner ikapp så har man sänkt hastigheten till laglig hastighet. Alltså han har ingen aning om HUR fort man körde? Rent hypotetiskt... :confused:


Har ochså undrat det. tex om man kör ute på en kurvig lansväg och det är 70,och man flyger fram i 100km/t :rolleyes: möte i en kurva och man sänker hastigheten. vad har dom att komma med då. kanske någon som har varit med om just det att dom har vänt och stannat dej. skriv så vi får veta vad som hände :)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Trafikpolisernas bilar har videokamera och i den finns en klockfunktion som
dom kan använda.
Dom startar en klocka på dig vid ett fast ställe....sen åker dom efter dig och
och startar en till klocka när dom själva passerar samma ställe.
När dom sen mätt under 600meter där dom sett dig hela tiden, väljer dom ett nytt ställe
att stoppa först klockan på dig...sen sin egen klocka....Opps!
Tiderna samt genomsnittshastighet kommer upp på displayen....har dom mer än
tillåten fart på dig ...Då är du rökt!

KentW
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Trafikpolisernas bilar har videokamera och i den finns en klockfunktion som
dom kan använda.
Dom startar en klocka på dig vid ett fast ställe....sen åker dom efter dig och
och startar en till klocka när dom själva passerar samma ställe.
När dom sen mätt under 600meter där dom sett dig hela tiden, väljer dom ett nytt ställe
att stoppa först klockan på dig...sen sin egen klocka....Opps!
Tiderna samt genomsnittshastighet kommer upp på displayen....har dom mer än
tillåten fart på dig ...Då är du rökt!

KentW
Jag har aldrig riktigt trott på den metoden, alltså att dem startar en klocka osv. Men min farsa åkte fast för fortkörning på det viset för ett par år sen så nog funkar den metoden alltid. Det gäller o passa sig ;).
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Trafikpolisernas bilar har videokamera och i den finns en klockfunktion som
dom kan använda.
Dom startar en klocka på dig vid ett fast ställe....sen åker dom efter dig och
och startar en till klocka när dom själva passerar samma ställe.
När dom sen mätt under 600meter där dom sett dig hela tiden, väljer dom ett nytt ställe
att stoppa först klockan på dig...sen sin egen klocka....Opps!
Tiderna samt genomsnittshastighet kommer upp på displayen....har dom mer än
tillåten fart på dig ...Då är du rökt!

KentW

Men det var ju inte det TS frågade, utan om en polis får syn på en utan mätutrustning, och det man som mest kan få då är lite skäll, har själv råkat ut för det. Han försökte inte ens få mig att erkänna nått, han vill mest upplysa mig om att det kanske inte är så smart att köra för fort förbi en korsning om nån kör ut, och det är ju helt sant, han var t.o.m riktigt trevligt, och gav mig en kommentar om att jag hade en sjysst motorcykel:D

Vårdlöshet kan man säkert få ändån, men det får man ju inte för 30-40 plus på en 90 väg inte.
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Men det var ju inte det TS frågade, utan om en polis får syn på en utan mätutrustning, och det man som mest kan få då är lite skäll, har själv råkat ut för det. Han försökte inte ens få mig att erkänna nått, han vill mest upplysa mig om att det kanske inte är så smart att köra för fort förbi en korsning om nån kör ut, och det är ju helt sant, han var t.o.m riktigt trevligt, och gav mig en kommentar om att jag hade en sjysst motorcykel:D

Vårdlöshet kan man säkert få ändån, men det får man ju inte för 30-40 plus på en 90 väg inte.

Vet också ett gäng som mötte en polisbil när de låg och körde runt 200 knyck ute i ödemarken i jämtland, den polisbilen blinkade inte ens med lysena...
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Vet också ett gäng som mötte en polisbil när de låg och körde runt 200 knyck ute i ödemarken i jämtland, den polisbilen blinkade inte ens med lysena...

Efter en resa ner från Stockholm till Växjö när jag äntligen kom av motorvägen i Jönköping, tänkte jag gasa en liten sträcka för att sedan återgå till marschtakt igen.

Mötte en polis i 180 bakom krönet :gnissla

De blickade och stannade vid sidan av vägen...de funderade väll en stund om de årkade vända, men tillslut körde de snällt vidare.

Har också funderat vad som skulle hända om dom vänder..

Ska man bara blåneka alltså? :confused:
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Efter en resa ner från Stockholm till Växjö när jag äntligen kom av motorvägen i Jönköping, tänkte jag gasa en liten sträcka för att sedan återgå till marschtakt igen.

Mötte en polis i 180 bakom krönet :gnissla

De blickade och stannade vid sidan av vägen...de funderade väll en stund om de årkade vända, men tillslut körde de snällt vidare.

Har också funderat vad som skulle hända om dom vänder..

Ska man bara blåneka alltså? :confused:

Det ska man alltid göra,, det kan aldrig bli värre för att du nekar.
 

dooze

Först framme.
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Tjällmo
Hoj
Gixxer 750 streetfighter/ norton chopper
Jag mötte oxå en snutbil igår i 200, och hade naturligtvis inga planer på att stanna o fråga vad dom tyckte om det men tanken dök ändå upp; att om jag saktar ner till 90 och dom kör ikapp mej o stoppar mej & e arga som satan... Och jag hävdar, nej ni måste ha sett fel, jag har kört 90 hela tiden, annars hade jag väl brutit mot lagen? vad ska dom göra..? förmodligen bli lite mer förbannade... hmm
 

Glooie

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R1200 GS -08
Mötte en polisbil en kväll för nåt år sen när ja va påväg hem från jobbet (med bil). Höll sisådär 130-140 (på 70-sträcka). Polisen tvärnitade och vände och drog efter mej (utan blåljus). Såg dock att dom vände så jag bromsade ner till 90 (som det blivit strax efter jag mötte pliten) och slog på farthållaren. Dom låg ca en meter bakom mej i ett par kilometer, sen tröttnade dom och vände igen. Tror nog de handlar lite om humör, vill dom jävlas så gör dom det, men dom vet att om du nekar så kan dom inget göra. Vad dom däremot kan göra (en kompis råkade ut för det) är att dom utför en flygande besiktning och är nogrannare än dom nånsin vart förut. Mest för att jävlas (min personliga uppfattning)...
 

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Ort
Med GixxerLady
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Undrar vem Dommaren tror på, en "lagens väktare" och "besyddare" från anarki eller en "ligist" på sporthoj:va :rolleyes:

Säger han att du nästan kört på 96 pensionärer,38 barnfamiljer o 1 katt så har du gjort det!
Räkna inte med nåt annat.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Kör förbi en stillastående polis (utan laser) i alldeles för hög hastighet, varpå han jagar efter, men innan han hinner ikapp så har man sänkt hastigheten till laglig hastighet. Alltså han har ingen aning om HUR fort man körde? Rent hypotetiskt... :confused:

Han kan inte göra ett dugg. Kolla trafikjuristen.se

Ingen kan med blotta ögat se vilken hastighet man hållt ÄVEN om han nu ser att du kör fortare än vad lagen säger. För att skydda dig mot korruption ska du spela in när polisen stannat dig, verkar vara en bra lösning mot alla dessa judas till poliser.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Mötte en polisbil en kväll för nåt år sen när ja va påväg hem från jobbet (med bil). Höll sisådär 130-140 (på 70-sträcka). Polisen tvärnitade och vände och drog efter mej (utan blåljus). Såg dock att dom vände så jag bromsade ner till 90 (som det blivit strax efter jag mötte pliten) och slog på farthållaren. Dom låg ca en meter bakom mej i ett par kilometer, sen tröttnade dom och vände igen. Tror nog de handlar lite om humör, vill dom jävlas så gör dom det, men dom vet att om du nekar så kan dom inget göra. Vad dom däremot kan göra (en kompis råkade ut för det) är att dom utför en flygande besiktning och är nogrannare än dom nånsin vart förut. Mest för att jävlas (min personliga uppfattning)...

Hade dom kört 1 m bakom mig hade jag stannat och bett om en förklaring, kan inte vara tillåtet för dom att köra så nära, måste du bromsa för nått så är du ju rökt sen.:mad:
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top