Körkort 2005

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
MBGIRL skrev:
På en bil finns 3 säkerhetskontroller.
Yttre, inre och motorn.

Yttre:
1.Halvljus, helljus, blinkers och däck
2.Dimljus, blinkers och däck
3.Broms- och backljus

Inre:
1.Tuta
2.Indikeringslampor
3.Spolarvätska
4.Defroster fram och bak
5.Varningsblinkers
6.Bälte
7.Styr- och bromsservo
8.Parkeringsbroms

Motorn:
1.Spolarvätska
2.Generatorremmen
3.Styrservoolja
4.Glykol
5.Bromsvätska
6.Batteri
7.Oljesticka och påfyllning

inte lite att hålla reda på :va :va
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
vilken hoj är mer lämlig att köra upp på? Kawasaki KMX 125 B
eller en honda nsr? prövade manöverbanan med trafikskolans KMX och det gick skit hittade ingen balans , men när jag kom hem och prövade på nsren gick det mycket bättre... vad tror ni öva upp mig och köra på offroadaren eller ta nsren på uppkörningen? är det något storskillnad i hur fordonen beter sig i manöverbanan?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ogre skrev:
vilken hoj är mer lämlig att köra upp på? Kawasaki KMX 125 B
eller en honda nsr? prövade manöverbanan med trafikskolans KMX och det gick skit hittade ingen balans , men när jag kom hem och prövade på nsren gick det mycket bättre... vad tror ni öva upp mig och köra på offroadaren eller ta nsren på uppkörningen? är det något storskillnad i hur fordonen beter sig i manöverbanan?


Ta din hoj som du kan öva mkt på
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Min historia:

Höghastighetsbanan, inbromsningen på slutet. Jag kom in i den liiite väl friskt, kanske närmare 60 än 50. En entusiastisk bromsning och framhjulet låser sig. Vet inte vad som hände, förmodligen uppfattade jag låsning men på fel hjul och släppte på bakbromsen... och i asfalten åkte jag.

Tur i oturen att jag köpte nya handskar i våras med hårdgjorda knogar. Två av handskarnas knogar är inte fagra, fick handen under styret i asfalten. Skrapade och jävliga och en intryckt. Hade jag haft de gamla mjuka hade jag nog inte kunnat boka ny uppkörning innan augusti...
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Anton_Ljunghusen skrev:
Är inte kamremmen viktigare att kolla? :va

Och hur kollar du den på ett lätt sätt innan du sätter dig i bilen på morgonen?

Kamrem byter man på fasta intervaller. Fel underhåll att slarva med.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Grattis ni som klarat det nu.
Guu va skönt det måste va att ha det avklarat...


ft: Låter läbbigt, tur att det gick bra ändå. Fler changser kommer.
 

Exxpert

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Bmw R1200rt
Goddagens!

Jag är rädd att jag köpt mig en cykel som inte riktigt är gjord för hinderbana o stuff.. Har införskaffat mig en Suzuki gsxR -750 från 1985.. Frågan är om det är någon idé att ens träna på den cykeln o köra upp på den.. Känner ett antal pers som lånat en mer "vanlig" cykel när det varit dax för uppkörningen.. Men jag tänker så att om jag ska köra på hojen i framtiden så borde jag väll köra den på uppkörningen,, så att jag verkligen ser att jag behärskar den.. tänker jag fel?? :confused:

Ps.. Jag har uppkörning den 1juni :3freak
 

Mickep66

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Fzr 1000
Grattis alla! :tummenupp :tummenupp

Fan det va många som klarade det idag! Själv ska man ut och pröva sina vingar imorn, hoppas nu att man får höra dom underbara orden: Du e GODKÄND, så man kan ut och åka :yoparty
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bjork skrev:
hej alla kk aspiranter, tänkte bara kolla med alla som börjat köra på skola nu var ni ligger i körningen efter typ 2 lektionen, ska ta min tredje och det skulle bli landsväg och motoväg, vill mest bara se hur man ligger till gentemot alla andra som strävar efter det där A:t på kortet :banana
mvh björk


Det är väl olika beroende på om man har kört något innan eller inte
Hur mycket har du kört innan då?
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
uppkööörning!

så var det dags dååå! på tisdag har man uppkörningstid kl 13:15..
rätt bra på tanke att jag bara tagit två övningskörningar på skola och ej kört cross eller sånna fjollerier innan :) ..
ahiii.. spännande :banana
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
ft skrev:
Min historia:

Höghastighetsbanan, inbromsningen på slutet. Jag kom in i den liiite väl friskt, kanske närmare 60 än 50. En entusiastisk bromsning och framhjulet låser sig. Vet inte vad som hände, förmodligen uppfattade jag låsning men på fel hjul och släppte på bakbromsen... och i asfalten åkte jag.

Tur i oturen att jag köpte nya handskar i våras med hårdgjorda knogar. Två av handskarnas knogar är inte fagra, fick handen under styret i asfalten. Skrapade och jävliga och en intryckt. Hade jag haft de gamla mjuka hade jag nog inte kunnat boka ny uppkörning innan augusti...

Körde du egen hoj, eller skolans?? Måste ha vart ganska pinsamt att dyka i backen om de va me skolans va.
Jag har lånat skolans BMW 850 när jag kört. Den har ABS, vilket gör de hele rätt mkt enklare. Tydligen får jag köra upp på den också. Helt lugnt att nita allt va man har på både asfalt å grus!
Låna en cykel me ABS så blir de enklare :)
Känns som att ja kommer göra bort mig när jag smäller i allt va ja har på frambromsen me min egen 929:a om ja nu får de där kortet.

/BRASSARN
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Exxpert skrev:
Goddagens!

Jag är rädd att jag köpt mig en cykel som inte riktigt är gjord för hinderbana o stuff.. Har införskaffat mig en Suzuki gsxR -750 från 1985.. Frågan är om det är någon idé att ens träna på den cykeln o köra upp på den.. Känner ett antal pers som lånat en mer "vanlig" cykel när det varit dax för uppkörningen.. Men jag tänker så att om jag ska köra på hojen i framtiden så borde jag väll köra den på uppkörningen,, så att jag verkligen ser att jag behärskar den.. tänker jag fel?? :confused:

Ps.. Jag har uppkörning den 1juni :3freak

När jag körde upp var det en kille i min grupp som hadse precis en sån som du. Osäker på årtalet men han sa att det var bland dom första som kom.

Han klarade manöverproven (vet inte hur det gick i traffiken).

Det var iofs 5:e försöket . . .
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
tjockisbulle skrev:
Grattis ni som klarat det nu.
Guu va skönt det måste va att ha det avklarat...


ft: Låter läbbigt, tur att det gick bra ändå. Fler changser kommer.

Oj, jag hann visst inte berätta klart! Jag var ju tvungen att fara och hämta lite saker och tanka hojen när jag ändå hade ut den. Lustigt... det har aldrig varit flera mil till macken och tillbaka när jag kört bil?

Den lilla vurpincidenten var alltså igår på sista körlektionen. Idag var det uppkörning. Klockrent, allt innan trafiken bättre än någon gång förut (konbanan med stopp/högfartsbanan med undanmanöver i början). Som någon sa, bäst när det gäller! Ett par missar i trafiken som hade kunnat vara kugg men hon var nöjd med resten och det sista jag hörde i lurarna innan jag glömde slå av blinkersen då vi svängt in vid vägverket var "provet godkänt".

:banana :banana :banana

På en skala mellan 1 och 10 har jag ungefär -127 lust att åka på tjänsteresa till staterna i en dryg vecka imorrn. :huvet

Så underbart härligt att få ut och lufta hojen på egen hand!

För att fira bytte jag ut mina gamla inte-riktigt-för-MC-bruk-kängor till ett par nya Oxtar. Att ha personlig utrustning som matchar hojen är fegt! Bara stövlarna reducerar genomsnittsåldern, viktad per kilo, på min cykel och utrustning med ca fyra år och ger en 15 knyck extra på toppfarten. :D

Gick ni på den lätta? ;)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
BRASSARN skrev:
Körde du egen hoj, eller skolans?? Måste ha vart ganska pinsamt att dyka i backen om de va me skolans va.

Skolans, men den har kraschbur så det var ingen större fara. Jag var inte först att lyckas med den bravaden. Fasen, aldrig först med något... :huvet
 

Gitzin

Streetfucker
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Motala
Hoj
Honda crf 250, Ktm 690 smcr-13 , Haft: Ktm 525 sm, KTM 950 smr, T speed triple, husaberg 650, CCM 650, kawwa AR 125, Honda Nsr 125, sukka 250
Hehe ok. Jag får köra upp på en suzuki savage, tycker väl sådär om den. Svårt med konbana med en glidare, bättre med motard, ska nog kolla upp om jag inte ska ta den i stället! hehe kommer ju köra banan på 20 sek :yoparty
 

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Ort
märsta
Hoj
zx7r
uppkörning i morgon?

japp då har man sin uppkörning i morrn i barkarby. har varit ute och kört ca 12 mil idag men är ändå nervös som bara he-vete.jag e nog den enda som kommer köra dit hojen på släp tror jag iaf...
i fall någon annan ska köra upp där i morrn som läser det här så kan ni ju säga ett par lungnande ord till killen som står och tuggar i sig handskarna.
:3freak
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
När jag körde upp idag så va det 3 av 7 som kuggade på olika delar på banan. I privatist och två från en skola. Ganska många % som kuggade men men jag klarade ju mig och det är huvudsaken.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top