Köra upp på ”strypt” mc

Oljadblixt96

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2023
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tjenare! Hoppas den här frågan landar i rätt kategori.
Det är så att jag har uppkörning för mitt A-kort snart och jag insåg då att min hoj är på pappret strypt. Innebär det att jag inte kan köra upp på den då? Den är registrerad som 25kW och inte 70kW som dom ska vara om jag fattat det rätt. Är det värt att registrera om och går det fort att göra isåfall?
Tacksam för hjälp!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du kan inte köra upp på den då, såvitt jag minns.
Det går fort att göra, du regbesiktar den bara. Jag har aldrig gjort det själv, men vad jag förstår så är det bara en fråga om att åka tillb esiktningen med ett papper som säger att begränsningen är borttagen. Borde vara över fort.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du kan inte köra upp på den då, såvitt jag minns.
Det går fort att göra, du regbesiktar den bara. Jag har aldrig gjort det själv, men vad jag förstår så är det bara en fråga om att åka tillb esiktningen med ett papper som säger att begränsningen är borttagen. Borde vara över fort.
När jag skulle regbesiktiga om min till ostrypt effekt så behövdes inget papper, besiktningsmannen kollade inte ens om jag hade tagit bort strypningen.
"Är väl ingen som är så trög att man låter den sitta kvar om man ska regbesiktiga den med full effekt" är typ vad han sa.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag körde upp på en ostrypt 125cc 😁

Det som väger tyngst är vad som står i papperet, sen kanske dom kan ana när en 125a slår av på gasen 30m innan bromsning från 90kmh när körskolans egen hoj knappt kommer upp i 90 på samma sträcka 😜

Rega om den så fort som möjligt eller hitta en lånehoj, för är den 25kw på papperet får du inte den behörighet du vill ha.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag fick själv vända från en uppkörning en gång för länge sen när hojen jag hade med mig hade 32 kw på pappret och man var tvungen att ha 35. Rätt snopet måste jag säga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde upp på en ostrypt 125cc 😁

Det som väger tyngst är vad som står i papperet, sen kanske dom kan ana när en 125a slår av på gasen 30m innan bromsning från 90kmh när körskolans egen hoj knappt kommer upp i 90 på samma sträcka 😜

Rega om den så fort som möjligt eller hitta en lånehoj, för är den 25kw på papperet får du inte den behörighet du vill ha.
När jag körde upp var det två körskolor med en handfull elever samtidigt, båda hade en likadan hoj med sig, men den ena var reggad som 25kw, och den andra var det inte. Tyvärr dog den andra körskolans hoj av nån anledning, men min körskolas hoj funkade så de körde en mygellösning och flyttade över regplåten från den ena till den andra och lät eleven som skulle ta 25kw köra på en fulleffektshoj.
Har för mig det var en uppborrad Bandit för att klara kraven som var på den tiden.

Så ska man inte göra. :hihi
 

Oljadblixt96

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2023
Hoj
Honda CBR 600F -99
Du kan inte köra upp på den då, såvitt jag minns.
Det går fort att göra, du regbesiktar den bara. Jag har aldrig gjort det själv, men vad jag förstår så är det bara en fråga om att åka tillb esiktningen med ett papper som säger att begränsningen är borttagen. Borde vara över fort.
Okej tack! Men tror jag köper en hoj till istället, gör om gör rätt!
 

Oljadblixt96

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2023
Hoj
Honda CBR 600F -99
Jag fick själv vända från en uppkörning en gång för länge sen när hojen jag hade med mig hade 32 kw på pappret och man var tvungen att ha 35. Rätt snopet måste jag säga.
Det är det som hållit mig vaken om nätterna, skulle vara bra surt!
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det var bättre förr när man fick obegränsat efter 2 år med mellanklass. För det har dom väl tagit bort idag?
Det var ännu bättre om man körde upp senast 19851231! Då fick man "tungt" direkt när man fyllde 18!! (Jag körde upp 3 dj:e advent, ja på en söndag, 2 veckor innan den 31:e!)
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Det var ännu bättre om man körde upp senast 19851231! Då fick man "tungt" direkt när man fyllde 18!! (Jag körde upp 3 dj:e advent, ja på en söndag, 2 veckor innan den 31:e!)
Det var inte tidpunkten för uppkörningen som bestämde om man fick A vid uppkörning för B, utan det som gällde var att körkortet tillverkades senast 19851231. Jag har bekanta som körde upp i Januari 1986 som fick AB kort.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det finns många "roliga" så kallade hävdvunna rättigheter, tyvärr är jag lite för ung för att dra nytta av alla.
Men en hederlig moped får jag köra, även om körkortet blir indraget :yoparty
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det var inte tidpunkten för uppkörningen som bestämde om man fick A vid uppkörning för B, utan det som gällde var att körkortet tillverkades senast 19851231. Jag har bekanta som körde upp i Januari 1986 som fick AB kort.
Jag kanske var oklar, jag körde upp för lätt MC och fick "Tung" 2 år senare automatiskt. För detta var du tvungen att köra upp före 19851231
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Jag kanske var oklar, jag körde upp för lätt MC och fick "Tung" 2 år senare automatiskt. För detta var du tvungen att köra upp före 19851231
När du skrev att du körde upp tredje advent antog jag att det var med bil!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top