Köra bakhjul!

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Precis, om du inte ska ta upp hojen på 5-6:ans växel motorvägsfart. Då behövs det lite mera våld än en duttning, men annars så räcker dutten fint.

Jag menade att du ska stå upp när du står på den ena bakre fotpinnen. Vet inte ifall det kom fram tillräckligt tydligt. Då kan du använda din kroppstyngd på ett helt annat sätt!

Ok, då hänger jag med. Då gäller det bara att hitta rätt varvtal då. Någon här inne som sitter på en Gixxer 750 08-10 som kan ge en ledtråd på ungefär vilket varvtal som är bäst?

Japp, förstod det Troetter :) Ska helt klart testa det också!
 

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Skulle tippa ngnstans mellan 7-9k varv, måste ha ganska höga varv, då även 750n är relativt trött på låga varv :crash

Nu när jag har kommit med lite tips, så vill jag ha bildbevis sen när du hanterat bakhjulet :arsele
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Körde på bakhjulet och fick den briljanta idén att jag skulle testa använda fotbromsen bara för att känna hur det känns när man är riktigt högt. Trots att jag bara toucha lääääätt tog det tvärstopp och jag är förvånad att packningarna höll för jääääävlar va hårt jag slog ner :crash
Ska försöka bli bättre på att använda den.. kan tänka mig att man är glad över det den dagen man verkligen är på väg att slå runt.
 

Dungen

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2013
Ort
Kalmar
Hoj
Honda CB600 FA -08
Skulle tippa ngnstans mellan 7-9k varv, måste ha ganska höga varv, då även 750n är relativt trött på låga varv :crash

Nu när jag har kommit med lite tips, så vill jag ha bildbevis sen när du hanterat bakhjulet :arsele


Haha, ja ska bara få tillbaka hojen från kopplingsbytet så ska jag nog kunna slänga upp något :p
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
En liten update!

Har upptäckt att hojen går upp hur lätt som helst genom att slira på kopplingen istället för att dumpa. Vid dumpning av koppling så rycker det bara till alternativt spinner bak och inget mer.

Något som ni som har svårt att få upp den kan tänka på!

Har tom lyckats vid några gånger att få upp Hypermotarden i trean sittandes, jävligt svårt och kräver bra timing och känsla, men tvåan fungerar alldeles utmärkt iaf.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Spinner det när man flippar kopplingen på tvåan vid dragläge skulle jag nog vilja påstå att däcken är för kalla eller så har man en grose-turbo :lol

För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Körde på bakhjulet och fick den briljanta idén att jag skulle testa använda fotbromsen bara för att känna hur det känns när man är riktigt högt. Trots att jag bara toucha lääääätt tog det tvärstopp och jag är förvånad att packningarna höll för jääääävlar va hårt jag slog ner :crash
Ska försöka bli bättre på att använda den.. kan tänka mig att man är glad över det den dagen man verkligen är på väg att slå runt.

Har man otur så är man helt oförberedd när man duttar på bakbromsen lite hårt så hojen dyker ner..kroppen följer efter o lägger ännu mer tryck på bakbromsen.
Själv har jag testat men mina tår pekar åt fel hål när jag wheelar med mc stövlar så jag kommer knappt åt bromsenpinnen så jag skiter i det. Dock så är jag säker på att har man möjlighet o kan använda bakbromsen är det bara till din egen säkerhets fördel
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Spinner det när man flippar kopplingen på tvåan vid dragläge skulle jag nog vilja påstå att däcken är för kalla eller så har man en grose-turbo :lol

För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?

Alt...taskig koppling
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
För övrigt känns det som att kopplingen snabbt kommer att bli överhettad om man slirar upp den?
Nja dom tål en hel del, beror ju dock på hur man slirar upp den... :tungan slirar till på kopplingen vääääldigt ofta när ja kör sakta på bakhjulet, än har den inte blivit överhettad/börjat slira.

Har man otur så är man helt oförberedd när man duttar på bakbromsen lite hårt så hojen dyker ner..kroppen följer efter o lägger ännu mer tryck på bakbromsen.
Själv har jag testat men mina tår pekar åt fel hål när jag wheelar med mc stövlar så jag kommer knappt åt bromsenpinnen så jag skiter i det. Dock så är jag säker på att har man möjlighet o kan använda bakbromsen är det bara till din egen säkerhets fördel
Ett tips då kan ju vara att justera upp/ner bromspedalen, eller helt enkelt böja ut den så tårna kommer åt den :hej
Bakbromsen är en livlina, och ett måste om man ska börja köra mera avancerat på bakhjulet
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har kopplat upp min Gixxer i 3 år o 2500 mil på en koppling som troligtvis är original dvs 4500 mil totalt.
Han som hade den innan mig vet jag inte men han körde också på bakhjulet en hel del.

Men som sagt, man "duttar" ju bara till en aning så det slirar inte speciellt mycket varje gång man gör det.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Någon som har tips på hur man behåller färdriktning rakt fram på bakan? Tycker rätt ofta att min hoj tenderar att börja glida åt sidan
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Styr med benet, har alltid funkat för mig :)

Du får gärna utveckla mer, hur? Just nu försöker jag typ trycka ut ryggen åt det håll jag vill styra åt men det går lite sisådär..
 
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
precis som du svänger med hjulen i backen. kroppstyngden på den sidan du vill mot och framhjulet åt andra hållet (motstyrning)
det sistnämnda tror jag fan är mer placebo-effekt än vetenskapligt men det funkar för mig.

det blir mycket lättare att svänga när du är över balanspunkten.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja hade samma problem i början, fäste blicken för nära å de drev iväg. Me blicken längre fram går de nu mycket bättre, för egen del kändes de som de va just den biten som löste problemet...
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
O se till att ha bra däck... Är det slitet o börjar bli "platt" på mitten tenderar cykeln att dra åt sidan...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ni proffshjulare får gärna komma med input, har varit ifrån lekandet ett tag och bara lyft framhjulet nån gång, tidigare har jag iaf kunnat växla osv på slangen men nu är det stopp, har "glömt" hur fan man gör.

Jag får upp cykeln men jag kommer inte högt nog hur jag än försöker, har testat och filma för att se höjden och det är för lågt (logiskt eftersom hojen faller). Tror jag på nåt konstigt vis håller omedvetet, försöker ha raka armar, titta under styret osv
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ni proffshjulare får gärna komma med input, har varit ifrån lekandet ett tag och bara lyft framhjulet nån gång, tidigare har jag iaf kunnat växla osv på slangen men nu är det stopp, har "glömt" hur fan man gör.

Jag får upp cykeln men jag kommer inte högt nog hur jag än försöker, har testat och filma för att se höjden och det är för lågt (logiskt eftersom hojen faller). Tror jag på nåt konstigt vis håller omedvetet, försöker ha raka armar, titta under styret osv

Inget "proffs" men låter rätt simpelt, eftersom du ligger för lågt behöver du gasa upp lite högre;) Skulle tippa på ett litet hjärnspöke som kommer släppa efter ett tag.
Vet inte om man ska stirra sej blind på raka armar etc då det enbart hjälper viktfördelningen med att man kan ligga lite lägre, med detta betyder det givetvis inte att man ska ha bita styret men..
Sån där ihållig nötning i timtal som vissa gillar/föredrar har aldrig funkat för mej, dra nån wheelie (i detta fall) då o då skulle ge mej mera, givetvis på hyfsat lämpliga platser.
 

Troetter

Drömmer om en värld i veblen.
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Guldkusten
Hoj
-
Tre tips för att bli riktigt duktig på bakhjulet:

1. Tänk mindre
2. Gasa mera
3. Täck upp med bakbroms

Detta är inte ett försök till att vara nedvärderande. Utan detta är ledord som hjälpt mig oerhört mkt! 90% sitter i huvudet och 10 % i kroppen.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag har lite problem med att hålla kursen då det blåser ...känns som min hoj nuda 900 är vindkänslig ....

Jag försöker parera med kroppen och styret men hinner inte med ...nått tips ?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top