Köra fort, eller köra jättefort?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Är detta någon form av Stockholmsironi eller är det bara en illustration till varför din avatar ser ut som den gör ?

Va fan, blanda inte in mig med fiskmåsarna!

Vad gäller min avatar är jag narcissist och tycker resten av världen kan "fuck off", Ni är inte värda min uppmärksamhet! :fakta


















......eller så...........kan ju va vinter med........ :7peta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om det börjar regna när man är på väg hem, blir man då blötare om man kör fort hem än om man kör jättefort?
Förutsatt att man inte blir stoppad av polisen, för då blir man jätteblöt... :rolleyes:
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.

Enligt kvantmekaniska teorier som det finns vissa praktiska belägg för, bl a ljus via prisma, så kan ett objekt befinna sig på två platser samtidigt. Det torde i detta sammanhang innebära två saker. Dels ökar olycksrisken totalt sett och dels ökar sannolikheten att en olycka inte sker på en av platserna samtidigt som den skulle ske på den andra. Intressant vore om tillstånden kan vara olika på de olika platserna. Eftersom allt tyder på det så torde rekommendationen vara solklar: gasa fullt i en rumtidsförekomst av dig själv och låt den andra vara tryggt parkerad och mekande i garaget! Har man det intresset kan detta också vara svaret på den debatterade frågan om att åka hoj eller ligga, dvs gör bägge - samtidigt!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag orkar inte läsa hela tråden men när jag kryssade sporthoj på essingeleden var mina ledord: heller passera en kon som inte flyttar sig i 160 än att passera en kon i 130 som kan svänga hur som helst när de får syn på mig. Alltså, ska man kryssa tjänar du på att bilisterna inte ser dig så du lättare kan förutse deras vägval (troligtvis rakt fram), om de ser dig kommer de antingen flytta sig eller blocka. Även om de flyttar sig kan de flytta sig och fel håll. Ju kortare tid du är i deras backspegel desto bättre.

Således. Ta det lugnt eller gasa på ordentligt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Dock, om man äntrar, låt oss säga söderledstunneln, med megafonen hugo på 14000 rpm, så blir fenomenet väldigt oförutsägbart eftersom alla i hela tunneln undrar var fan hojen kommer att dyka upp, och således fladdrar och far mellan filerna.
Go uträkning på den.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Kunde inte skrivit det bättre själv ! :rock

Fast om det är blåsigt ute så stämmer det väl att cykeln blir stadigare ju fortare man kör .eller ?

Jag tycker motsatsen, visst, du får kraftigare gyroeffekt, men samtidigt passerar du mycket mer vind på en sekund.

Kan säga att när det blåste så kraftigt att jag gled i sidled på hal vägbana, så var inte lösningen att öka tempot, då gled jag desto mer.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Hög fart bland allmän trafik som färdas betydligt långsammare är alltid lite av rysk roulette där man även får stå för konsekvenserna för både sin egen och andras hälsa om man misslyckas.Somliga klarar av högre farter och andra inte där den sistnämnda gruppen ofta återfinns i pressens olycksnotiser.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
lite av rysk roulette

Somliga klarar av högre farter och andra inte där den sistnämnda gruppen ofta återfinns i pressens olycksnotiser.

Det låter som vissa hanterar rysk roulette bättre än andra?

Personligen tror jag inte det går att hantera andra trafikanters beteenden när man blåser förbi i 100km/h högre hastighet än vad de håller.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan bara tala för egen del. Man kan aldrig vara helt säker på vad framförvarande trafikanter kan hitta på. Hypotetiskt sett kan det hända något som får honom att byta fil plötsligt och oförutsägbart. Det kräver inte mycket av en att slå av på farten så att man får ytterligare marginaler om man nu har för vana att ligga och köra en bra bit över hastighetsgränserna. Framförallt visar man sina medtrafikanter hänsyn och därigenom kanske man även får lite mer respekt tillbaka än om man är ute på en egotripp varje gång man sätter sig på hojen eller plockar ut sin potenta bil. Något att ha i åtanke kan jag tycka.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Hade en kompis som var kunnig i kvantmekanik. Han hävdade att det var säkrare vid högre hastighet enligt Heisenbergs obestämbarhetsrelation, som säger att ju högre hastighet en partikel har, desto säkrare kan man bestämma dess position. Tyvärr gäller det bara för partiklar som är i atomstorlek. Så är du inte väldigt liten så är det bättre att ta det lugnt.

Enligt kvantmekaniken finns det ju alltid en möjlighet att 'tunnla' rakt igenom! :tummenupp Vid kontakt med andra fordon så satsar man alltså på att ens egna och hojens atomer tunnlar rakt igenom det andra fordonet. :yoparty

Annars är man kanske som Schrödingers katt 50% död. :(

Två objekt kan ju ute vara på samma plats samtidigt..

Jodå, bara man tillämpar sin kvantmekanik tillräckligt teoretisk så finns det en sannolikhet för det med. :hihi

Kvantmekanik... :huvet :huvet :huvet
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top