Kamkedjesträckare suzuki gsxs 1000 årsm 18

Ganooo

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
Gsx-s 1000f
Hej allesammans.

Lyssna vid 3min och 50sek in i filmen!

Så låter min hoj den har gått 1000 mil!
Dock bara när den är nystartad. Trodde först det var en justering av ventilerna som behövdes. Men det verkar inte så.

Rekommenderar ni att byta kamkedjesträckaren ? Läser man på forum så försvinner inte ens ljudet för vissa trots en ny? Sjukt onödiga pengar då? Suzuki verkar ha problem med just detta? Bara att fortsätta köra eller vad säger ni? Lämna in på verkstad för undersökning?

Mvh
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej allesammans.

Lyssna vid 3min och 50sek in i filmen!

Så låter min hoj den har gått 1000 mil!
Dock bara när den är nystartad. Trodde först det var en justering av ventilerna som behövdes. Men det verkar inte så.

Rekommenderar ni att byta kamkedjesträckaren ? Läser man på forum så försvinner inte ens ljudet för vissa trots en ny? Sjukt onödiga pengar då? Suzuki verkar ha problem med just detta? Bara att fortsätta köra eller vad säger ni? Lämna in på verkstad för undersökning?

Mvh
Startar hojen vid ca 3min 1 sek, vid ca 3 min 30 sek tar mekanikern och varvar hojen. :tummenner
Jag väntar tills motorn har gått några minuter enligt Suzuki anvisningar, motorn och oljan är varm , lätt flytande och har spritt sig i motorn.
Det som visas på filmen är enligt min uppfattning exakt hur man förstör motorer, varvar innan motorn är varm.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej allesammans.

Lyssna vid 3min och 50sek in i filmen!

Så låter min hoj den har gått 1000 mil!
Dock bara när den är nystartad. Trodde först det var en justering av ventilerna som behövdes. Men det verkar inte så.

Rekommenderar ni att byta kamkedjesträckaren ? Läser man på forum så försvinner inte ens ljudet för vissa trots en ny? Sjukt onödiga pengar då? Suzuki verkar ha problem med just detta? Bara att fortsätta köra eller vad säger ni? Lämna in på verkstad för undersökning?

Mvh
Hittade detta
Suzuki shop manual recommends...which is to remove the CCT and check that the oil passages in it are cleared out.

Page 70 clearly states "Noisy engine (Noise seems to come from cam chain)" --> Cam chain tension adjuster not working. --> repair (see page 406)

The manual shows how to repair the CCT on page 406 onward, and the first thing is to check clogged oil jets that make the CCT work at lower RPM (ie low oil pressure). And clogged oil jets are likely if you just got a new bike and blew past the recommended maintenance around 600 miles. What causes clogged jets? Oh, that's right; metal fillings. When do we usually have metal filings in our bike engines? Can we all say "during engine break-in"?

And until you clear those clogged jets (again, Suzuki's manual recommends that's the first thing you should check), going to synthetic oil or other oils isn't going to work.


I denna tråd: https://www.gsxs1000.org/threads/cam-chain-tensioner.46642/#replies
 

Ganooo

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
Gsx-s 1000f
Startar hojen vid ca 3min 1 sek, vid ca 3 min 30 sek tar mekanikern och varvar hojen. :tummenner
Jag väntar tills motorn har gått några minuter enligt Suzuki anvisningar, motorn och oljan är varm , lätt flytande och har spritt sig i motorn.
Det som visas på filmen är enligt min uppfattning exakt hur man förstör motorer, varvar innan motorn är varm.
Japp såklart förstår vad du menar.
Men detta ljudet kom nu för kanske 100 mil sedan. Men jag får byta kamkedjesträckare och se om det blir bättre. Är den kass så måste den bytas tänker jag. Undrar om jag bara kan skruva ut den gammla och sätta in den nya, eller om man måste in vid ventilerna och själva kedjan och rodda ?.

Tack för svar.

Mvh
 

Ganooo

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2023
Hoj
Gsx-s 1000f
Nu byter man ju inte kamkedjesträckaren för ljudets skull, det är ohyggligt obra om den ger upp så att kedjan hoppar några kuggar.
Ja såklart du har helt rätt. Ska beställa en ny och byta den i vinter. Undrar om man måste in vid ventilerna, eller om det går att bara skruva ut den gammla och sätta in den nya. Får undersöka detta ?.

Mvh
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
@Surtees svar verkar ju rätt tydligt. Börja med att montera bort den och se om det sitter smuts eller spån i kanalerna. Lite onödigt att köpa nytt om det tar 5 min att göra rent.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag vet inte hur denna kedjesträckare fungerar men jag tror Suzuki sköt sig i foten när de ska överutveckla något som redan är löst.

T ex originalsträckaren på första generationens Hayabusa fungerar ypperligt till de flesta motorbyggen. (Vissa surrar om att den är "hydralisk", men det är den inte. Enbart en oljeslang för ljuddämpning och bättre smörj)
Ändå skulle de till Generation 2 sätta i en onödigt svårmonterad och överkrånglig version.

Stod något om att det inte hjälpte med annan olja men har du provat? Typ, 15/40, 20/50 bara för att kolla.

Vet inte om jag tolkade filmen rätt men om motorn är tyst när den är genomvarm så skulle jag bara köra vidare. Vissa modellbuggar får man stå ut med.

Jag skulle inte lägga pengar på enbart ny sträckare då oväsendet kommer sannolikt tillbaka snabbt, utan då också troligen bytt spännarblad samt styrskenan. Ev också kamkedjan. Bakre styrskenan går förmodligen inte att byta utan att montera av toppen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Startar hojen vid ca 3min 1 sek, vid ca 3 min 30 sek tar mekanikern och varvar hojen. :tummenner
Jag väntar tills motorn har gått några minuter enligt Suzuki anvisningar, motorn och oljan är varm , lätt flytande och har spritt sig i motorn.
Det som visas på filmen är enligt min uppfattning exakt hur man förstör motorer, varvar innan motorn är varm.
Så innihelvete varvade han väl inte ?
 

svviking

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2017
Ort
Borås
Hoj
kawa1000 sx
Hej allesammans.

Lyssna vid 3min och 50sek in i filmen!

Så låter min hoj den har gått 1000 mil!
Dock bara när den är nystartad. Trodde först det var en justering av ventilerna som behövdes. Men det verkar inte så.

Rekommenderar ni att byta kamkedjesträckaren ? Läser man på forum så försvinner inte ens ljudet för vissa trots en ny? Sjukt onödiga pengar då? Suzuki verkar ha problem med just detta? Bara att fortsätta köra eller vad säger ni? Lämna in på verkstad för undersökning?

Mvh
haft 2 suzuki gt som jaj gjort mig av med samma problem på båda suzuki mörkar problemet
 

svviking

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2017
Ort
Borås
Hoj
kawa1000 sx
Välkänt problem som suzuki vägrar ta ansvar för .tuta o kör var de besked ja fick på mc proffsen i jönköping
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top