Körkort 2008

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!

:3freak fyyyy:(
Jag lider med dig:(
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!


Tråkigt. En väldigt nära anhörig till mig plötsligt gick bort två dagar efter att jag fått mitt körkort i måndags. Man kan ju onekligen påstå att man tappat sugen på hojåkning efter detta. Och på allt annat också för den delen.
 

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Tråkigt. En väldigt nära anhörig till mig plötsligt gick bort två dagar efter att jag fått mitt körkort i måndags. Man kan ju onekligen påstå att man tappat sugen på hojåkning efter detta. Och på allt annat också för den delen.


Ja jag kan förstå det liksom.Jag har med tappat suget men vad ska man göra ? Jo man kan tänka sig att dom är på ett betträ ställe nu i paradiset.Gud som tar Gud som ger!

Beklagar vet hur det känns:sjuk :sjuk :pannkyss :pannkyss

:3freak fyyyy:(
Jag lider med dig:(

tack ska du ha!
 
Last edited:

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Funderar på att ta mellankortet, men har ingen lust att gå på körskola :tungan

Är det nåt man speciellt behöver fundera på som skiljer sig markant från biluppkörningen?

Hantera hojjen är inget problem tänkte mer på om man ska vrida flitigt på huvudet och sånt :tungan
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Funderar på att ta mellankortet, men har ingen lust att gå på körskola :tungan

Är det nåt man speciellt behöver fundera på som skiljer sig markant från biluppkörningen?

Hantera hojjen är inget problem tänkte mer på om man ska vrida flitigt på huvudet och sånt :tungan

Biluppkörning är ju bara säkerhetskontroll + körning medans MC är säkerhetskontroll + lågfartsbana + högfartsbana + bromsprov + körning så det är ju rätt mycket man ska kunna.
Du bör ju iallafall köpa en MC-bok. Där står ju det mesta man behöver veta både när det gäller teorin och det praktiska.

Manöverbanorna kan du ju öva på hemma och om du ska köra upp på en R6:a så kommer du garanterat att få öva!
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Hoppas att din syster inte led på slutet, utan att hon lugnt och stilla fick lämna in...mina förhoppning är att du och din familj kan gå vidare med henne som ett fint minne.
mvh Chibbe
Höll på att övningsköra med skolan så.Kör sista körlektionerna för uppkörningen så innan jag går ska hoppa av från hojen så ringen min mobil.JO beskedet är att min lilla syrra har avlidit på sjukhuset.Jag trillar av hojen hellllllt blek! osv kanske har inte med detta att göra ni får ursäkta jag ville bara skriva av mig lite!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Stämmer det att uppkörning nr.2 kostar 300 kr extra:va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lite tips till de som skall köra upp.

Krypfarten - Ta höjd för vändningen, se till att kunna runda näst sista konan relativt tight, och ta ut svängen bra, för att göra vändningen enklare, sedan är det bara att åka.
Jag försökte för mycket och gjorde ett trial-event av det, man får faktiskt rulla i maklig takt, gör det, det förenklar det hela.
Håll långt ut på kopplingsgreppet och låt det precis nästan börja driva, det är konstant slir som gäller, eller bara rulla, se upp så kopplingen inte hugger, det krånglar till det för er.
Varva rovan lite för balans/drivning (jag ruppade lite, inte konstantvarv), och fotbromsa om det går för fort.
Mjuk, planerad körning är nyckeln, kika inte på konerna närmast, utan ha blicken lite högre, det hjälper med.

Undanmanövern, se till att skära genom grindarna innan själva undanmanövern, det är hela grejen, låt bågen göra jobbet.
Börjar man luta med själv i varje sväng blir det stressigt, det är lättare att bara vicka runt bågen.
Släpp av med ett par konor kvar, ta ut ordentligt för vändningen och gör den på 2:an, har man lagomt med fart med sig gör man den med kopplingen inne, ger gas och klappar i 3:anpå väg tillbaka mot bromsningen.

70 och 90-broms, släpp gasen 5 meter innan så du lägger över lite vikt på gaffeln, ta sikt långt framåt (sjumilablicken), raka armar (inte stela) rak rygg, håll åt med knäna runt tanken (de avlastar rygg/armar) och bestäm dig.
Jag vet inte riktigt hur jag gör, det bara händer, men det brukar kännas som man vrider ur en disktrasa, inget ryck, men ett bestämt kramande.
Foten lägger man an en smula bara, släpp av den när farten sjunker, annars låser du.

Trafiken - Ta plats, visa auktoritet, men kör defensivt och mjukt, med tydlig planering i förväg, bromsberedskap vid ställen där man är lite utsatt, eller kan utsätta andra för fara (korsningar, gående, etc) och rör på huvudet, titta på saker som är farliga.
De vill se att man är mogen, och kan köra med marginaler.
Läs och repetera alla skyltar högt för dig själv, det är väldigt lätt att åka in på en ny gata och ha koll på all övrig trafik, och sedan missa den där 30-skylten, eller att det inte är huvudled...

Man behöver inte bekymra sig om överdrivet exakt placering, och detaljstudier gäller inte, så enstaka missar köper de om man på det stora hela ger ett stabilt intryck.

Oroa er inte i onödan, lite stress är bara bra, men att tro att det är omöjligt hjälper ingen, det är betydligt enklare än ni tror. :)

/J
 
Last edited:

leinad6

kör alltid på 6:an;)
Gick med
30 May 2008
Ort
borås
Hoj
blå zx9r
bra tips!
ja ska köra upp den 23e i borås( nån som vet hur dom e där förresten?)
kör upp privat på en zx9r, så ja kan behöva alla tips ja kan få:yoparty
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Skulle kännas snopet om man kuggar på uppkörningen när man har A kort (125 obegränsaf effekt), kört MC i 6 år och bil i 8 år, men endå är jag orolig, för när jag körde upp för bil fick jag en riktigt galen provförar gubbe som kuggade mig två gånger för bil samma båda gångerna, klarade dock tredje gången med ny provförättare och då hade jag haft körkort för MC i 6 år men enligt den första provgubben var jag inte lämplig i trafik med bil tydligen, ibland blir man fundersam över dessa regler
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.

Min kompis blev av med sin körkort för fortkörning (bil), och han fick inte göra teoriprovet för MC under den tid som kortet var indraget.

Jag tror du får inte övningsköra, för det är din körkort som har blivit indraget, inte "bara" ditt A behörighet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är det någon som vet om jag kan övningsköra för bil, nu när jag har blivit av med mitt körkort till MC. Jag har fått mitt körkort indraget en stund men undrar om jag har rätten att övningsköra under den här tiden eller om all typ av körning med fordon på allmän väg är förbjuden för mig.

Indraget KK=olämplig i trafiken,gissa om du anses lämplig(lämp)då?

Henrik
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Överskred tillåtna hastigheten med mer än 30 km/h, inget annat:tungan Om du anser mig som olämplig så får du stå för det, men det var inte därför:gnissla

Nej nej,anser dig inte olämplig personligen(ska gudarna veta med den lilla hastighetsöverträdelsen om det var jämt över 30)men länsstyrelsen gör det och det heter lämplighetsintyg av en anledning.

Väl mött när du har fått tillbaka lappen igen.

Henrik
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Idag grejade jag uppkörningen för A obegränsad, för andra gången :yoparty

Var nästan tre år sen jag grejade det förra gången...:huvet

Börja om från början, börja om på nytt :)

"tjena banken, det är jag igen"
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top