Kan inte fatta att jag hade sån jäkla tur!

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Jag och min polare körde på en 70 väg mellan Fjärås och Sätila (Hallansds län) igår 17/9. Jag körde först och låg bakom en Transporter i ca 60-70km/h. Jag körde lite mot mitten av vägen för att kolla om man kunde köra om. Det kunde man inte..

Allt så jäkla fort. Jag såg att vi fick möte med en annan transporter och plötsligt började hojen att vobbla. Kunde inte styra, kom in i de andra körfältet och frontalkrockade. Min polare sa att de va som på film de, de flög delar överallt, hojen (ramen) klyvdes på mitten och jag flög flera meter. Jonas som körde bakom fick välja att köra på mig eller att köra i diket. Han valde diket diket som tur var.

De såg ut som en krigszon, när ambulansen kom så trodde personalen när de såg min hoj att detta är en dödsolycka. Men de va det inte, jag fick inte ens ett enda blåmärke! Jag hade bra skyddsutrustning, skinnställ med puckel som tog emot smällen väldigt bra, för jag flög med ryggen först ner i asfalten.

Alla klarade sig utan skador, men självklart blev man chockad. Nu 16 timmar senare har man fått lite dödsångest. Jag hade sån jäkla tur att jag inte kan fatta de själv. Frontalkrocka med en 2100kg transporter, och hojen går i tusen delar och jag fick inte ens ett blåmärke. Nästa gång kanske jag klyvs på mitten istället för hojen.....

Tur är så har jag helförsäkring hos Folksam. Så nu blir de att sitta i telefon imorgon. Undrar om polisen kommer höra av sig. Jag känner att jag inte har gjort något fel och alla som var inblandade i olyckan kan vittna om att de va lagliga hastigheter.

Nästa säsong kommer jag troligtvis att satsa mer på bankörning. De känns säkrast så men de visste man i för sig innan olyckan.

Tack till alla inblandade, sjukpersonal (borås akuten), ambulanspersonal. Bilister som stannade och kollade om allt hade gått bra. Och framför allt min polare Jonas som valde att köra i diket istället för att försöka bromsa och att köra över mig...

Edit:
Nu 2 dygn senare så har jag fått en klarare bild varför jag inte flög in i transporten.

Tack vare att framhjulet fick en jäkla smäll som gjorde att hojen bröts av så blev det någon katapult effekt. De va nog därför min kropp ändrade riktning och missade bilen. Jag krockade inte i mitten på fronten utan jag träffade den vänstra delen av fronten, även hans framdäck fick en smäll. De blev totalstop för hojen. Jag landa på den högra sidan av vägen utan att nudda bilen med kroppen, när jag borde landat på den vänstra sidan!! Sjukt vilken tur! De är min teori men allt gick så jäkla fort, de e svårt att minnas allt..

Nu har jag ringt försäkringsbolaget, och bärgningsfirman som har min och Jonas mc. Troligen så kommer hojarna till MC service i Varberg idag, då kommer jag ta bilder och lägga upp om ni vill de.

Här är lite bilder på vad som blev kvar av hojen om man nu kan kalla de en hoj?

visabild.php


visabild.php


visabild.php
 
Last edited:

Sportmoppe

Med Lem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Kingsfield
Hoj
-10 Gsx1250FA -05 gixxer-04 gixxer K1200S(Borta) DRZ 400E
Gosse, du hade tur! Ingen idè att du köper nån lott för din tur e nog förbrukad. Skönt att alla klarade sig bra. Men en modern hoj börjar inte vobbla bara sådär.:va Fick du punka eller spricka i asfalten?
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Shit... vet inte vad jag skall säga mer än att jag är jävligt glad att du sitter här och skriver.

Var rädd om dig.
 

Netech

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Varberg
Hoj
Honda cbr600rr
Allt gick så jäkla fort, de e svårt att minnas exakt vad som hände. Jag vet att jag bromsade in lite när jag körde mot mitten men och de kändes inte som att jag bromsade hårt...
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Låter helt otroligt att du är helt oskadd men gott att höra :tummenupp

Du måste vara rätt skakis nu kan jag tro, usch. Undra som sagt vad vobblet berodde på.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skönt att höra att alla klarade sig helskinnade.
Hoppas den mentala landningen nu efteråt också går bra :)

Håller dock inte med Sportmoppe, iväg och köp en lott och se ifall det håller i sig nu.
 

axelsson_vpg

Guest
yess fan va glad jag blir av att läsa sånt här. Grattis!! :D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det låter väldigt märkligt att hojen började wobbla och inte kunde styras under de förhållande som du anger. Om farten inte var hög utan du bara tittatade ut lite hade det bara varit att svänga in igen. Eller hände det i en högerkurva så att du plötsligt var nos-mot-nos med den mötande?

I vilket fall, jättegrattis att du hade en så enorm tur och inte blev allvarligt skadad :tummenupp
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Det är bara att grattulera! ;-)

Hmmm, sånt där får en att undra, varje dag så länge man lever, om det fanns en anledning till att man klarat sig ur en sån olycka helskinnad...
Det är nästan så att man ibland börjar överväga att tro på att det finns nåt sånt som ödet...?

PS
Du åkte väl raka vägen och köpte en Trisslott?
DS
 

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Yamaha XT660X -11
Ja man kan ju inte säga något annat än att du hade en jäkla tur.
Och man ser vikten med att har all skyddsutrustning på sig när man åker hoj.....
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Gratulerar och är glad över att det gick så bra som det gjorde med tanke på en sådan brutal krock. Att satsa på bankörning låter vettigt.. man blir en bättre förare och lär sig att hantera olika situationer ute i trafiken. Och om man vill leka Rossi eller Ninja får man göra det på bana med 1000 gånger mindre risk än på gata. :)

Ännu en gång, kul att det gick bra för dig och tur att du hade helförsäkring.

En sak som jag inte kan släppa är frågan VARFÖR började hojen vobbla så hemskt mkt när du körde så sakta? :va

BTW.. din Gixxer är inte längre till salu då! Den såg riktigt bra ut!
 

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Ort
New Mill
Hoj
2011, BMW S1000RR
Du har haft tur :Bugar Men är det inte elektronisk styr dämpare på hojen? Hade en K7a förrut och minns att jag fick ett rejält wobbel en gång, läskigt det där!.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Netech skrev:
...ca 60-70km/h...plötsligt började hojen att vobbla. Kunde inte styra, kom in i de andra körfältet och frontalkrockade.
Det här förstår jag inte.

• Du kör i 60-70 km/h med en GSX-R 1000 – och helt plötsligt börjar den wobbla och går inte att kontrollera?

• Hur kunde du undgå att träffas av bilen om du frontalkrockade med den?

:confused:
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Härligt att det gick bra! Körde själv den vägen i fredags och märkte inget konstigt. Känns som att nåt måste gått väldigt fel med din hoj? DU har inte glömt att dra åt nåt bakhjul eller liknande nyligen? =)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Med tanke på hur du beskriver olyckan tycker jag att du skall åka tillbaka och kolla hur vägen ser ut.
Det känns ju som att det kunnat vara spricka/grus/dålig asfaltkvalitet.



Not sent from an iProduct...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Bara att gratulera. Härligt att läsa om någon som klarar sig för omväxlings skull.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top