Kameraövervakning av butik?

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Hej allihopa :)

Vi har haft lite problem med vissa av våra grannar i den Gallerian där jag jobbar. Det är saker som försvinner - typiskt saker som dom gnällt på också... Så jag misstänker att det är en av butiksägarna i gallerian som ligger bakom det.

Vi har tidigare haft problem med personen ifråga så det är inte helt orimmligt att det är han. Han anmärker på allt som vi gör och helst vill han inte att vi ska finnas.

Kan man komma åt honom på något sätt? tex genom att sätta upp en webcam som filmar butiken under nattetid? Gallerian är låst och larmad under vissa tider, men det är ett glapp från det att vi går tills dess att de larmar på -och likadant på morgonen. Den tiden är det jag vill komma åt, då jag misstänker att han gör dessa saker då.

Bevismaterialet behöver inte hålla i polisförhör, utan räcker att det bara finns. Hyresvärden har haft problem med honom och vill även dom ha bort honom. Men de kan inte säga upp hans kontrakt utan anledning. Men enligt lag är det förbjudet att sabotera för andra tydligen - så då är det möjligt.

Hur gör jag?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du bör prata med datakommissionen och kanske även länsstyrelsen om det ska gå helt legalt till.

Struntar ni i den legala biten är det väl bara att montera upp en kamera i smyg. Det verkar ju ligga både i ert och er hyresvärd intresse att få reda på vem det är som saboterar för er.
 

MikkE

Guest
Sätta upp kamera får man ju göra. Måste väl dock ha lite klisterlappar varstans som visar att butiken är kameraövervakad?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Säger ungefär som någon här på forumet har i sin signatur: Varför fråga? Då kan man ju få ett nej!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Du kan alltid sätta upp en kamera, det kanske inte är helt lagligt men om du inte tänker ta nått till rätten eller så och bara tänker filma den tiden så är det nog lungt..
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ring länsstyrelsen.
att få tillstånd idag är mer eller mindre bara en formalitet.
dvs du skickar in papper och voila presto klart.
det som man får svårare att motivera är allmänna platser och att man ser ut ur butiken med kameran.
men om du har synnerliga skäl och tidsbegränsat så ser jag inte att du skulle få svårigheter där heller.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När jag var i kontakt med Länsstyrelsen för ett par månader sedan fick jag till svars att det var Datainspektionen jag skulle prata med. Länsstyrelsen kommer in när man vill övervaka allmänna platser som trottoarer och dyl.

Tror Datainspektionen kommer in i det här fallet. Bara att ringa och fråga båda instanserna.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/kameraovervakning/

"Enligt lagen om allmän kameraövervakning krävs det i normala fall tillstånd för att få sätta upp en kamera som registrerar en plats dit allmänheten har tillträde. (Det finns några undantag från regeln; de räknas upp i lagen). Det är länsstyrelserna som beviljar tillstånd och är tillsynsmyndigheter för sådan kameraövervakning."

Edit:

Lagen om allmän kameraövervakning (LAK) = Länsstyrelsen
Är det personuppgiftslagen (PuL) = Datainspektionen
(Enkelt det här :p)

Exempel:
Butik: LAK
Lager, personalutrymmen i butik: PuL
Skolmatsal: PuL
Skolgård: LAK (oftast)
Från skolentré till skolexpedition: LAK (gäller ej privata skolor)
Restaurang: LAK
Kök i restaurang: PuL
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Klippt från kameralagen.11§-§14 och 17§ (Relevant för butik)

Länk till hela: Kameralagen

11§ En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17§ sättas upp för allmän kameraövervakning i en banklokal eller ett postkontor, i området omedelbart utanför in- och utgångar till en sådan lokal samt vid betalningsautomater eller liknande anordningar i anslutning till en sådan lokal, om

1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott och
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik. Med banklokal avses en lokal där det huvudsakligen bedrivs bankrörelse enligt bankrörelselagen (1987:617). Med postkontor avses en lokal där det huvudsakligen bedrivs verksamhet i vilken ingår postverksamhet enligt postlagen (1993:1684). Avlyssning eller upptagning av ljud får ske endast sedan anordning för avlyssning eller upptagning avljud aktiverats på grund av misstanke om brott. 12§



12§ En övervakningskamera får efter anmälan enligt 17§ sättas upp för allmän kameraövervakning i en butikslokal, om

1. övervakningen har till enda syfte att förebygga eller avslöja brott,
2. övervakningskameran är fast monterad och försedd med fast optik och
3. den som avser att bedriva övervakningen har träffat en skriftlig överenskommelse om övervakningen med skyddsombud, skyddskommitté eller en organisation som företräder de anställda på arbetsplatsen. Med butikslokal avses en lokal, där konsumenter kan köpa varor eller tjänster eller hyra varor, dock inte restauranger och andra näringsställen. Vad som sägs om butikslokal gäller även i fråga om sådan bankverksamhet genom ombud eller postverksamhet som bedrivs i en butikslokal. Endast bilder av kassaområdet och av in- och utgångar får behandlas eller bevaras utan tillstånd. Avlyssning eller upptagning av ljud får inte ske utan tillstånd.

Bevarande av material

13§ Vid allmän kameraövervakning av en plats dit allmänheten har tillträde får inte fler personer än som behövs för att övervakningen skall kunna bedrivas ha tillgång till behandlade eller bevarade bilder eller upptaget ljud. Materialet skall hanteras så att missbruk motverkas.



14§ Bild- eller ljudmaterial från allmän kameraövervakning av en plats dit allmänheten har tillträde får bevaras under högst en månad, om inte länsstyrelsen belutar om en längre bevarandetid. Första stycket gäller inte, om materialet 1. har betydelse vid utredning av brottslig verksamhet och antingen tagits upp sv polismyndighet eller inom en månad från upptagningen lämnats över till polismyndighet eller åklagare av någon annan som gjort upptagningen eller 2. ges in till domstol i mål om ansvar för brott. När bild- eller ljudmaterial inte längre får bevaras skall det omedelbart förstöras.


17§ En anmälan om allmän kamera övervakning skall innehålla uppgift om

1. den som skall bedriva kameraövervakningen och i förekommande fall den som för anmälarens räkning skall ha hand om övervakningen,
2. i vilken typ av verksamhet som övervakningen skall förekomma,
3. huruvida bilder skall behandlas eller bevaras eller ljud avlyssnas och tas upp,
4. det antal personer som skall få ha tillgång till det bevarade materialet samt
5. huruvida områden omedelbart utanför in- och utgångar samt betalningsautomater eller liknande anordningar skall övervakas i enlighet med bestämmelserna i 11§.
Om de förhållanden som har redovisats i en anmälan enligt första stycket ändras, skall länsstyrelsen skriftligen underrättas om förändringen.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Tack för alla svar!

Idag har vart ett helvette på jobbet med skrik och gap och folk som ställer till scener inne i min lokal. Har folk inget vett nuförtiden?!?

Idag har iallafall den där grannen varit inne och hotat oss såpass att min kollega nu inte längre vill vara kvar i gallerian. Så nu har han "vunnit" om man ska se det så... Jag vill hellre fortsätta jobba med min kollega än att stånga mig blodig mot honom (även om det är det jag hade gjort om det bara va mig det handlade om).

Så nu letar vi efter en ny lokal där vi slipper honom och ett till rötägg.

Nu blir det sängen innan nästa långa dag på jobbet :3freak:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för alla svar!

Idag har vart ett helvette på jobbet med skrik och gap och folk som ställer till scener inne i min lokal. Har folk inget vett nuförtiden?!?

Idag har iallafall den där grannen varit inne och hotat oss såpass att min kollega nu inte längre vill vara kvar i gallerian. Så nu har han "vunnit" om man ska se det så... Jag vill hellre fortsätta jobba med min kollega än att stånga mig blodig mot honom (även om det är det jag hade gjort om det bara va mig det handlade om).

Så nu letar vi efter en ny lokal där vi slipper honom och ett till rötägg.

Nu blir det sängen innan nästa långa dag på jobbet :3freak:
Det borde ju räcka för att få mongot vräkt från stället? :confused:
 

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Lund
Hoj
GSXR1000 K6
Det borde ju räcka för att få mongot vräkt från stället? :confused:

Ett enstaka tillfälle räcker inte tyvärr för vräkning, men däremot upprepade sådana. I sådana här fall står oftast ord mot ord, så det är mycket viktigt att dokumentera ner störningarna så noggrant som möjligt, med datum, tidpunkt och beskrivning. Är de inte dokumenterade så har de inte heller hänt.
Absolut bäst dokumentation i störningsfall får man via en väktar- eller polisrapport. Kolla om er hyresvärd har ett väktarbolag knutet till sig som ni kan ringa vid behov. Alternativet är att anmäla till polisen efter varje hot. Även om det inte resulterar i något från polisens sida, så upprättas en rapport som styrker att ni har haft problem vid det tillfället och det är just rapporten du vill ha om du ska kunna få din hyresvärd att driva det vidare till vräkning.

Kameraövervakning som ni varit inne på kräver tillstånd som en del redan har sagt, men det är inget som säger att ni inte kan sätta upp en kamera i smyg och filma redan nu i väntan på tillstånd. Det är nämligen fri bevisprövning i Sverige, så ni kan använda materialet som bevis/dokumentation trots att ni inte har haft tillstånd för kamerorna.

Ett annat sätt att dokumentera är förstås med ljudupptagning. Åk till närmaste kjell och co och inhandla en sådant där enkelt fickminne som ni kan ha bakom disken.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Inte för att det var nåt jag nånsin hade planerat, men efter dina trådar miss orch så kommer jag nog inte flytta till Göteborg...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Vilken galleria och vilka butiker gäller det? Kan ju komma och dra ketting i tacket på han om det nu ska vara så.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ett annat sätt att dokumentera är förstås med ljudupptagning. Åk till närmaste kjell och co och inhandla en sådant där enkelt fickminne som ni kan ha bakom disken.
Annars kanske man har en mobiltelefon med ljudinspelning. Eller till och med filmning.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Inte för att det var nåt jag nånsin hade planerat, men efter dina trådar miss orch så kommer jag nog inte flytta till Göteborg...
Göteborg är inte så hemskt som det låter, det är faktiskt väldigt trevligt bortset från dom här två I*******

Sen är jag nog lite sån att är det någon som frågar vad jag tycker så svarar jag ärligt, så vill man inte höra svaret så bör man inte fråga. Och jag tar fighten om det är så, men i det här fallet så vill jag hellre ha kvar min kollega än att slåss mot någon som inte är värd det.


Men du kan nog komma hit i lugn och ro ska du se ;)

Ett enstaka tillfälle räcker inte tyvärr för vräkning, men däremot upprepade sådana. I sådana här fall står oftast ord mot ord, så det är mycket viktigt att dokumentera ner störningarna så noggrant som möjligt, med datum, tidpunkt och beskrivning. Är de inte dokumenterade så har de inte heller hänt.
Absolut bäst dokumentation i störningsfall får man via en väktar- eller polisrapport. Kolla om er hyresvärd har ett väktarbolag knutet till sig som ni kan ringa vid behov. Alternativet är att anmäla till polisen efter varje hot. Även om det inte resulterar i något från polisens sida, så upprättas en rapport som styrker att ni har haft problem vid det tillfället och det är just rapporten du vill ha om du ska kunna få din hyresvärd att driva det vidare till vräkning.

Kameraövervakning som ni varit inne på kräver tillstånd som en del redan har sagt, men det är inget som säger att ni inte kan sätta upp en kamera i smyg och filma redan nu i väntan på tillstånd. Det är nämligen fri bevisprövning i Sverige, så ni kan använda materialet som bevis/dokumentation trots att ni inte har haft tillstånd för kamerorna.

Ett annat sätt att dokumentera är förstås med ljudupptagning. Åk till närmaste kjell och co och inhandla en sådant där enkelt fickminne som ni kan ha bakom disken.

Nu vill ju inte min kollega ha med bråk med honom och hon är rädd för vad han kan göra för att hämnas. Hon har haft liknande situationer på sitt förra jobb och hon tycker inte det är värt det pga man får offra mycket av sin frihet och va "rädd" hela tiden.

Jag hade anmält direkt annars, men han är inte värd det. Då har jag hellre kvar min kollega och flyttar på företaget. Kunderna följer ändå med oss.

Nu är han bitter för att en kund kom in till mig igår och frågade om jag hade tid att tvätta hennes hår, vilket jag hade -så jag gjorde det. Sen gick hon in till honom och avbokade en tid som hon tydligen hade där... och så va kriget igång.
Han rusade ut efter henne och skällde och hade sig. Sen kom han in till oss och hotade oss....

Är det inte det ena så är det det andra!
Jag är rätt less på det här nu... :(
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top