Kaffe på R75/5

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hela renoveringssatser på tex Motorworks kostar några tiotal Euro och då byter du allt som är löst. Det finns också spjällaxlar etc att köpa om de är slitna, men till renoveringssatserna ingår oringarna till dem och det brukar räcka.
Nålar och munstycken slits självfallet, även om det inte alltid syns. Till den låga kostnad och ringa arbete det ändå är frågan om så är det egentligen ett enkelt val att renovera förgasarna helt, då blir de som nya och du kan njuta av många års problemfri användning - och en motorgång som blir så nära perfekt det går, förutsatt att du ställt ventilerna och synkat förgasarna rätt. Det är kanske värt mest. :)

Erfarenhetsmässigt så tar det kanske två timmar att renovera bägge förgasarna inklusive av- och påmontering.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Ok. Då hade meken iallafall fel ang nålar och munstycken. Skall ändå till verkstan och hämta lite prylar som de har beställt, köper lite munstycken och nålar på samma gång.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Om jag ändå skall köpa munstycken så kanske man borde fundera på framtiden lite. Ärtbössorna släpper nog igenom lite mer än orginal. En plan är att flytta batteriet till luftburken och byta till konfilter. Det lä ju betyda lite större munstycken. Någon som vet ungefär vilka man skall byta till?
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Svängde förbi affären och köpte nya nålar och munstycken. Tyvärr hade de ej fått hem den sista chokevajern vilket gör att förgasarna ej kan monteras. Jag vet att det går att montera vajern efteråt men det känns enklare att ta det när de är lösa. Nu har vi äntligen tillgång till en industrimaskin som funkar. Snart vankas det sadel.
Har väntat på ett bakljus i 2 veckor. Det blev ett litet modernt ledljus. Hade tänkt undvika nymodigheter men allt kändes lite för klumpigt. Surt att gå och vänta när man har massa tid över.
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Då var förgasarna på plats igen.
Skulle göra ett fäste till nummerplåt och baklyse. Självklart var gasen slut i svetsen. Tappade regulatorn i golvet så att den började läcka. Bara att skruva isär och felsöka.
Det tog tot 5h att fixa svetsen och peta ihop fästet. Det kunde man inte tro när man glatt steg ur sängen i morse. Väntar på att klarlacken skall torka. Vill så gärna starta upp motorn , men har bestämt att allt på min lista skall vara fixat först.
image.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Pysslade ihop elen i baken i morse.
image.jpg
Efter lite skate och parkour med ungarna var det äntligen dax att dra starta upp hojen.
Startade fint och gick som en dröm efter ytterst lite pill med förgasarna. Ljudet var fantastiskt. Dov fin klang och lagom starkt.
En glad Camilla på premiärtur.
image.jpg
Nu hoppas man att hon skall fixa ihop sadeln med denna
image.jpg
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Efter ganska många svordomar blev äntligen sadeln klar. Det var tydligen lite knepigt att sy med en industrimaskin. Kopplingen hugger när de är nya och hastigheten är rätt hög. Man kan knappt tro att det är hennes första sadel. Nu skall det åkas.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Stiligt. Vilket stoppningsmaterial använde ni till kanalerna? Körde hon enbart raksöm tvärs över sadeln?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sadeln blev riktigt najs och classic. Måste skämma bort min röv med snart. 1omm skumgummi som inte ens når ut till kanterna är väl lite sisådär för komforten.:)
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Stiligt. Vilket stoppningsmaterial använde ni till kanalerna? Körde hon enbart raksöm tvärs över sadeln?
Tack. Japp enbart raksöm
Skummet kallas skumplast laminat där jag handlade. Det är skumplast med någon typ av väv på ena sidan. Skummet vänder man mot skinnet. 13 mm var det som blev bäst.
Så här ser den ut.
image.jpg
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Härlig läsning, broder!
Hoppas du till 100% bygger för hennes skull - inte din egen...
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Härlig läsning, broder!
Hoppas du till 100% bygger för hennes skull - inte din egen...
Tack. Bygger för hennes skull och för att det är så kul. Men det har uppstått ett litet problem. Den är så mysig att köra så jag har blivit aningens avundsjuk . Nu måste jag nog hitta en egen att pyssla med i vinter.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top