Köra bakhjul!

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du är välkommen hem till mig på en kopp kaffe, och wheelie kväll. Ta med intyg att du e 30 bast och 3000 spänn till självrisken, eller 65k i bakfickan ;)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Så här svårt är det med stor-motard.. :tummenupp
[YOUTUBE-ID]XjqtsJM9FCY[/YOUTUBE-ID]

Vill dock lära mig att slippa accelerera så mycket när man väl ligger där uppe, är väl för feg med lutningen antar jag..
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Du är välkommen hem till mig på en kopp kaffe, och wheelie kväll. Ta med intyg att du e 30 bast och 3000 spänn till självrisken, eller 65k i bakfickan ;)

Haha :p nja svårt med det där med 30bast :p Närmare 22bast, men en wheelie kväll ändå låter ju skoj, så fort jag har ny knarr e jag sjukt på en wheelie kväll, med tips o trix :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
vaddå, har du gjort dig av med ninjan ? visst skulle det vara kul med en wheelie-kväll ? Helst innan första frosten då ..
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Nån som verkligen kan, kan slanga med vad som helst. Sen tror jag också att det handlar om den extra vikten jag bär på. En kompis (som väger lite över 20 kilo mindre) kunde slanga med den originaldrevad ocskå, i två-an.
Stå upp känns lite instabilt, jag vill gärna lära mig det dock.
Jag tänkte gå upp EN kugg på bakdrevet, har läst om att det är den gyllene kombinationen på denna hojen. Får göra det när det e snö ute ..
Ska se om jag lyckas komma ut i kväll och spela in

Man brukar ju räkna ungefär att 1 ner fram = 2,5-3 kugg bak. Så endast 1 kugg bak ger dig, grovt räknat, bara en tredjedel av den effekt du fick när du drevade ner framdrevet. 2-3 bak tror jag gör dig lycklig! :D Sedan upplyste en smart själ mig att just kombinationen 1 ner fram och 2-3 upp där bak gör att du kan behålla exakt samma hjulbas och originalkedjelängd...vilket naturligtvis är en fördel om man av någon anledning vill återgå till original utan att tjacka ny kedja.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
alltså -1 fram gjorde en enorm skillnad, vet inte om jag vill ha lika mycket till .. Ska tänka lite, och kanske beställer i helgen. Louis.eu har 20% rabatt nu
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
just precis "ovanligt" strax över 4100 tror jag, men ja får väl se om man kan titta något annat skoj som går på slangen, vad jag förstår härifrån skall det alltså inte vara en f800gs eller fz1 för dom tycks vara omöjliga :tummenupp
Fz1or är då inte omöjliga att åka på bakhjulet med :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nä , precis. Det e bara att de e högt drevade, och med ett 51% viktbias på framhjulet. Jag tycker att det går fint att slänga I ettan även original. Jag drevade ner den för att kunna plocka upp den på 2an.. original gör den 130 I ettan, så det e tillräckligt för en bakhjulsåkning.
Vad jag tycker e skitbra med fz1:an är att den e stabil på bakhjulet, även I ettan där andra hojar är stirriga
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Så här svårt är det med stor-motard.. :tummenupp
[YOUTUBE-ID]XjqtsJM9FCY[/YOUTUBE-ID]

Vill dock lära mig att slippa accelerera så mycket när man väl ligger där uppe, är väl för feg med lutningen antar jag..

Är det biltemas backspeglar du har? Funkar de bra?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
just precis "ovanligt" strax över 4100 tror jag, men ja får väl se om man kan titta något annat skoj som går på slangen, vad jag förstår härifrån skall det alltså inte vara en f800gs eller fz1 för dom tycks vara omöjliga :tummenupp


Inte läst fler inlägg så om det var någon ironi i det vet jag inte :p

Men f800gs, tjöp! Ska vara grym på slangen har jag hört^^

[YOUTUBE-ID]btRvVLA0KzM[/YOUTUBE-ID]
 

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Värmdö
Hoj
Bensindriven
Nu har jag lyckats lära mig det här jag med, hade problem just med lutningen förut när jag försökte slanga och trodde inte att motorn hade tillräckligt med pulver (Yamaha Retta) Men går det med klena motarder skall det fan gå med en hoj som har över 100 kusar.

Testade att vrida stumt i 50, och oavsett hur jag satt hade hojen rest kanske en decimeter när den slog om till 100 på mätaren och det var nästan på balanspunkten när den sopar i varvstoppet vilket leder ganska solklart till en ordentlig pungspark när den landar igen då jag inte har förstått hur sjutton man skall kunna växla på slangen.

Testade att vrida stumt i 50, slå in kopplingen bara en bit när hojen klev över 8000 varv där folk har sagt att kammarna och spjällen jobbar optimalt och direkt klev hojen upp på bakhjulet helt utan problem.

Nu är problemet dock hur jag skall lyckas växla, har lyckats ett par gånger utan kopplingen, känns dock som om lådan tar mycket stryk av att snabbt slå av gasen, sparka i ny växel utan koppling och sen vrida på igen för att få upp hojen. Känns även ganska mysko att åka ordentligt olagligt fort även på bakhjulet.
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Nu är problemet dock hur jag skall lyckas växla, har lyckats ett par gånger utan kopplingen, känns dock som om lådan tar mycket stryk av att snabbt slå av gasen, sparka i ny växel utan koppling och sen vrida på igen för att få upp hojen. Känns även ganska mysko att åka ordentligt olagligt fort även på bakhjulet.

Bara håll ett lätt tryck på växelpedalen, nästa gång du slår av på gasen så går nästa växel i, då är det bara gasa vidare...:tummenupp

Åka fort på slangen??? Ja när du lärt dig växla så ska du se att det är inga problem att åka 200+ på slangen... det kluriga börjar när man ska ner på två hjul igen i den farten...:gnissla:D
 

Lasseluring81

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Ort
SWALOW
Hoj
FZ1-N & KTM 525 smr
Nä , precis. Det e bara att de e högt drevade, och med ett 51% viktbias på framhjulet. Jag tycker att det går fint att slänga I ettan även original. Jag drevade ner den för att kunna plocka upp den på 2an.. original gör den 130 I ettan, så det e tillräckligt för en bakhjulsåkning.
Vad jag tycker e skitbra med fz1:an är att den e stabil på bakhjulet, även I ettan där andra hojar är stirriga

Kan hålla med att org drevningen är lite hög men inga prob att dra upp den i tvåan org:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Inte läst fler inlägg så om det var någon ironi i det vet jag inte :p

Men f800gs, tjöp! Ska vara grym på slangen har jag hört^^

[YOUTUBE-ID]btRvVLA0KzM[/YOUTUBE-ID]

jag har kört gs-en och man kan va glad om man får den att spinna på gräs. Den där e kraftigt moddad

Kan hålla med att org drevningen är lite hög men inga prob att dra upp den i tvåan org:)

hmm, MASTER, TEACH ME! Hur gör du ? Jag gör nåt fel antagligen.
 
Last edited:
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top