Kaffetråden

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Till slut fick jag krypa till korset och inse att jag behöver dricka kaffe. Jag har aldrig druckit kaffe regelbundet förrän fram till några månader sedan, då behövde jag dopa kroppen med lite kaffe för att orka med mina alldeles för långa dagar och korta nätter.
Jag har fastnat för Änglamarks ekologiska snabbkaffe, har inte tid att brygga kaffe och dessutom smakar det här så mycket bättre så det finns ingen anledning till att brygga heller.
Har även en Nespresso och det är ju jävligt gott kaffe men varför måste töntarna envisas med att bara sälja på nätet eller begränsa sig till 3 butiker som man aldrig besöker?
Nu har jag inte använt min Nespresso på skitlänge då det är ett jävla besvär med att beställa skiten :mad:
På kontoret har jag en sån däringa Dolce Gusto men kaffet blir ju inte varmt nog i en sån tyvärr.

Jag hörde för övrigt att ALLT kaffe kommer ursprungligen från Etiopien, även det som odlas i Sydamerika. Kan det verkligen stämma?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag hörde för övrigt att ALLT kaffe kommer ursprungligen från Etiopien, även det som odlas i Sydamerika. Kan det verkligen stämma?

Javisst, varför inte? Så är det ju med många grödor.

Kaffe och varma duschar är vad jag kommer sakna mest om civilisationen skulle falla.

Har du provat en moka express? Jag använder nästan bara sådana bryggare. Snabbt och delikat!
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Apropå Etiopiskt kaffe så måste jag rekommendera Auel i Kista, händer att jag tar en ganska stor omväg för att köpa en kopp kaffe från deras kaffevagn.
Dom importerar själva råkaffe från deras släktingar i Etiopien som odlar det, sen rostar dom det för hand i en panna där inne i vagnen innan dom mal det och brygger det i ett lerkrus. Smaken är verkligen speciell, första sippen tänker man "hmm, det här smakar ju inte som vanligt kaffe" efter några sippar till så börjar man försöka lista ut vad det är för smaker man känner och funderar över om man tycker att det är gott eller bara spännande för smaklökarna. När man närmar sig slutet på koppen så börjar man redan fundera på om man ska åka tillbaka för en till. Galet gott är det
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hörrni, kaffenördar.
Alla jagar ju efter den perfekta creman, men det är få som lyckas.

Vad tror ni om en fullösning med extra crema på burk? Tror ni någon skulle köpa?
Man gör sitt vanliga kaffe, sen på med en tesked crema-pulver på det.

Nescafe har snabbkaffe med det här i från början.

Men bara crema? En föräsljningssuccee?
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Hörrni, kaffenördar.
Alla jagar ju efter den perfekta creman, men det är få som lyckas.

Vad tror ni om en fullösning med extra crema på burk? Tror ni någon skulle köpa?
Man gör sitt vanliga kaffe, sen på med en tesked crema-pulver på det.

Nescafe har snabbkaffe med det här i från början.

Men bara crema? En föräsljningssuccee?

Kaffenördar är nog sämsta tänkbara målgruppen för crema på burk.
Vill jag ha kräm på kaffet så väljer jag bönor och bryggmetod som ger extra fluff.
Brygger man i vanlig bryggare eller mokabryggare blir det inget skumfluff och ska inte vara heller tycker jag.

Det finns säkert folk som tycker att det är en jättebra idé och skulle köpa produkten, men jag är inte en av dom.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kaffenördar är nog sämsta tänkbara målgruppen för crema på burk.
Vill jag ha kräm på kaffet så väljer jag bönor och bryggmetod som ger extra fluff.
Brygger man i vanlig bryggare eller mokabryggare blir det inget skumfluff och ska inte vara heller tycker jag.

Det finns säkert folk som tycker att det är en jättebra idé och skulle köpa produkten, men jag är inte en av dom.

Nej, du är inte målgruppen, däremot alla med små usla kapselmaskiner.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyligen hemkommen från filipinerna, de odlar kaffe där men vad dricker de själva? Jo, fuking jävla neskaffe. Inte nog med det, toppsäljaren är 3in1, dvs en sked neskaffe + 17 sockerbitar + mjölkersättningspulvret som inte har nåt med mjölk att göra alls utan mest består av transfetter. Tydligen vill alla ha exakt den blandningen...
Jag formligen hatar socker i mitt kaffe och även om jag i vanliga fall föredrar mjölk i kaffet så dricker jag hellre svart än med det där mjölkpulvret.

Nåväl, jag tog med mig egen kaffekvarn samt en kaffepress, och svärmor lät bli att sälja farmens kaffeskörd och rostade ett par kg bönor åt mig. Mjölk finns att köpa så morgonkaffet var räddat ungefär första veckan fram tills dottern(2 år) fick tag i kaffepressen och skrek pappas! Svärmor försökte ta den av henne men det skulle hon inte ha gjort för dottern tyckte att den gamla häxan ska inte stjäla pappas kaffepress, bäst att slänga iväg den och därefter fick vi sopa upp glassplitter från kakelgolvet. Nödlösningen blev därefter att göra ett tygfilter. Lite omständligare men det funkade.

Var man sen ute på vift under dagen så var man ju tvungen dricka det där neskaffet, blev dock stammis på den lokala Jollibee-restaurangen som hade usla hamburgare men drickbart bryggkaffe.

Vet inte hur många gånger jag fått serverat kaffe med socker på andra ställen men roligast var nog ett ställe med en osedvanligt feminin servitör.
Jag har lärt mig att vara ganska tydlig när jag beställer kaffe men fick ändå 3in1 och påpekade:- Vad är det här, det är socker i mitt kaffe?
Kyparen med ett stolt leende svarar glatt: Yes sir!
Jag frågar om det har nåt kaffe utan socker, och han ser ledsen ut över att jag är missnöjd med kaffet men pekar stolt på maskinen som utöver 3in1 minsann även producerar choklad och kapuchino och det verkar som att allt deras kaffe kommer från den maskinen.
Jag frågar om deras Kapuchino är utan socker och får samma stolta leende tillbaka och svaret: - No Sir, that is with sugar to!
Jag upprepar för femtioelfte gången att jag hatar socker i mitt kaffe och förklarar att då får det nog vara. Samtidigt funderar jag över vad det kan tänkas vara för påföljd ifall man slår ihjäl en korkad servitör.
Då nämner han besvärat att de har ju även den där maskinen som ger bryggkaffe och med ett ansiktsuttryck som antyder att han skäms över över den (omoderna?) maskinen som står gömd bakom en vägg.
Jag blir överlycklig och ber om att få en kopp bryggkaffe.
Några minuter senare kommer bögen tillbaka med en rökande färsk kaffekopp och frågar glatt: Do you like sugar with that?
 
Last edited:

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Nyligen hemkommen från filipinerna, de odlar kaffe där men vad dricker de själva? Jo, fuking jävla neskaffe. Inte nog med det, toppsäljaren är 3in1, dvs en sked neskaffe + 17 sockerbitar + mjölkersättningspulvret som inte har nåt med mjölk att göra alls utan mest består av transfetter. Tydligen vill alla ha exakt den blandningen...
Jag formligen hatar socker i mitt kaffe och även om jag i vanliga fall föredrar mjölk i kaffet så dricker jag hellre svart än med det där mjölkpulvret.

Nåväl, jag tog med mig egen kaffekvarn samt en kaffepress, och svärmor lät bli att sälja farmens kaffeskörd och rostade ett par kg bönor åt mig. Mjölk finns att köpa så morgonkaffet var räddat ungefär första veckan fram tills dottern(2 år) fick tag i kaffepressen och skrek pappas! Svärmor försökte ta den av henne men det skulle hon inte ha gjort för dottern tyckte att den gamla häxan ska inte stjäla pappas kaffepress, bäst att slänga iväg den och därefter fick vi sopa upp glassplitter från kakelgolvet. Nödlösningen blev därefter att göra ett tygfilter. Lite omständligare men det funkade.

Var man sen ute på vift under dagen så var man ju tvungen dricka det där neskaffet, blev dock stammis på den lokala Jollibee-restaurangen som hade usla hamburgare men drickbart bryggkaffe.

Vet inte hur många gånger jag fått serverat kaffe med socker på andra ställen men roligast var nog ett ställe med en osedvanligt feminin servitör.
Jag har lärt mig att vara ganska tydlig när jag beställer kaffe men fick ändå 3in1 och påpekade:- Vad är det här, det är socker i mitt kaffe?
Kyparen med ett stolt leende svarar glatt: Yes sir!
Jag frågar om det har nåt kaffe utan socker, och han ser ledsen ut över att jag är missnöjd med kaffet men pekar stolt på maskinen som utöver 3in1 minsann även producerar choklad och kapuchino och det verkar som att allt deras kaffe kommer från den maskinen.
Jag frågar om deras Kapuchino är utan socker och får samma stolta leende tillbaka och svaret: - No Sir, that is with sugar to!
Jag upprepar för femtioelfte gången att jag hatar socker i mitt kaffe och förklarar att då får det nog vara. Samtidigt funderar jag över vad det kan tänkas vara för påföljd ifall man slår ihjäl en korkad servitör.
Då nämner han besvärat att de har ju även den där maskinen som ger bryggkaffe och med ett ansiktsuttryck som antyder att han skäms över över den (omoderna?) maskinen som står gömd bakom en vägg.
Jag blir överlycklig och ber om att få en kopp bryggkaffe.
Några minuter senare kommer bögen tillbaka med en rökande färsk kaffekopp och frågar glatt: Do you like sugar with that?


Haha du gjorde min dag :)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Grattis Stockholm!
Bästa kaffevagnen har flyttat från avkroken Kista till Riddarholmen, så passa på att avnjuta nyrostat magiskt gott kaffe om ni är i närheten! Ingen latte eller annat lull-lull bara svart kaffe (som dock går att få med mjölk om man ändå känner att man vill skända kaffet)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Grattis Stockholm!
Bästa kaffevagnen har flyttat från avkroken Kista till Riddarholmen, så passa på att avnjuta nyrostat magiskt gott kaffe om ni är i närheten! Ingen latte eller annat lull-lull bara svart kaffe (som dock går att få med mjölk om man ändå känner att man vill skända kaffet)

Fast bara öppet till 17, nu blire förbannad-tråden :mad:
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Fast bara öppet till 17, nu blire förbannad-tråden :mad:

Varför vill du inte dricka kaffe innan 17? Trodde du hade glassigt jobb?
Dom har faktiskt öppet på lördagar och söndagar också. Fast söndagar står dom på Hornstulls strand.
Jag har bunkrat upp med Auel-bönor så om det krisar så är du välkommen (annars också, trots att du kör gubbhoj)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Varför vill du inte dricka kaffe innan 17? Trodde du hade glassigt jobb?
Dom har faktiskt öppet på lördagar och söndagar också. Fast söndagar står dom på Hornstulls strand.
Jag har bunkrat upp med Auel-bönor så om det krisar så är du välkommen (annars också, trots att du kör gubbhoj)

Glassigt men det är ju placerat i Helvetet.
Vi får jämföra Auelbryggt med hemmabryggt helt enkelt.
Har f.ö. inget uppbokat på söndag så Roslagen lockar. Om ni är tidiga vill säga, vispa pannkakssmeten kvällen innan helt enkelt :)
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Glassigt men det är ju placerat i Helvetet.
Vi får jämföra Auelbryggt med hemmabryggt helt enkelt.
Har f.ö. inget uppbokat på söndag så Roslagen lockar. Om ni är tidiga vill säga, vispa pannkakssmeten kvällen innan helt enkelt :)

Ska regna på söndag så vi är nog inte så sugna på nån långtur då. Lördag ska vi ta en norrunda å handla bästa osten, skaru me?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top