Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Kan jag köra en 600cc sporthoj på a2 om jag stryper? NEJ DET KAN DU INTE!
Klart du kan! Inga som helst problem! :D Men FÅR inte! :lol
F.ö håller jag med. Ett jä...a tjatandes om detta!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Nu ser jag att någon här på sh säljer en gixxer 750 o säger att den kan köras på a2, trots att den hade 72kw från början. Det måste väl ändå vara okej? Det är ju ingen 600?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Reglerna som gäller för A2 är hur tydliga som helst ju.
Enda slutsatsen jag kan dra är att folk som tar A2 har jäkligt kass läsförståelse... :fakta
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag försökte få nån på blocket som sålde en gixxer 750 k1 att förstå att han inte borde skriva i rubriken att den var "perfekt för A2". Han hade ju "besiktat den till A2" och jag kunde ju ringa till Transportstyrelsen och fråga om jag inte trodde honom o.s.v. En minst sagt förvirrande mejlväxling med en lågförstående rättshaverist kan vara underhållande ibland :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Men om jag köper en GSXR1100 som är strypt till 71kw sedan är den trimmad till 84kw för att sen bli strypt till 11kw och sen drevades den om till 35kw, då måste jag väl ändå få köra den på A2? för då har ju effekten någon gång varit under 70kw och så är den ju så gammal :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju inte så konstigt att det är en ökande mängd frågor och missförstånd kring mc-körkort och behörigheter. Dagens regler kring mc-kort är ju minst sagt en djungel. I synnerhet om man lägger till hur det ser ut retroaktivt, för personer som tagit sina respektive mc-behörigheter vid olika tidpunkter.

Hade man haft ett lika snårigt regelverk runt bilkortet hade ju garanterat andelen yngre svenskar med bilkort varit i lägre. Men bilkort ska ju vem som helst kunna ta.
 
Last edited:

MiinnMiinn

Ny medlem
Gick med
24 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800E Custom
<70 kW för att strypa till 35 kW. Exempelvis, den motorcykeln jag idag samlar ihop och ska köpa är Kawasaki Z800e, 800cc motor på 70 kW som man kan strypa till 35 kW. Fattar inte varför man inte skulle kunna köra 600c om den vore <70 kW?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
<70 kW för att strypa till 35 kW. Exempelvis, den motorcykeln jag idag samlar ihop och ska köpa är Kawasaki Z800e, 800cc motor på 70 kW som man kan strypa till 35 kW. Fattar inte varför man inte skulle kunna köra 600c om den vore <70 kW?

för att det inte finns några någorlunda moderna 600cc sporthojar som har mindre än 70kw.
Yamaha FZR600 (tidigt 90tal)
Suzuki GSXF 600
Honda CBR 600 F (slutet 80, början 90) som nämnts tidigare är "undantag". Thats it. Ska du strypa din z800?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
<70 kW för att strypa till 35 kW. Exempelvis, den motorcykeln jag idag samlar ihop och ska köpa är Kawasaki Z800e, 800cc motor på 70 kW som man kan strypa till 35 kW. Fattar inte varför man inte skulle kunna köra 600c om den vore <70 kW?

Även Kawasaki z 800 är för stark för att kunna strypas till A2 ( c.a 80 kW). Det gjorde att Kawasaki tog fram z 800e med 70 kW och några förenklingar på t.ex fjädring och avsaknad av underkåpa.

Även Triumph Street triple har 7 -8 kW för mycket. Dom tog fram en 70 kW variant för att klara kraven för A2.

Dom flesta äldre 600 streethojar låg i spannet 72 - 75 KW d.v.s runt 100 hk. och sporthojarna i klassen låg på 115-125 HK.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag försökte få nån på blocket som sålde en gixxer 750 k1 att förstå att han inte borde skriva i rubriken att den var "perfekt för A2". Han hade ju "besiktat den till A2" och jag kunde ju ringa till Transportstyrelsen och fråga om jag inte trodde honom o.s.v. En minst sagt förvirrande mejlväxling med en lågförstående rättshaverist kan vara underhållande ibland :)

hade nyss en likadan händelse med en som sålde en FZ6 med 72kw motorn ^^) det var intressant och inatt blev den såld, haha :hihi
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Men om en snubbe på blocket looovar att hoj han säljer får framföras med A2-kort/flygcertifikat/fiskekort trots 149kW ursprungseffekt, då måste det vara ok juridiskt, väl? :va

Edit: Han säger förresten sig ha ringt både transportstyrelsen och sydafrikanska sanningskommissionen och båda intygar att allt ska vara ok att köra på A1, så det så.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kan man suga en ostrypt röv utan att få bitter nötkräm i gommen?/strypa en sill med A2 behörighet på rövhålet utan strypbrickor?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top