Körkort 2012

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad.

Tänk på att vid uppkörningen vill han se att du klarar av att göra en kontrollerad hård inbromsning där du ska komma så nära att däcken låser sig/ABS går in. Jag fick kritik för att jag förberedde mig för inbromsningen för mycket. (Satt med handen på broms och koppling innan konerna, samt att jag släppte lite på gasen).

Så mina tips är.

1. Få upp hastigheten fort så du kan koncentrera dig på bromsningen
2. Blicken högt och långt framåt
3. Knip med benen runt tanken
4. Mjuka armar
5. Bromsa hellre för sent än för tidig
6. Jämn gas hela vägen fram till konerna (släpp inte av innan)
7. Om du har problem med att bakdäcket låser sig så sätt bara foten på bromsen utan att trycka mer än jätte lite
8. Bromsa först koppla sedan

Det är väll det som jag fick som tips. Lycka till! :tummenupp

Mycket bra skrivet !!
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Vill ut o träna men jag har ingen egen hoj :(... Dags att införskaffa en :död..
 

Hank West

HankyPanky
Gick med
18 May 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM SuperDuke
Ny här på forumet. Har klarat skrivningen har körningen bokad i början av juni så nu vill jag bara att tiden ska gå lite fortare.
 

rasssta

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 '99
"ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad."

Frågade uppkörningsledaren idag om det där och han sa att det var lugnt om ABS'en gick in: "i och med att de flesta moderna hojar idag har ABS".

Och ja, på tal om det. Idag grejade jag lappen! Först ut i gruppen, tog lågfart/högfart/bromsning på första försöket och inga problem alls i trafiken. Yey! :)
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
"ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad."

Frågade uppkörningsledaren idag om det där och han sa att det var lugnt om ABS'en gick in: "i och med att de flesta moderna hojar idag har ABS".

Och ja, på tal om det. Idag grejade jag lappen! Först ut i gruppen, tog lågfart/högfart/bromsning på första försöket och inga problem alls i trafiken. Yey! :)

Skönt att veta det! Grattis :rock!
 

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
"ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad."

Frågade uppkörningsledaren idag om det där och han sa att det var lugnt om ABS'en gick in: "i och med att de flesta moderna hojar idag har ABS".

Och ja, på tal om det. Idag grejade jag lappen! Först ut i gruppen, tog lågfart/högfart/bromsning på första försöket och inga problem alls i trafiken. Yey! :)

Grattis å kör försiktigt! :tummenupp
 

rasssta

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 '99
En annan grej också. Körde upp på Gillinge. Hälften fick köra ena lågfartsvarianten och hälften fick köra den andra. Så träna på båda om ni ska köra upp där... Den "breeeda" är iofs snuskigt lätt jämfört med 4 koner på raken enligt mig :)
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Snart dax för uppkörning för min del, blev dock i Malmö. :S någon som kört upp för mc i Malmö ?
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Hmm lite funderingar. Ska göra Risk2 imorgon och har teoriprov 30/5. Köper en hoj ikväll men har ingen att övningsköra med. Vågar man göra som här i klippen som Fordon postat. Träna på krypkörning på parkeringsplatsen. Mitt problem är ju att jag bor 100 meter från polisstation här i Uppsala =D
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hmm lite funderingar. Ska göra Risk2 imorgon och har teoriprov 30/5. Köper en hoj ikväll men har ingen att övningsköra med. Vågar man göra som här i klippen som Fordon postat. Träna på krypkörning på parkeringsplatsen. Mitt problem är ju att jag bor 100 meter från polisstation här i Uppsala =D
Knalla dit och fråga..?
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Yay! Efter fjärde lektionen var det dags att boka risktvåan och teoriprovet nästa vecka :)..
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Yay! Efter fjärde lektionen var det dags att boka risktvåan och teoriprovet nästa vecka :)..

fan vad gött. :p själv har man snart uppkörning. :D:D sjukt nervös redan.!! och är dessutom i Malmö, stad som jag inte brukar köra i . :S
 

John!

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000 K7
Gjort risk2an nu och till alla er som är nervösa att ni inte ska klara det eller liknande- VA INTE DET. I mina ögon är det omöjligt att kugga om du har suttit på en MC mer än 15 minuter och har provat att bromsa i 70.

Teoriprov imorn! Ända jag är nervös över är uppkörningskön i stockholm. Någon som har koll på hur det ser ut nu?
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99
Gjort risk2an nu och till alla er som är nervösa att ni inte ska klara det eller liknande- VA INTE DET. I mina ögon är det omöjligt att kugga om du har suttit på en MC mer än 15 minuter och har provat att bromsa i 70.

Teoriprov imorn! Ända jag är nervös över är uppkörningskön i stockholm. Någon som har koll på hur det ser ut nu?

saken med risk2 är att e du så kass att du inte skulle kunna klara den så skickar dom inte dit dej på en körskola, så man kan fan inte misslyckas på de :tungan
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hade risktvåan igår. Satan vad kul de va :) Nu är det bara vänta till 24 juli när jag fyller 21 sen blir det prov och uppkörning. Allt händer i Jönköping :tummenupp
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
"ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad."

Frågade uppkörningsledaren idag om det där och han sa att det var lugnt om ABS'en gick in: "i och med att de flesta moderna hojar idag har ABS".

Och ja, på tal om det. Idag grejade jag lappen! Först ut i gruppen, tog lågfart/högfart/bromsning på första försöket och inga problem alls i trafiken. Yey! :)

Grattis!

Men man ska nog ändå utgå från det värsta. Om ABS:en går igång så betyder ju det att man hade låst framhjulet om man inte haft ABS och därmed antagligen kuggat.
Det finns nog uppkörningsledare som är lite mer nitiska på den biten.
 

John!

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR1000 K7
Ska göra allt för att hitta en tidigare tid :)

Nån som har några tips inför uppkörning på Gillinge? Hittade en bra tråd om barkaby, men ingen om gillinge..
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Nervositeten börjar bli allt påtagligare. Visst ät det ok att åka och små varva hojen lite på lågfarten så länge man slirar på kopplingen och kör sakta ???
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top