Köra upp i Helsingborg

Swemotard

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Sparkcykel
Tjena!
Klarade teoriprovet i onsdags :banana och ska nu göra uppkörningen.
Jag hade först en tid bokad i Ystad eftersom det inte var tid i Helsingborg förens i oktober, men såg idag att någon avbokat sin tid i Helsingborg, så 6 september har jag bokat uppkörning i Helsingborg.

Någon här på forumet som körde upp i Helsingborg och kan berätta hur det gick till?
Vart körde ni lågfart/högfarts banan?
Vilka vägar körde ni?
Blev det grusvägkörning?
Några vägar/situationer jag ska vara extra uppmärksam på?
Tips?

MVH
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag körde upp i helsingborg.

Det var dock-92 så jag tror att det mesta har ändrat sig sen dess. Har dock för mig att manöverprovet gjordes på gocartbanan på väla. Det gör det säkert inte längre.
 

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2 små
Jag körde upp 91 för lätt mc och 93 för tung. Manöverproven gjordes precis som blacktriple säger på Väla gocartbana. Själva körningen minns jag inte så mycket av, annat än att jag blev grillad i rondellerna som går ovanför motorvägen vid norra infarten till stan (2 rondeller, en vid Shell/Maxi/Bildeve samt rondellen vid Biltema....

Lycka till och hoppas vi ses på vägarna om en vecka eller så :tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körde upp 2001 och pinsamt nog minns jag inte var manöverproven gjordes. Det var inte i Helsingborg i alla fall för det fanns ingen godkänd bana att göra det på. Har för mig att det gjordes på F10 i Ängelholm eller F5 i Ljungbyhed. Själva uppkörningen gjordes i Helsingborg. Uppkörningen gjordes i varierad trafikmiljö i stan och några landsvägar utanför stan. I princip på samma sträckor som man gjorde "uppkörning" via körskolan innan den riktiga. Har du övat via trafikskola här i stan kommer du nog inte att råka ut för några överraskningar. Körskolorna vet vilka trafikfällor som finns och brukar öva med eleverna där. Har du inte övat via trafikskola i stan kan du ju åka upp till en av dem och ta en lektion och be dem göra den som om vore uppkörning och ge tips längst vägen. Klarar du manöverproven tror jag inte du har något att frukta. Jag körde endast en lektion i trafik och resten på övningsbanan. Mitt svåraste moment var garagesvängen, men den är ju avskaffad nu.

Lycka till med uppkörningen!
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
Jag klarade också teoriprovet i onsdags!! :banana 8.30-tiden?
Har uppkörning 27 september :tummenupp
Vad jag har förstått så har man manöverproven uppe i Ängelholm! Hur man sen gör med körning har jag ingen aning om. Om du ska köra i Hbg så är ju alltid högerregeln på Tågaborg viktig att hålla reda på med bilar på båda sidor i gatorna.

Lycka till :yoparty
 

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen just nu
Manoverproven gors pa Angelholms gamla militarflygplats. Knepigt att ta sig dit om man inte vet var det ligger.

Stadskorningen var enkel och gors i Helsingborg. Den som utgar forst gor det pa vagen fran Angelholm till Helsingborg (med andra ord mycket enkel korning). Turen utgar fran en liten parkeringsplats i narheten av Polishuset. Kort tur in i staden sedan ut pa landsbygden, inga knepiga vagar. Antar dock att det kan vara olika. Det man ska halla koll pa I Helsingborg ar hogerregeln bara.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Tjena!
Klarade teoriprovet i onsdags :banana och ska nu göra uppkörningen.
Jag hade först en tid bokad i Ystad eftersom det inte var tid i Helsingborg förens i oktober, men såg idag att någon avbokat sin tid i Helsingborg, så 6 september har jag bokat uppkörning i Helsingborg.

Någon här på forumet som körde upp i Helsingborg och kan berätta hur det gick till?
Vart körde ni lågfart/högfarts banan?
Vilka vägar körde ni?
Blev det grusvägkörning?
Några vägar/situationer jag ska vara extra uppmärksam på?
Tips?

MVH

Inga tipps då jag körde upp i en håla för typ 100 år sen. Men jag håller tummarna för dig:)
 

Jeppe0001

Medlem
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Hbg
Hoj
R1-05, Tuono V4 Factory-17
Finns det några grus-vägar i Helsingborg som instruktörerna brukar dra ut en på?

Har själv uppkörning i helsingborg den 9 oktober.:tummenupp
 

sublime

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Uppkörningen bör starta på flygfältet i Ängelholm, där görs låg- och högfartsbana samt inbromsning. Uppvärmning på ca ~1h i vanliga fall med körskolan innan det är dags. Val av lågfartsbana görs genom lottning. Klarar du dessa så du fortsätta med trafikkörning och beroende på i vilken ordning det görs så kan du få köra allt från en kortare utvald sträcka mellan Ängelholm och Helsingborg eller en sträcka inne i Helsingborg (med start vid Trafikverkets parkeringsplats, som skrivet ovan). Gruskörning görs t.ex. på Gyhultsvägen/Smårydsvägen och som alltid; tänk på att sakta ner vid dolda utfarter, bromsberedskap, samt fega inte med att hålla hastigheten uppe där det är öppen sikt.

Av egen erfarenhet så var jag inte för glad över att få köra min bit inne i Helsingborg eftersom jag var så van vid trafiken från daglig bilkörning att jag glömde att kolla skyltar/hastighetsbegränsningar (dessa satans 40-zoner). Löste det dock genom lite logiskt tänkande (lägger sig bakom bilen framför som körs av en baskerklädd man och "tvingas" hålla samma sunda hastighet utan omkörningsmöjlighet, rätt eller fel). Med allt det sagt, tog kortet på första försöket.
 

Swemotard

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Sparkcykel
Tack för all info och tips :tummenupp

Puttejohnsson;5632419]Jag klarade också teoriprovet i onsdags!! :banana 8.30-tiden?
Nej 13.00 tiden :)

Är dom petiga angående klädseln? jag har hjälm, ryggskydd, crosshandskar, crosstövlar, mc jacka och crossbyxor (som saknar skydd)
Tror ni det går bra med det eller skickar dom hem mig igen? :glömdet
Som ni förstår så kör jag upp privat, så jag kan inte låna körskolans klädsel... var där imorse och frågade.
 

Puttejohnsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
2016, Yamaha MT09
På tidsbekräftelsen du fått hem (eller ska få) står det vilken klädsel som du ska ha på dig. Men hjälm (godkänd sådan), stövlar, byxor&jacka, handskar och ryggskydd (även godkänt sådant) är va du ska ha på dig. Tror det står typ "rejäla" kläder så TROR du kan va lugn :) Ring/knalla ner till Trafikverket och hör om du är osäker :)
 

Swemotard

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
Sparkcykel
På tidsbekräftelsen du fått hem (eller ska få) står det vilken klädsel som du ska ha på dig. Men hjälm (godkänd sådan), stövlar, byxor&jacka, handskar och ryggskydd (även godkänt sådant) är va du ska ha på dig. Tror det står typ "rejäla" kläder så TROR du kan va lugn :) Ring/knalla ner till Trafikverket och hör om du är osäker :)
Okej, de ska jag göra :)
 
Last edited:
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top