Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Sikten är ganska så bra där och så blinkade det ju rött också... Men Utmattad, sant jag kommer ihåg när jag körde bana, man var ju heeeelt slut efter ett 20 minuters pass, så pass slut att man knappt kunde ha bra kontroll på hojen.

Men, jag tycker fortfarande att flyktvägen inte var den bästa...

Nu spekulerar jag lite. Men fräsch modern svart hoj, fräscht modernt svart skinnställ och hjälm. Man kan nästan förutsätta att han hade ett mörkt visir också. Mörkt visir (kanske smutsigt) + att det börjat skymma + hög hastighet osv osv. Detta sammantaget ökar risken för att inte hinna söka av riktigt framåt och bommen kanske helt enkelt inte uppmärksammandes i tillräcklig tid?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nästan komiskt att kalla fakta är kritiska mot polisen samtidigt som jag uppfattar att majoriteten av sporthojskollektivet tycker polisen gjorde rätt.
Kanske är jag vinklad av mina egna åsikter som jag redan ventilerat i den förra tråden, så jag fick lust att göra en poll för att se vad majoriteten av er tycker. Ni får en några minuters chans att lägga fram några förslag innan jag startar pollen.

Vilka av följande påståenden håller du med om.

1.) Det var helt polisens fel att Christopher dog! Dom skulle ha avbrutit totalt och låtit Christopher komma undan.
2.) Det var helt Christophers eget fel! Han får ansvara för sina egna handlingar och polisen gjorde bara sitt jobb.
3.) Både polis och Christopher delar ansvaret.
4.) Det var en race incident, dvs bara en olycklig omständighet under jakten och både Christopher och polisen gjorde vad som även jag skulle ha gjort under omständigheterna.
5.) Polisen gjorde rätt som ville vänta in en solklar körkortsindragning före dom stoppade Christopher.
6.) Det var rätt av polisen att vänta in förstäkning innan dom försökte stoppa honom för det var solklar att en MC utan nummerplåt stannar inte frivilligt.
7.) Polisen skulle sprungit ut och plockat MC-nyckeln vid rödljuset trots att det då inte fanns tillräckligt stort brott för körkortsindragning.
8.) Polisen var mesar som inte vågade stoppa Christopher utanför MC-Donalds

Körkort eller inte så hadde grabben erfarenhet av att köra hoj. Så att Christopher aldrig skulle ha satt sig på hojen kan man ju tycka men det är lite för mycket efterklokhet och moralpolisande. Vi utgår från att han var vilken random bus-biker som helst.

Är det nåt alternativ jag missat?
 

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Ort
Vagnhärad
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
Glad att han inte skada någon annan!

Polisen får ju bara mer och mer förbud, jag trodde att dem var här just för att stoppa dem som bröt lagen, nu får dem själva lagar så dem inte kan stoppa alla brottslingar? Heja Sverige!

Han fick vad han förtjäna!

Om han nu inte hade velat detta som tjejen säger i "kalla fakta" varför gav han sig ut ifrån början? köra utan kort, köra som fan inne bland annan trafik, utan reg skylt, inte stanna? köra sådär med en annan bakpå?

HAN valde att vrida på gasen!

Är ju ett skämt! Polisen gjorde inget fel!
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Nu är det ju så att hans mor valde att göra det här till en medial händelse och då är det ofrånkommligt att folk har uppfattning om hans agerande och omdöme..och också hennes faktiskt. Jag skulle VERKLIGEN vilja veta VEM som ägde knarren med lär ju herr Ekdahl inte fråga killens mamma om. Sedan tycker jag att det inte är smart att gå ut massmedia och kläcka ur sig saker i stil med "jag ville att han skulle köra men han ville inte" och " det gick i 285 och DÅ insåg jag att det gick fort" och förvänta sig något positivt respons. Han borde få vila i frid, men det låter inte Ekdahl och hans mor honom göra iom att de gör detta till en sensationsjournalistiskt stunt. Det SKULLE gå att anmäla detta diskret och tystnad, men neeej...det ska basuneras ut på TV.

NU börjar det likna något!

Det jag inte kan förstå är varför du så gärna vill veta detta, hur skulle detta kunna påverka debatten?

Killen hade inget körkort, han skulle aldrig kört hoj, hans tjej har sagt osmarta saker, vilket jag och alla andra här garanterat gör fler gånger i veckan. VAD ÄR GREJEN? Att hans mamma har valt att offentligt berätta om historien, skulle detta förta henne rätten att vara en "bra mamma". Får liksom ingen röd tråd när du för ditt resonemang.

ALLA vet att han gjorde FEL! det kan man göra ytterst lite åt.

Frågan är; Utsatte polisen allmänheten för onödiga risker samt upprättade en insats som var utanför rimliga proportioner?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
De flesta på SH skulle nog påstå samma som dig.

Många kör för fort , kanske även du. Men det är klart att DU inte riskerar andras liv bara för att du kör för fort eller?

Älskar sh det är så dubbelmoralens högborg.

Men jag råkar ju vara en fjant som tycker det är läskigt att köra över 110? Säkert varit uppe i 120 mätarfart under omkörning på motorvägen.

Men det är ju tur du finns här för att tala om för mig att jag har dubbelmoral, riskerar andra liv och kör för fort? :brinnerup
 

jetson

Guest
Angående hur han kunde missa bommen, det var hyfsat mörkt ute och han hade väl tonat visir... ni som testat vet vad jag snackar om.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Glad att han inte skada någon annan!

Polisen får ju bara mer och mer förbud, jag trodde att dem var här just för att stoppa dem som bröt lagen, nu får dem själva lagar så dem inte kan stoppa alla brottslingar? Heja Sverige!

Han fick vad han förtjäna!

Om han nu inte hade velat detta som tjejen säger i "kalla fakta" varför gav han sig ut ifrån början? köra utan kort, köra som fan inne bland annan trafik, utan reg skylt, inte stanna? köra sådär med en annan bakpå?

HAN valde att vrida på gasen!

Är ju ett skämt! Polisen gjorde inget fel!

Tycker du att en död kille är värd att du för ett sånt bus. Om du lyssnar så gillar polisen vad de håller på med.
Väx upp och tänkt till lite vad du skriver, det kan finnas anhöriga som finns på SH.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Angående hur han kunde missa bommen, det var hyfsat mörkt ute och han hade väl tonat visir... ni som testat vet vad jag snackar om.

Tss, det har jag redan skrivit högre upp. Kom in i matchen! :hihi

Hur eller hur så är det bara jag som tycker det är bra när sånt här material offentliggörs?? Visst väcker det väldigt många frågor och funderingar, men samtidigt besvarar det ju en hel del tidigare spekulationer också.
Sedan visar det andra sidan av myntet också... hur polisen tycker, tänker och agerar.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
NU börjar det likna något!

Det jag inte kan förstå är varför du så gärna vill veta detta, hur skulle detta kunna påverka debatten?

Killen hade inget körkort, han skulle aldrig kört hoj, hans tjej har sagt osmarta saker, vilket jag och alla andra här garanterat gör fler gånger i veckan. VAD ÄR GREJEN? Att hans mamma har valt att offentligt berätta om historien, skulle detta förta henne rätten att vara en "bra mamma". Får liksom ingen röd tråd när du för ditt resonemang.

ALLA vet att han gjorde FEL! det kan man göra ytterst lite åt.

Frågan är; Utsatte polisen allmänheten för onödiga risker samt upprättade en insats som var utanför rimliga proportioner?

Frågan är varför man försöker skifta fokus från killens beteende och varför hans mor medvetet försöker beskylla polisen för att vara delaktig i hennes sons död ? Frågan du ställer är ju relevant, men vem säger att det är den enda frågan som allt detta handlar om ? Skulle det visa sig att det var någon av föräldrarna som ägde hojen, skulle inte det kasta lite ljus på deras sätt att se på hela saken ? Jag har då aldrig uppfattat att den här tråden handlar om en enda sak dvs om att granska polisens agerande....Programmet handlar inte om det heller då man helt klar vinklar det till att beskylla polisen för något. Ja, jag hakar upp mig på VEM ägde hojen för att det kan förklara delvis VEM och VARFÖR vill gärna hitta om inte syndabock så någon medskyldig..
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Debatten fortsätter på TV nu för folk som är intresserade.
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Notera att jag inte tar parti för Christoffer i denna debatt. Hans handlande orsakade olyckan och satte andra personers liv i risk.
Dock är han en människa som avlidit och jag visar därmed respekt för honom och hans anhöriga. RIP

Att det var motorcyklisens fel tycker jag inte det är några tvivel om. Att köra i den hastigheten är inte särskilt smart. Att sedan peka finger är också onödigt. Att Christoffer gjorde fel och bröt mot lag tror jag ingen kan neka. Det gjorde inte hans mamma heller. Men Christoffer avled och därmed går det inte att berätta detta för honom. Då en person mist livet och andra (oskyldiga) varit i riskzooner tycker jag att man måste kolla hur man i fortsättningen kan förhindra liknande händelser.
Man måste kolla på vad polisen kunde göra för att detta inte skulle hända.
Det jag tycker är att det var olömpligt att köra utan sirener och blåljus i över 200 km/h. Där riskerade poliserna minst lika många civilares liv som Christoffer gjorde.
Att poliserna sedan säger saker som "Vi tar honom mot räcket", "det här är kul" och underbart när de får reda på att han krockar är inte acceptabelt.
När Engdahl sedan intervjuar denna Fredrik som sitter och försvarar sig själv tycker jag att man som polis måste kunna ställa sig frågan:
En person (visserligen vållande, men fortf en människa), har mist sitt liv. Andra oskyldiga personer har varit i riskzooner. Hur kan vi nästa gång förhindra likartade situationer?
Sedan tycker jag att han borde inse att man inte kan säga Underbart då ngn rammlat på hoj. Han visste ju inte att Christoffer avled vid detta tillfälle, men lika gärna hade en massa oskydiga dött.

Som det sades i Kalla fakta så måste polisen noggrant överväga riskerna i jakten. Anses de vara förstora skall den avslutas.
Antar att ingen kan tvivla på att riskerna var mycket stora. Därmed har väl poliserna uppenbarligen gjort fel.
Fortf vill jag trycka på att jag itne skyller hans död på poliserna. Men att även de begått misstag.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
Dra åt helvete,har dom med fursten i debatt,hahahahah. Hoppas han kan berätta vilka vägar man bör ta när man kör fort :D
 

jetson

Guest
Är det Fursten jag ser?!!

:musik


Nu ere nog dags för en hel container med popcorn.
 

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Ort
Hos henne
Hoj
R
Mycket Grov vårdslöshet i Trafiken

Programmet handlar om granskning av Polisens agerande, ingenting annat. Polisen gör grova tjänstefel, bryter grovt mot lagen och beter sig omoget och oproffesionellt.

Vi ska vara lika inför lagen, Poliserna ska dömas till mycket hårda straff för sitt agerande och deras anställning ska ifrågasättas. Åklagaren ska ifrågasättas!

Ingen Polis eller någon annan har rätt till sån här vansinneskörning, tvärs genom vår mest tätbefolkade stad!!
Många som skrivit här säger att man ska ta sina konsekvenser, i nästa andetag ger man Polisen frisedel till grov vårdslöshet i trafiken....... Förstår ni hur fel ni tänker?

Det finns kristallklara lagar ang. detta så skärpning nu.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
ingen som vet hur mycket den jakten kostade på ett ungefär?
en helikopter ,24 polisenheter och cirka 50 poliser.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag smäller av. Fürstenhoff är med i debatten. :näsblod
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top