Köra med fel ventilspel

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Googla yamaha+sverige exempelvis, eller hitta och skriv yamaha och ditt riktnummer eller stad. . . . . Rimliga priser? Ingen aning men du får ju rätt skruv så, kanske är värt en 50-lapp eller vad den kan kosta. Väldigt ofta är priserna på delar bra och tillgängligheten är med riktigt bra, har sällan behövt vänta mer än 2 dar, men ryktet säger att det inte är någon idé att ens försöka hos en handlare. Lite synd kanske. . . .
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Googla yamaha+sverige exempelvis, eller hitta och skriv yamaha och ditt riktnummer eller stad. . . . . Rimliga priser? Ingen aning men du får ju rätt skruv så, kanske är värt en 50-lapp eller vad den kan kosta. Väldigt ofta är priserna på delar bra och tillgängligheten är med riktigt bra, har sällan behövt vänta mer än 2 dar, men ryktet säger att det inte är någon idé att ens försöka hos en handlare. Lite synd kanske. . . .

Jag verkar vara dålig på att söka, menar du återförsäljare för yamaha? Hittar typ mc-montörerna i Norrköping eller en hojbutik i Katrineholm men det lät inte som vad du menade.

EDIT: en verkstad jag hade frågat tidigare idag kunde tydligen bistå. Skönt!
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag verkar vara dålig på att söka, menar du återförsäljare för yamaha? Hittar typ mc-montörerna i Norrköping eller en hojbutik i Katrineholm men det lät inte som vad du menade.

EDIT: en verkstad jag hade frågat tidigare idag kunde tydligen bistå. Skönt!

Jo, precis så menade jag, närmaste yamaha-återförsäljare, mascot motor har jag för mig är bra annars men vilken som helst funkar ju. Bara be dom skicka hem om man inte vill åka.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ser nu att du redan fått den rekomendationen men understryker det - Mascot Motor i Nässjö kan varmt rekomenderas när det gäller delar och kunskap syftande mot Yamaha.
De brukar vara förbaskat trevliga att ha att göra med dessutom.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Så, fick ny bult till kåpan idag och den startade som en dröm!!

Nu är jag dock lite nojig. Ända sedan i höstas har den spytt ut en del avgaser, jag tänkte att det kunde varit blandning av kylan(kondens) tillsammans med dåligt ventilspel som kanske var orsaken. Nu när jag smällde ihop den igen och startade så körde jag den varm och testade på att varva för att se till så det inte var vatten kvar någonstans iaf men lika mycket avgaser verkade det komma.

Kan ventilerna ha tagit skada av att ha kört med fel ventilspel i höstas? Alla avgasventiler(7 av 8) som behövde justeras var tighta och som någon nämde är det inte så hälsosamt. Kan ventilerna behöva en slipning då eller är det helt och hållet byte av ventiler? Andra orsaker?
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Färg på avgaserna?
Vit = vatten..
Blå = olja..
Svart = fet blandning..
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Åt det gråa hållet skulle jag säga men det kanske är vit? Möjligen med ett slag av fet blandning då?

Hojen är lite kinkig när man startar den men går bra varm, kanske ytterligare ett tecken på fet blandning. Kinkig som i att den går lite ojämnt och vill sjunka i varvtal utan lite hjälp. Brukar vilja dö om man drar i choken snarare än att sticka iväg i varv.

EDIT: Det var nog mestadels vatten, efter att ha gjort en liten körning idag så verkar den spy ur sig mindre, nu är det knappt synligt när man startar den.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top