Körkort 2007

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Högfarstdelen är uppdelad i 3 moment? Är dom svåra eller behöver man några timmar till att öva så man inte står som ett :va när det är uppkörning?
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Högfarstdelen är uppdelad i 3 moment? Är dom svåra eller behöver man några timmar till att öva så man inte står som ett :va när det är uppkörning?
Acceleration till 50 km/h, undanmanöver, vändning, konkörning och bromsning från 50 km/h.
Jag grejade högfarten på i princip första försöket när jag körde med körskolan ,utan att ha tränat på den innan, och likaså på uppkörningen Men alla är vi olika, det var ju en del inlägg här om folk som kuggade på den och det beror en del på vilken cykel man har också.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Acceleration till 50 km/h, undanmanöver, vändning, konkörning och bromsning från 50 km/h - dock skiljer sig ordningen på dessa för de två olika banorna.
Jag grejade högfarten på i princip första försöket när jag körde med körskolan utan att ha tränat på den innan. Men alla är vi olika, det var ju en del inlägg här om folk som kuggade på den och det beror en del på vilken cykel man har också.

Provade krypbanan med farsans V-STROM 1000. Det är som att glida runt med Titanic i Göta Kanal :huvet Kommer aldrig klara det
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Båda krypbanorna är lika svåra/enkla om man tränat tillräckligt. Upp med blicken och titta långt bort, ta ut svängen ordentligt inför rundningen/vändningen... När man väl lärt sig spelet mellan koppling+gas och inte tittar nära hojen så kommer det andra nästan gratis.

Lite OT: Torrkörde hojen lite idag.. nu börjar händerna kännas så bra så att jag kan koppla och bromsa/gasa utan att det gör skitont iaf.. Blir bara lite trött efter en stund.. Så hoppas jag är hyffsat återställd när det blir dags för min uppkörning.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Båda krypbanorna är lika svåra/enkla om man tränat tillräckligt. Upp med blicken och titta långt bort, ta ut svängen ordentligt inför rundningen/vändningen... När man väl lärt sig spelet mellan koppling+gas och inte tittar nära hojen så kommer det andra nästan gratis.

Lite OT: Torrkörde hojen lite idag.. nu börjar händerna kännas så bra så att jag kan koppla och bromsa/gasa utan att det gör skitont iaf.. Blir bara lite trött efter en stund.. Så hoppas jag är hyffsat återställd när det blir dags för min uppkörning.

Tycker det är svårt att titta långt bort med just den hojjen pga höjden = missar konornas placering. Blir alltid ett ben ner i marken, får se hur många timmar det blir nästa gång. Ger inte upp trots att det ser mörkt ut :mad:
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Uppkörning om 9 timmar.......... börjar komma lite fjärillar i magen..............
 

Aaco

Finns bakom kameran
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Jäderfors
Hoj
utbytt mot barnvagn -09
Jag kommer oxå (förhoppningsvis) att ta körkort 2007!!!!
Bara hojen som saknas...*L*
Uppskrivningen närmar sig......
 

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Då tillhör man den lyckliga skaran med MC-kort. Allt gick galant trots att jag råkade nocka ner en kon med foten på högfartsdelen. :ajjabajja
Kan starkt rekomendera City Trafikskola i V-ås. Leif har ställt upp i ur och skur bara för att jag ville ha kortet så fort som möjligt.
 

Tessich

Ulv i fårakläder...
Gick med
21 May 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawazaki zx10r -07
Fixade uppskrivningen för någon vecka sedan... provar vingarna på vägarna i juli o hoppas att det går vägen :)!
 

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
BMW F800ST
är det någon som vet om man får nyttja ABS:en när man ska bromsa..
dvs låta den jobba och själv bara hålla stumt på bromsen och så klar hålla balansen osv... eller måste man trotts abs mjuk nita?
 

Gustavsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia RS 125 SÄLJES
Grejjade teorin för drygt två veckor sedan. Uppkörningen är bokad till den 13 Juni.
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Nyss hemkommen ifrån uppkörningen, och det gick galant! Fan vilken fin känsla när han säger att man är godkänd!
 

Jacuzzi

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Malmö
Hoj
Z
Vill gratulera alla korttagare 2007. Snart är det dax för min tur, Datum ej kommit men inom snar framtid iaf.
Är Jävligt nervös, men jag ska fantamej klara det:mad:
 

Wheii

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2006
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Fzs 600 Rj02+Laverda Lesmo 125
är det någon som vet om man får nyttja ABS:en när man ska bromsa..
dvs låta den jobba och själv bara hålla stumt på bromsen och så klar hålla balansen osv... eller måste man trotts abs mjuk nita?

Har hojen du kör upp på ABS så är det helt okej och du ska bromsa på rätt sätt, alltså låta dem jobba och du visa att du håller balansen. Bromsningen ska ju anpassas efter hojen, för inte skulle du väl "mjuknita" ute i trafiken när du har ABS?

Så svaret på din fråga är - ja! använd bromsarna och var glad att du inte kan kugga p.g.a låsta hjul :)
 

Deevon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Jönköping
Hoj
YZF600R -00
Nu har man körkort då, skön känsla..
Lycka till alla ni som håller på, särskilt Motin, jag läste om dig i körkortstråden -06 när jag började fundera på att ta mitt.
Hoppas skadorna läker fort så du får ditt kort med.:tummenupp
 

elSva

Ny medlem
Gick med
1 May 2007
Ort
Ljungby
Hoj
Yamaha r6 -04
Ni som har kört både den gamla garagevändningen och de två nya banorna, vilken tyckte ni var lättast?
Jag vet i fan om jag inte tycker att garagevändingen var lättare? Kan kanske beror på att man körde upp på en liten moped ;)

Aja nästa tisdag så är det upp till bevis!
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top