Körkortet kan ryka efter tre prickar

Bandit 1200

Det såg jag inte
Gick med
27 May 2006
Ort
Ä-by
Hoj
Suzuki GSX 1400
Saxat & urklippt från Blockets nyheter :
Ett nytt förslag från Vägtrafikinspektionen innebär att körkortet kan dras in efter tre trafikförseelser.

Enligt förslaget skall en person som får tre prickar förlora körkortet och får återvända till körskolan.

– Nästan alla länder runt oss har pricksystem. Det vore märkligt om vi inte kunde låna någonting av det. Det behövs lite nytänkande, säger Håkan Östlin, trafiksäkerhetsexpert på Vägtrafikinspektionen, till SvDs nätupplaga.

Den som samlat på sig två förseelse-prickar påminns genom ett varningsbrev. Meningen är att bilisten ska känna när det bränns och därför välja att köra säkrare.

Vad ska man säga :-(
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag ser inte problemet,, kör som folk och behåll kortet. Eller buskör men var beredd att betala priset. Svårare än så är det väl inte?
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Är det någon tidsgräns på det hela, att prickarna försvinner efter ett år? Det är ju mänskligt att fela och man kan inte bli stämplad resten av livet för att man lyckas fela tidigt i det eller?
 

Thomas H.

Medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
Kristinestad/Finland
Hoj
Kawa ZX-9R 2002
Här i Finland har vi ett sånt system,sk. ny förare,två böter på ett år eller tre på två år så ryker körkortet,"gammal" förare tre böter på ett år eller fyra på två år.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
I tyskland har dom 18prickar innan lappen ryker, olika förseelser ger olika många prickar.
Går man någon trafiksäkerhetskurs så får man dra av några prickar, loosar du kortet så får du ta om hela rasket.
 

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Trodde faktiskt att vi redan hade detta systemet i Sverige, tycker man hör ibland om folk som har fått en prick i körkortet.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Trodde faktiskt att vi redan hade detta systemet i Sverige, tycker man hör ibland om folk som har fått en prick i körkortet.
Länsstyrelsen brukar kolla igenom brotten efter några gånger ibland tar de kortet ibland inte, men du får tillbaka det om du inte är lika kriminell som alla här inne.
 

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Ort
Skövde
Hoj
zx10r -08
fick en prick för snart 2 år sedan (i sommar) och som jag förstår det får jag inte få en till innan sommaren för då ryker kortet. men isf skulle det väl vara tidsbestämt?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
I Spanien har dom också pricksystem.

Där kan man få prick för:
Slänga ut cigg ur bilen
Prata i mobilen

Mfl

Där går det att köpa prickar av andra på nätet också har jag fattat det som.

Kunde väll vara bra med något likt Finlands system men inte att prickarna hänger med hela livet för då kan man ju ana att staten blivit korupta med körskolorna.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det låter väl rimligt. Upprepade förseelser tyder ju på noll respekt för lagar och/eller säkerhet.
Samma system borde införas på försäkringen också - kör du prickfritt och skadelöst=låg försäkringspremie - kör du laglöst och orsakar skador/olyckor=hög försäkringspremie.

Där går det att köpa prickar av andra på nätet också har jag fattat det som.

Varför skulle man vilja köpa prickar?
 
Last edited:

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
zx7r -97
Blir så trött på alla "kreativa" förslag att sätta åt trafiksyndare...
Herregud.., finns ju så mkt annat jävligt i samhället...
Anser att jag sonar mitt brott när jag pyntar böterna eller lämnar ifrån mig kortet, vid varje specifikt tillfälle. Vad gäller andra brott så får man ju snarare rabatt om man döms för flera brott samtidigt... Men i trafiken tar de alla chanser att håva in slantar och jävlas med medborgare, för där finns ju pengar att hämta... Till fartkameror, väggupp och andra irriterande påfund finns hur mkt pengar som helst, verkar det som... Nä.., fy fan säger jag!

Varför skulle man vilja köpa prickar?

Hade varit bättre om man hade kunnat sälja prickarna...:D
 
Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Blir så trött på alla "kreativa" förslag att sätta åt trafiksyndare...
Herregud.., finns ju så mkt annat jävligt i samhället...
Anser att jag sonar mitt brott när jag pyntar böterna eller lämnar ifrån mig kortet, vid varje specifikt tillfälle. Vad gäller andra brott så får man ju snarare rabatt om man döms för flera brott samtidigt... Men i trafiken tar de alla chanser att håva in slantar och jävlas med medborgare, för där finns ju pengar att hämta... Till fartkameror, väggupp och andra irriterande påfund finns hur mkt pengar som helst, verkar det som... Nä.., fy fan säger jag!



Hade varit bättre om man hade kunnat sälja prickarna...:D


Väl talat! :tummenupp
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Blir så trött på alla "kreativa" förslag att sätta åt trafiksyndare...
Herregud.., finns ju så mkt annat jävligt i samhället...
Anser att jag sonar mitt brott när jag pyntar böterna eller lämnar ifrån mig kortet, vid varje specifikt tillfälle.

Men det finns ju andra trafikförseelser än just fortkörning också.
Tex för bilar att underlåta sig att använda färdriktningsvisare (blinkers, för den som inte fattar), inte ha full koll bakåt, framåt, åt sidorna - ja allt sånt som många anser vara den största orsaken till att mc-förare skadas i trafiken.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Men det finns ju andra trafikförseelser än just fortkörning också.
Tex för bilar att underlåta sig att använda färdriktningsvisare (blinkers, för den som inte fattar), inte ha full koll bakåt, framåt, åt sidorna - ja allt sånt som många anser vara den största orsaken till att mc-förare skadas i trafiken.

Ja polisen kommer säääääkert plocka in fler som gör dessa förseelser på grund av ett pricksystem...:rolleyes:
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Ja polisen kommer säääääkert plocka in fler som gör dessa förseelser på grund av ett pricksystem...:rolleyes:

De plockar in folk för sånt idag. Jag har aldrig påstått att det skulle minska eller öka i omfång.
Däremot skulle de som ofta plockas in för olika typer av överträdelser (inte enbart fortkörning alltså) till slut tvingas lämna ifrån sig kortet.
Förstår inte hur nån kan ha något emot detta?
 

Mecklarn

Skit bakom styret...
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
zx7r -97
Men det finns ju andra trafikförseelser än just fortkörning också.
Tex för bilar att underlåta sig att använda färdriktningsvisare (blinkers, för den som inte fattar), inte ha full koll bakåt, framåt, åt sidorna - ja allt sånt som många anser vara den största orsaken till att mc-förare skadas i trafiken.

Det håller jag verkligen med dig om... Det är bara det att sånt är det inte många som får böter för... Lättare att plocka fartsyndare med lasern för att hålla sin budget/visa att man gjort nån nytta på arbetspasset... För att sänka tempot i trafiken finns ju inget bättre än att bara åka runt med målade bilar och hålla koll på de saker du nämner. Men som sagt, det blir ingen "bra" statistik för polisen.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Klart vettigt system, det många inte inser är att böterna är straffet och körkortsindragningen enbart beror på att man anses vara olämplig att framföra ett fordon.
Har man dragit på sig ett visst antal prickar bör man väl anses olämplig.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Det håller jag verkligen med dig om... Det är bara det att sånt är det inte många som får böter för... Lättare att plocka fartsyndare med lasern för att hålla sin budget/visa att man gjort nån nytta på arbetspasset... För att sänka tempot i trafiken finns ju inget bättre än att bara åka runt med målade bilar och hålla koll på de saker du nämner. Men som sagt, det blir ingen "bra" statistik för polisen.


Jag ser till skillnad mot dig inget motsatsförhållande i att ta fortkörare och ta andra trafikförbrytare.
Kör du konsekvent för fort - hur enkelt det nu är för polisen att "ta" fortkörare tycker jag inte hör hit - så ska du kankse inte ha körkort.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det låter väl rimligt. Upprepade förseelser tyder ju på noll respekt för lagar och/eller säkerhet.
Samma system borde införas på försäkringen också - kör du prickfritt och skadelöst=låg försäkringspremie - kör du laglöst och orsakar skador/olyckor=hög försäkringspremie.



Varför skulle man vilja köpa prickar?

Formulerade mig lite dåligt. Där nere tror jag man börjar med om det nu är 8 prickar. När dom är slut ryker kortet.

Att göra saker som köra förfort, kasta ut cigg osv. Då går det åt prickar.

Personer som är lagliga har ju många prickar kvar. Då kan dom ta hand om någon annans bot och bli av med sina prickar emot betalning.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top