Körkort 2008

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
japp har betalat in den, hoppas dom skyndar på nu!! känns förjävligt om det ska ta 8 veckor o få sitt tillstånd:mad:

Jag ringde och dubbelkollade ett både pengar och papper kommit fram. När jag ringde igen efter 4! veckor visade det sig att de antagligen hade tappat bort mina papper. Fick tag på en handläggare och kunde sen skicka in papprena direkt till henne. Ring och dubbelkolla! Annars kan det ta hur lång tid som helst!
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Hoppas verkligen att mitt tillstånd för B-körkortet även gäller för A och det inte gått ut. Tog tillståndet för precis ett år sedan.
Någon som vet hur länge tillståndet är giltigt och om det ens gäller samma för B som A-begränsad?
Lite ot, det är ingen som råkar sitta kvar på sin teoribok och kan tänka sig sälja den? :)
 

fommo

Kalv på grönbete
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Bonneville 2008
Hoppas verkligen att mitt tillstånd för B-körkortet även gäller för A och det inte gått ut. Tog tillståndet för precis ett år sedan.
Någon som vet hur länge tillståndet är giltigt och om det ens gäller samma för B som A-begränsad?
Lite ot, det är ingen som råkar sitta kvar på sin teoribok och kan tänka sig sälja den? :)

Jag är tyvärr ganska säker på att du måste söka tillstånd för båda fordonen på en gång för att det ska gälla? Om du alltså bara ansökte om B-behörighet för ett år sen så gäller det inte för A. :huvet
Det bör stå på tillståndet, för du har väl kvar pappret eftersom du måste visa upp det ifall farbror blåbär skulle fråga efter det.
Sen gäller tillståndet i fem år så OM du nu var så förutseende så du ansökte om båda behörigheterna för ett år sen så har du fyra år till på dig. :)
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Om man har ett 1½ år gammalt körkortstillstånd för A1 (och B) så borde det väl gälla för A-begr. också? Gör det inte det så övningskör jag ändå...
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Om man har ett 1½ år gammalt körkortstillstånd för A1 (och B) så borde det väl gälla för A-begr. också? Gör det inte det så övningskör jag ändå...

Det gäller:tummenupp och det bör fortfarande gälla för han som var din handledare för A1 (antar att det var din farsgubbe).

aa, du är ju rätt outlaw av dig:pannkyss
 

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010 Ducati SF
Tog kortet idag på Tullinge vid 14 tiden. 5 lektioner på Huddinge trafikskola, superbra lärare. Killen från VV var grymt cool :)
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Hoppas verkligen att mitt tillstånd för B-körkortet även gäller för A och det inte gått ut. Tog tillståndet för precis ett år sedan.
Någon som vet hur länge tillståndet är giltigt och om det ens gäller samma för B som A-begränsad?
Lite ot, det är ingen som råkar sitta kvar på sin teoribok och kan tänka sig sälja den? :)

Hyfsat säker på att körkortstillståndet för B inte är samma som för A, och att du är tvungen att söka ett nytt. Spana in bifogad bild.

Jag skulle ha tillstånd för A 2 år efter att jag fått B-tillståndet ( går ut efter 4 år) och när jag ringde och frågade länsstyrelsen skickade dom mig till vägverket som skickade mig tillbaks till länstyrelsen:huvet som iaf kom fram till att om jag hade kryssat i rutan för A då jag sökte för B också, så hade det gällt, men var nu alltså tvungen att söka ett nytt.:näsblod Ett missat kryss med pennan kostade alltså 220 kronor :gnissla

Om man har ett 1½ år gammalt körkortstillstånd för A1 (och B) så borde det väl gälla för A-begr. också? Gör det inte det så övningskör jag ändå...

Tror inte att det gäller, se ovan:näsblod
Va outlaw och kör, hur stor kan chansen va att bli stoppad :yoparty
 

Bifogat

  • KK.JPG
    KK.JPG
    87.9 KB · Visningar: 104

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
GötheBurg
Hoj
Såld , Beslutsångest
Tog kortet idag på Tullinge vid 14 tiden. 5 lektioner på Huddinge trafikskola, superbra lärare. Killen från VV var grymt cool :)


Grattis:tummenupp

Själv har jag uppkörningen imorgon , Idag hade jag en dubbel lektion på banan , dom andra gångerna jag har kört så har de gått kanon med krypkörning samt högfartsbanan och resten , Men idag var det skit konstigt , som om de vore första gången jag körde :huvet Körde som en kratta idag , Hoppas jag imorgon kan visa vad jag verkligen kan och det går bättre :)
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
Grattis:tummenupp

Själv har jag uppkörningen imorgon , Idag hade jag en dubbel lektion på banan , dom andra gångerna jag har kört så har de gått kanon med krypkörning samt högfartsbanan och resten , Men idag var det skit konstigt , som om de vore första gången jag körde :huvet Körde som en kratta idag , Hoppas jag imorgon kan visa vad jag verkligen kan och det går bättre :)
När kör du upp? Jag kör vid 13-tiden, kommer ha en orange (troligtvis ...) Kawa Z750. Hoppas det går bättre för dig imorgon, jag kommer vara mest nervös av alla fastän jag borde klara det galant. Vi får hoppas att vi båda travar iväg därifrån med kortet båda två! :)
 

guffy

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2008
Ort
Malmö
Hoj
Triumph Sprint RS 955i -00
Du ansöker specifikt för A eller B, men det körkortstillstånd man får gäller för båda.

Lycka till alla nya med era KK, har fortf kvar mitt efter ca 20 dagar ;D

Lycka till Wilcan, kör med huvudet.
 

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
GötheBurg
Hoj
Såld , Beslutsångest
När kör du upp? Jag kör vid 13-tiden, kommer ha en orange (troligtvis ...) Kawa Z750. Hoppas det går bättre för dig imorgon, jag kommer vara mest nervös av alla fastän jag borde klara det galant. Vi får hoppas att vi båda travar iväg därifrån med kortet båda två! :)


Så nu har jag varit på gymmet i 3 timmar och tränat så jag lugnat ner nerverna :Rockbanan

Jag ska vara på plats klockan 08.20 och hos trafikskolan 07.00 , bor en bit från trafikskolan så jag får gå upp 05.00 . äta stadig frukost "i Wish" , sen klä på mig o fixa allt sen åka iväg :yoparty

Jag får önska dig Lycka till och hoppas på att vi båda åker hem glada.
Jag kör en svart hornet 900.

Nu kan jag återgå till att vara nervös:gnissla :gnissla
 
Last edited:

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Sen kan man ju låta sin mc-erfarne polare åka bakom inspektören och berätta vad man ska tänka på och vad det är för hastighet och hur man ska göra i vissa situationer då?:confused:
Man ska kunna framföra+kontrollera en mc om man ska ha en, svårare än så är det inte! Kör eu-moppe på B-körkortet istället om man inte kan ta mc-kortet ordentligt:3freak

Eller så tar man reda på FAKTA innan man häver ur sig en :va kommentar

Ps!
Förstorar lite ifall du inte ser vad du ska leta efter :)

"Om du som ska göra provet använder en checklista för säkerhetskontrollen får den inte innehålla anvisningar för tillvägagångssättet för kontrollen."

Trevlig sommar :arsele
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
DÅLIG NYHET. Tidigaste tid vi fick för reg.bes+ vanlig bes. i "närheten" är den 18 augusti. Jag som hade längtat till att börja övningsköra på fredag:huvet Så går det när man är sent ute... Reg.bes.-gubbarna hade semester nu tydligen...

FAN!
 

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
GötheBurg
Hoj
Såld , Beslutsångest
När kör du upp? Jag kör vid 13-tiden, kommer ha en orange (troligtvis ...) Kawa Z750. Hoppas det går bättre för dig imorgon, jag kommer vara mest nervös av alla fastän jag borde klara det galant. Vi får hoppas att vi båda travar iväg därifrån med kortet båda två! :)


Fan jag Kuggade:va

Säkerhetskontrollen gick klockrent , Sen krypkörningen gick super de me , Sen inbromsning i 70 och 90 gick hur bra som helst med . men serpentin banan eller vad den nu heter , så kugga han mig för att han tyckte att min vändning va för långsam ???:confused: :confused: Man kör ju 50km/h genom hela serpentin banan . mot slutet släppte jag gasen och växla ner till ettans växel, Kollade över axeln och körde upp mot 50km/h igen och gjorde inbromsning efter det , men han sa att min vändning var för långsam ... Jag fråga han om man ska göra en Moto Gp sväng där , aa ja vet inte , så surt o bli kuggad för den lilla skiten medans allt annat gick så himla bra .

Min idiot trafikskolan lärde mig att jag ska ta de lite lugnt där , växla ner till ettan . kolla över axlen och sen accelerera upp igen .. Men dom lärde mig tydligen helt fel :mad: :mad:

jag undrar hur ska man veta hur allt ska vara egentligen , när ens körskolelärare säger Jaaa de e bra så ska du göra , sen blir man kuggad på den saken :confused:
 

Crizze

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bana/gata Suzuki gsxr 1000 k5. HD night rod black.
Tjena grabben!


Tråkigt att höra att du bomade uppkörningen.
Lite nyfiken vilken skola som sagt att du ska ta det lugnt i vändningen?
Vägverket har krav att man ska ha fart igenom vädningen.




Fan jag Kuggade:va

Säkerhetskontrollen gick klockrent , Sen krypkörningen gick super de me , Sen inbromsning i 70 och 90 gick hur bra som helst med . men serpentin banan eller vad den nu heter , så kugga han mig för att han tyckte att min vändning va för långsam ???:confused: :confused: Man kör ju 50km/h genom hela serpentin banan . mot slutet släppte jag gasen och växla ner till ettans växel, Kollade över axeln och körde upp mot 50km/h igen och gjorde inbromsning efter det , men han sa att min vändning var för långsam ... Jag fråga han om man ska göra en Moto Gp sväng där , aa ja vet inte , så surt o bli kuggad för den lilla skiten medans allt annat gick så himla bra .

Min idiot trafikskolan lärde mig att jag ska ta de lite lugnt där , växla ner till ettan . kolla över axlen och sen accelerera upp igen .. Men dom lärde mig tydligen helt fel :mad: :mad:

jag undrar hur ska man veta hur allt ska vara egentligen , när ens körskolelärare säger Jaaa de e bra så ska du göra , sen blir man kuggad på den saken :confused:
 

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
GötheBurg
Hoj
Såld , Beslutsångest
Tjena grabben!


Tråkigt att höra att du bomade uppkörningen.
Lite nyfiken vilken skola som sagt att du ska ta det lugnt i vändningen?
Vägverket har krav att man ska ha fart igenom vädningen.

Tjena !

Jo klart man ska ha fart igenom , de va inte så att jag stannade , eller krypkörde igenom vändningen , Men ärligt , Hur hög fart kan man ha egentligen ? de e ju skit trångt där , de viktigaste tycker jag är att dom ser så man har koll på läget , inte hur fort man gör en vändning . för jag lyckades få upp farten innan inbromsningen.
 

Crizze

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bana/gata Suzuki gsxr 1000 k5. HD night rod black.
Tempo ska hålla så långt som möjligt upp i banan.
Ber mina elever köra framhjulet emot första linjen & sedan emot den andra linjen, för att ta del av hela rutan. Sedan få blicken långt fram i banans början & dra upp i 50 så fort som möjligt för att kunna planera inbromsningen i 50.

Du nämde ej vilken skola?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top