Körkort 2005

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
#78# skrev:
När jag körde upp idag så va det 3 av 7 som kuggade på olika delar på banan. I privatist och två från en skola. Ganska många % som kuggade men men jag klarade ju mig och det är huvudsaken.

Jag var jäkligt glad att jag fick köra allting först. Jag hann bli alldeles nog nervös utan att vänta på någon annan... gårdagkvällen och hela förmiddagen idag var bortkastad tid, fick inte ett vettigt grann gjort. Jag som inte direkt brukar jaga upp mig om så världen rasar samman runt mig... :gnissla
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
säkerhetskontroll

eftersom min dator håller på att balla ur så kan jag av någon anledning inte söka i forumet och jag undrar ifall någon vänlig själ vet eller kan kolla om det står något om säkerhetskontrollen. hur kollar man efter glapp i framgaffeln och i svingen om man inte har centralstöd??
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
JMF skrev:
eftersom min dator håller på att balla ur så kan jag av någon anledning inte söka i forumet och jag undrar ifall någon vänlig själ vet eller kan kolla om det står något om säkerhetskontrollen. hur kollar man efter glapp i framgaffeln och i svingen om man inte har centralstöd??

Som jag blev instruerad att göra det:

Framhjul: Rucka på hjulet med ett finger där det möter icket roterande delar. Är det lagerglapp lär du känna att det rör på sig.

Styrlager: Sätt dig på cykeln, vrid ut styret mot stoppet, håll in frambromsen och gunga ner framfjädringen, återigen med ett finger där styrhuvudet möter ramen. Glappar det i lagret rör det sig där.

Sving: Gissa? Rucka på bakhjul och känn i skarven sving/svingbult/ram där du kommer åt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Svinglagret kollar (och kollade på uppkörningen) jag genom att försöka lätta hojen så gott det går genom att lyfta i bakramen och sliter med andra handen i svingen åt vänster och höger
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
ft skrev:
Som jag blev instruerad att göra det:

Framhjul: Rucka på hjulet med ett finger där det möter icket roterande delar. Är det lagerglapp lär du känna att det rör på sig.

Styrlager: Sätt dig på cykeln, vrid ut styret mot stoppet, håll in frambromsen och gunga ner framfjädringen, återigen med ett finger där styrhuvudet möter ramen. Glappar det i lagret rör det sig där.

Sving: Gissa? Rucka på bakhjul och känn i skarven sving/svingbult/ram där du kommer åt.

tack så mycket :tummenupp
ja man får väl hoppas att det går bra och att jag inte spyr hela förmiddagen av nervositet.
återkommer med resultat i morgon... :zpy
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Ska köra imorgon igen, var ett tag sen man körde nu pågrund av brist av pengar.
Tredje lektion blir det nu, får se vad som händer, kanske ut i områdena runt körskolan *nervis*

Sen får man se om det blir att övningsköra privat senare, när någon litar på mig att låta mig köra ut på deras hoj
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
ft skrev:
Jag var jäkligt glad att jag fick köra allting först. Jag hann bli alldeles nog nervös utan att vänta på någon annan... gårdagkvällen och hela förmiddagen idag var bortkastad tid, fick inte ett vettigt grann gjort. Jag som inte direkt brukar jaga upp mig om så världen rasar samman runt mig... :gnissla

Jag körde också först. och nu i efterhand så va det ju bäst att slippa vänta. jag va klar på banan vid 8.30 och fick sitta och vänta tills 10.45 innan det va dags för min att visa upp mig i trafiken
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Just hemkommen från en 20 mila med MC'n. Det var underbart att slippa handledar-aset efter sig ;) Vad skooooj det är!!!!! :banana :banana
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
fan va underbart det låter. hoppas verkligen att jag klarar det. jag borde klara det. har inga som helst problem med manövreringen av mitt lok. och trafikregler sitter klockrent sen hänger det väl på om man är tillräckligt "vaken" för att tillämpa alla regler samt att man får någon vettig "snubbe". Om jag e nervös? har nog aldrig varit mer sketen än nu tror jag.
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
FAN.

Idag gick det precis hur uselt som helst att köra. I måndags satte jag alla moment nästan utan ansträngning, körde som en gud på alla manöverproven. Idag, allt gick helt åt helvete. Var så ofokuserad så jag gjorde misstag på misstag och klantade mig precis hela tiden. Känns inte så bra med tanke på att det är mindre än en vecka kvar. :(
Jag tror det till stor del beror på dåligt med sömn, sov bara cirka 4 timmar inatt och kände mig väldigt trött och oengagerad. Så ni som övningskör och kör upp, se till att försöka sova ordentligt, så det går bättre för er än för mig idag!

Nåja, blir att köra hela helgen och en lektion på måndag så ska det väl ordna sig - tillfällig formsvacka får man hoppas på. :huvet
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Och jag tar min tredje lektion imorgon! Det blir bara roligare för varje gång. Däremot är teorin det TRÅKIGASTE som finns... Måste börja plugga!!! :arsele
 

Gindian

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki Gsx-r 1000 04
Hey

Grattis all som klarde provet i dag ) kör för mig med plz )
jag klarde teorin i dag kört 4 gånger ska köra i morgon med ) och fredag så jävla ball ) är de bästa jag jort kan inte vänta på att köra min dröm hoj ! :banana :banana :banana
 

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha TDM 850
Exxpert skrev:
Goddagens!

Jag är rädd att jag köpt mig en cykel som inte riktigt är gjord för hinderbana o stuff.. Har införskaffat mig en Suzuki gsxR -750 från 1985.. Frågan är om det är någon idé att ens träna på den cykeln o köra upp på den.. Känner ett antal pers som lånat en mer "vanlig" cykel när det varit dax för uppkörningen.. Men jag tänker så att om jag ska köra på hojen i framtiden så borde jag väll köra den på uppkörningen,, så att jag verkligen ser att jag behärskar den.. tänker jag fel?? :confused:

Ps.. Jag har uppkörning den 1juni :3freak

På min första uppkörning så var det en kille med sporthoj som försökte klara krypen, det gick bara inte på grund av dålig vändradie. Han fick låna en hoj av "mig"(av min körskola), så sporthojar verkar inte bra för krypkörningen på uppkörning.
 

nkk

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda 600
BRASSARN skrev:
Körde du egen hoj, eller skolans?? Måste ha vart ganska pinsamt att dyka i backen om de va me skolans va.
Jag har lånat skolans BMW 850 när jag kört. Den har ABS, vilket gör de hele rätt mkt enklare. Tydligen får jag köra upp på den också. Helt lugnt att nita allt va man har på både asfalt å grus!
Låna en cykel me ABS så blir de enklare :)
Känns som att ja kommer göra bort mig när jag smäller i allt va ja har på frambromsen me min egen 929:a om ja nu får de där kortet.

/BRASSARN


Vi var två som pratade med "vägverkarn" idag efter min/vår (lyckade) uppkörning. Han sa att "ingen skola med självrespekt använder ABS".
Bättre att låsa upp på banan än i trafik...
 

KawaCarro

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Småland
Hoj
Kawasaki GPz 500
Kawasaki GPZ 500

Hej. Ni som kan hojar mer än jag; tänkte på det som stod ovan med svängradie. Hur kan man räkna en Kawasaki GPZ500? Svår att krypköra runt konerna med jämfört med körskolans (normalt lättkörda) hoj?
Nån som vet?
Mvh Carro
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
uppkörning

Hej!
Vet inte om det stått om detta innan men det är ju sååå mycket att läsa på alla trådar.
Så min fråga lyder:
Jag övningskör med en bilskola i Göteborg och fick tipset att jag kanske kan köra upp i t ex. Alingsås eller liknande där det blir lite lättare att klara provet.
Är det någon som vet om det går att göra på det viset. Att bilskolan hjälper mig att boka i en annan stad eller måste jag göra uppkörningen i Göteborg..

Tacksam för svar.

:banana
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
nkk skrev:
Vi var två som pratade med "vägverkarn" idag efter min/vår (lyckade) uppkörning. Han sa att "ingen skola med självrespekt använder ABS".
Bättre att låsa upp på banan än i trafik...

Ja det du säger är ju helt klart logiskt och såklart så ska man kunna bromsa utan ABS också. Klart lättare med ABS på provet iaf.

Men som du vet så struntar jag i det fullständigt å bara kör i helvet å drar än värre än annars, bara BRASSAAR på utav satan å ställer på slangen me fullt varvbryt å brassar flera hundra blås

//BRASSARN
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
Goiting skrev:
Hej!
Vet inte om det stått om detta innan men det är ju sååå mycket att läsa på alla trådar.
Så min fråga lyder:
Jag övningskör med en bilskola i Göteborg och fick tipset att jag kanske kan köra upp i t ex. Alingsås eller liknande där det blir lite lättare att klara provet.
Är det någon som vet om det går att göra på det viset. Att bilskolan hjälper mig att boka i en annan stad eller måste jag göra uppkörningen i Göteborg..

Tacksam för svar.

:banana

Du kan göra teorin i gbg tex, sen finns det inget som hindrar dig från att köra (övningsköra och köra upp) nån annanstans. det gör jag själv. Egentligen skulle ja köra upp i gbg, men inte en chans att ja får nåt kort då inte.

Dessutom bara drar jag i helvet å brassar fullt blås på slangen å ritar lakritsormar me framslangen, så då måste man gå i en "speciell" trafikskola. Mkt svårare att köra där, men ska man bli stuntrider ute på almänna vägarna så måste man ju gå den
 

Davidk

Guest
Tog lappen imorse (privatist) 1:a körningen klockren! as glad va lättare än jag trodde!!! äntligen!!! :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top