Körkort 2013

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
"Prövotid med några månader kvar innebär att jag måste ta om både A och B kortet?"

Och så är det ju, alltså hade han ju det men har det inte längre

Haha! Ja, det är ju en tolkningsfråga förstås. Jag har tolkat tråden som gällande första gången man tar kortet. Så teoretiskt sett kan han (eller någon annan) skriva upp sig i körkortstråden varje år alltså... :7peta
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Någon som vet om det finns något ställe med markeringar för manöverbanor i Örebro-området? (kör som privatist). Och vart utgår uppkörningen ifrån i örebro? :tungan

Köp asfaltskritor på biltema för 20kr och använd petflaskor med vatten i botten som koner. Markera var flaskorna ska stå så att du kan ställa tillbaka flaskan ifall du råkade välta. :hej

Här är måtten för de båda lågfartsbanorna
manoverprov-krypkorning.png

Här för högfartsbanorna
manoverprov-hogfartsdel.png
manoverprov-bromsning.png

Här hittar du mer information
 

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Hallå blivande MC-kollegor!

Risk 1:a 12/4e..men sen inget mer bokat...harvar fortfarande på högfartsbanan (men nu börjar det flyta).
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Bokat r1, r2 & teorin i april. Planen är ha kortet innan juni och köpa en ducce strax efteråt :)
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Bra tips.
Men är du säker på att man ska ha vatten i botten på flaskan, funkar det inte i toppen? ;)

Kör lågfartsbana för fullt med frugan så det blir nog att köpa lite kritor för snart så stänger dem väl manöverbanan för allmänheten igen skulle jag tro :(


Jag köpte sådana där platta småkoner man har för fotboll ex, lätta att få med sig.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Tänk på att det kan hända att foten stötte till och välter en kona, detta kommer ej ske om ni kör med platta små koner. Därför är det viktigt att ha rätt höjd.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Kommer man så nära en kon på högfarten att foten går i så har man kommit in väldigt fel, det hände mig typ en gång på en triljard körningar och det var bara rent slarv .. Och på lågfarten så är ju risken nära nog obefintlig.

IMHO. :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag köpte sådana där platta småkoner man har för fotboll ex, lätta att få med sig.

Har koner, vanliga halvhöga, dock lägre/mindre än dem som körskolorna har vilket egentligen är lite dumt då man ska lära sig att köra runt konerna, inte "över" dem så att säga.
 

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Jag har planer på att ta i år, allt har haft lite dålig timing bara. Köpte i alla fall en Honda 450 CRF och motard däck härom dagen. Tänkte skriva in mig på trafikskolan men jag har lite cashflow probs tills den 25e :gråta
Men efter det blir det intensivt som fan tills jag har de!:yoparty:tummenupp
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Tack för svaren! köpte koner på rusta, 4st för 40 spänn 24 cm höga. Riktigt smidigt! :tungan
 

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Skåne
Hoj
2009 Thruxton
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle


Och vurpa inte!
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle

Ett par tillägg till annars bra tips:

1. Högfartsbanan: Kom upp i fart snabbt så du hinner planera undanmanövern i godtid, likaså efter vändningen, kom upp i fart snabbt så du hinner planera stoppet.
2. Lågfartsbanan: Blicken upp och kläm med knäna mot tanken. En del (jag) tyckte att det gick lättare om man tryckte med foten mot fotpinnen vid rundning av konerna, motsatta sidan av konen. Tips 2 med lågfarten, träna den korta banan (slalom), fixar du den så fixar du den andra enkelt.

/Rikard
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Risk ett klar, risk två bokad för 2/5 :)

Vill ha kortet innan juni börjar, men då får jag lägga på ett kol!
 

roboseal

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Z1000SX -13
Ett tips är att kolla "boka körprov", flear gånger varje dag när det börjar bli långt mellan tillfällena, man kan tjäna flera veckors tid på uppkörning genom att omboka då en del blir lediga.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top