Kör ni i mörker?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Lite nyfiken på ni andra gör. Kör ni i mörker eller undviker det så långt det går?

Själv känner jag mig som en nybörjare på en kurvig väg när det är mörkt. Svårt att se genom kurvorna och missbedömmer var och varannan kurva. Antigen upptäcker jag att kurvan är snävare än vad jag beräknat, eller tvärtom, lägger ner för hårt!
Det leder till att jag spänner mig och blir fullständigt oduglig som förare.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
ja jag gillar att köra när det är mörkt, men givetvis så går det betydligt långsammare än i dagsljus.
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Jag undviker så gott de går att köra i mörker och tar aldrig okända vägar när de är mörkt, känner precis som du att man blir helspänd...
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Bulten om nätterna med mörkt visir är ingen höjdare :rolleyes:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör i mörker. Har man ljust visir funkar det, men nog känns det som om man kör i en tunnel pga allt mörker.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Rakt fram i mörker går hyggligt bra. Däremot när det svänger ordentligt... Riktigt otäckt!
Började fundera på min egen förmåga eller om åldersförändringarna börjat tidigt! :D
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja, men inte för nöjes skull. Risken att köra på vilt är bra mycket större.

Fast det var kul när vi körde Rörken i mörker med släckta strålkastare (för att inte blända varandra).
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Risken för vilt, givetvis, men upplevde känskan av att inte se kurvan som väldigt obehaglig. Lyset följer ju hojen och inte kurvan. Varje kurva kändes som en ren chansning. Har kört i mörker tidigare givetvis, men aldrig på en riktigt kurvig sträcka utan några rakor alls under c.a. 3 mil.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Motorväg är bara trevligare i mörker, måste jag köra mindre kurviga vägar i mörker så brukar jag försöka ta rygg på en bil, dels för att utnyttja strålkastarna från bilen och dels i förhoppning att den ska rensa vägen på älgar och andra odjur innan mig...
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
En varm sommarkväll kan man väl ta en sväng i stan med kringliggande tunnlar och annat kul:banana

Landsväg aktar jag mig för, som folk redan är inne på, svårt att se, djur och annat otyg.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Rakt fram i mörker går hyggligt bra. Däremot när det svänger ordentligt... Riktigt otäckt!
Började fundera på min egen förmåga eller om åldersförändringarna börjat tidigt! :D
Jag har ju nått den mogna ålder då mörkerseendet börjar påverkas. Mycket.
Märks dock mest vid bilkörning, inte alls på samma sätt med mc.
Extremt mycket då jag hämtade hem min VF750C från Holland..
Ljusinsatsen på den hojen var en mycket välsliten sealed-beam med tillhörande spänningsfall.
Nu fixat/bytt.
Ett taskigt moppelyse var bättre...:D:D:D
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
I Sverige, Ja. I vissa länder i utlandet, Nej, inte nödvändigtvis om det går att undvika. Här hemma händer det sällan någonting som skapar direkta otrevligheter utan förvarning. Säga vad man vill om Vägverket men dom är faktiskt hyfsat bra på att sätta upp varningsskyltar och hålla ordning på vägnätet. I utlandet har jag varit med om att motorvägar helt utan förvarning förvandlats till grusväg, lock till vägbrunnar saknats och en massa annat. Så i vissa länder kör jag helst inte när det är mörkt. Om det går att undvika.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Blir ju en och annan runda i mörker från t ex arbete vid senare timmar på dygnet och har inga problem med mörkerkörning.Tvärtom så tycker jag det är ganska fridfullt att höra motorn yla sin sång mellan växlarna i mörkret.Däremot så har jag alltid ett extra visir med mig i ryggsäcken när det svarta är så gott som rent trafikfarligt att färdas med under detta mörker.
 

Whiskey

Medlem
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Västerhaninge
Hoj
Brittisk Trepip, Österikiskt äventyrsmonster
Gillar att köra i mörker, just iom att man oftast är själv. Det blir så lugnt och bra då. (förutsatt att man har klart visir)
 

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Ort
På landet
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Undviker mörker så långt jag kan. Har hittills knappt sett till djur på vägen på dagen förutom fåglar. Sista turen i mörker var det både räv och gnagare som korsade vägen framför mig, även ute på E4.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top