Körkort 2009

Patte987

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2008
Ort
Linköping
Hoj
KTM 640 SM -05
Om du skall köra upp privat så är det bara att boka prov själv. Hade du tänkt att köra upp genom körskolan så bokar dem en uppkörningstid åt dig, när dem anser att du är redo för det.

Om jag kör upp privat, kan jag fortfarande hyra körskolans mc för uppkörningen då? Eller gäller det endast dom som kör upp genom körskolan?
 

jetson

Guest
Någon som vet hur dom är på vägverket?

Extra jävliga när dom bedömer killar under 25? På uppkörningen då
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Någon som vet hur dom är på vägverket?

Extra jävliga när dom bedömer killar under 25? På uppkörningen då

Beror nog helt på instruktören. Vissa har fördomar mot yngre och ger dem hårdare prov, andra inte...
Det gäller väl att visa sig mogen och vara trevlig så tror jag att man har större chans att klara sig. :)
 

Racermatte

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Umeå
Hoj
R6 på inrullande
Har just börjat med lappen men då bor man i Umeå så dröjer länge innan har den i handen. Måste nog förflytta mig så man dröjer ut hojsäsongen!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Någon som vet hur dom är på vägverket?

Extra jävliga när dom bedömer killar under 25? På uppkörningen då

Ingen idé att haka upp sig på sådant. Jag tror att dem flesta under 25 här klarade lappen på första försöket. Som föregående talare så gäller det att ha en mogen attityd och om man skulle få en svårt sträcka, so what? Det skall man väl klara av ändå, annars kanske man inte är redo för en uppkörning:rolleyes:
 

jetson

Guest
Beror nog helt på instruktören. Vissa har fördomar mot yngre och ger dem hårdare prov, andra inte...
Det gäller väl att visa sig mogen och vara trevlig så tror jag att man har större chans att klara sig. :)

Är väl bara hoppas på en schysst uppkörningsledare.. kanske smyga in lite om att man haft b körkort utan någon som helst incident 3-4 år :)

Aja.. först blir det teori.
 

jetson

Guest
Ingen idé att haka upp sig på sådant. Jag tror att dem flesta under 25 här klarade lappen på första försöket. Som föregående talare så gäller det att ha en mogen attityd och om man skulle få en svårt sträcka, so what? Det skall man väl klara av ändå, annars kanske man inte är redo för en uppkörning:rolleyes:

Jo men jag tror inte det blir något problem med körningen, är hyfsat mogen... tänkte bara om det är många som fått underkänt pga nån skitsak som inte ens är giltig. Men det känns lite som att den som kontrollerar mc uppkörningen kanske gillar sitt jobb lite mer än en som kontrollerar b-körkort. Så det är ju bra iaf.. får se om några månader
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Vill ha en sporthoj, typ Honda CBR eller Hayabusa, problemet är att jag är så liten och inte når ner... Kanske får nöja mig med en Honda CBR 125a:p

Klart du ska ha en Hayabusa när du precis fått kortet!
300 blås på bakhjulet på väg hem från vv!! För du ska väl inte ha ån fjOllmodell utan stressfläkt? :banana
Som chey gäller det att hävda sig vet du...
 

Muffinsvargen

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2009
Ort
Vintrosa
Hoj
1992 Suzuki Gsx-R 1100
Om jag kör upp privat, kan jag fortfarande hyra körskolans mc för uppkörningen då? Eller gäller det endast dom som kör upp genom körskolan?
En del skolor är inte villiga att låna ut cykeln till uppkörare som inte går på skolan. Hörde mig för lite innan jag tog o det verkade inte som om någon var intresserad att låna ut/ eller så sa de att de inte var lediga. Jag valde då att ta kortet via körskola o fick då låna allt om jag ville,

Lycka till med hojkortet

Är väl bara hoppas på en schysst uppkörningsledare.. kanske smyga in lite om att man haft b körkort utan någon som helst incident 3-4 år :)

Aja.. först blir det teori.
På min uppkörning var de faktiskt de äldre två st 40+ som inte klarade sig. själv är man väl inte jättegammal, 30 , men de 3 övriga killarna var mellan 20 och 22 o ingen av oss hade problem med detta.
Men som sagt nog finns det en och en annan "tomte" till uppkörningsledare.
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Lämplig uppkörningshoj

Är en gammal Honda 750 från 1982 en lämplig övnings/uppkörningshoj ?
 

jetson

Guest
Skrev teorin idag....
52/65 rätt
52p = Godkänd!

Varför plugga extra :2cool

Haha.. jag tror jag kommer hamna runt gränsen också. Har dock inte bokat teori än.. måste man ta VV:s riskutbildning även fast man har b-körkort? Det står att man ska ta den innan man får boka teori och uppkörning :mad:
 

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Klarade teoriprovet idag. Känns grymt skönt! Tänkte boka körprovet i veckan, men läste detta på körkortsportalen.se "Om du utbildar dig på trafikskola är det skolan som anmäler dig till provet. När skolan anmält dig får både du och trafikskolan en bokningsbekräftelse. Kontakta sedan skolan för att få vidare information.

Utbildar du dig privat får du själv kontakta Vägverkets kundtjänst för körkortsfrågor på telefon 0771-17 18 19."


Kan jag boka prov själv nu även fast jag har tänkt ta lektioner på körskola?

Ja boka prov så fort du kan. det kan du göra innan du går i körskola.
Jag hade redan bokat uppkörning innan 1a lektionen. dom brukar uppskatta sånt. Då slipper körskolan jaga tider =)
 

Anderzon

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Honda cbr 600Fs
Hallå! Fick uppkörningstid den 22 April. Tänkte ta fem lektioner på skola och hyra den hojen på körprovet. Hoppas det räcker med lektioner?!
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Hallå! Fick uppkörningstid den 22 April. Tänkte ta fem lektioner på skola och hyra den hojen på körprovet. Hoppas det räcker med lektioner?!

Tjenare har också bokat fem lektioner samt uppkörning redan :tummenupp
Har lagt uppkörningen två veckor efter sista bokade lektion så jag har några extra dagar att kunna boka in en extralektion om så skulle krävas!
 

larssson

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 -Honda CB1000RA
Haha.. jag tror jag kommer hamna runt gränsen också. Har dock inte bokat teori än.. måste man ta VV:s riskutbildning även fast man har b-körkort? Det står att man ska ta den innan man får boka teori och uppkörning :mad:

Najj du behöver ingen riskutbildning! Boka prov via internet och bli av med det så fort som möjligt.. Sen är det bara att boka en massa pass redan nu annars kan det bli tajt att hinna med om du vill köra hojj i sommar (I alla fall i en större stad)
 

Nikoz

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
sm
Hej! Tänkte bara höra med er som börjat me körkortet nyligen, hur lång tid det tog för er att får körkortstillståndet efter ni laggt det på brevlådan?

Går här och väntar , på VV stog det att ska ta 1-2 veckor, ska det verkligen behöva ta sådan lång tid?
Vill ha det så fort som möjligt så ja kan boka teoriprovet,känns som man kommer igång på allvar med ett datum som mål.
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top