Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Jag tänkte inte på banans dagsform i form av oljefläckar och dylikt. Utan att att folk har kanske inte som mål att köra deras snabbaste tider just den dagen, de kanske har en annan typ av hoj och andra förutsättningar att köra snabbt, men tycker samtidigt att det är kul med tider oavsett. I min mening säger det ingenting i jämförelse eftersom alla kanske inte är där för att få snabbaste tiden på mylaps. Utan att tiderna är bara för din egen skull.

Som du säger, det är din egna egotråd. Jag ska inte lägga mig i mer. Kör hårt!

Är för feg för riktiga race och när jag väl bestämt mig för att ställa upp kommer frugan och säger att jag lovat bort mig på annat redan.

Kanske jag hinner få ihop det så jag kan köra sprinten imorgon. Men annars tycker jag det är väldigt roligt att jämnföra sina tider med dom jag delar banan med under en licensträning/bandag. Alla kör vi på samma bana just den dagen med gummirester,saneringsmedel,hala fläckar o.s.v Går inte att jämnföra rättvisare än så.

Men stör du dig kan du ju alltid hoppa över och läsa detta är ju trots allt lite av min egen EGO tråd där JAG bestämmer innehållet.

Känner mig inte allt för diplomatisk och är trött efter en heldag på banan SRY.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag är inte säker på att man hjälper någon som vill sänka sina medelgoda varvtider genom att ge den personen tips. Min erfarenhet är att övning bakom snabbare förare är det som hjälper.

Det vi kan göra här i forumet och vid bankanten är att analysera och hitta detaljer och verktyg som kan göra körningen mer effektiv. Samt ett upplägg som fungerade denna gång, att öva in nya färdigheter i lite lägre tempo för att sedan prova dom i högre tempo och se resultatet.

Genom att följa någon som är snabbare på banan kan man ofta hitta mer effektiva spår samt direkt se om man gasar för lite i någon sektion.´Och ser man att någon som är ungefär lika bra på att köra samt har ungefär samma material kan gå in fortare i en kurva eller bromsa senare så kan det hjälpa att ta sig förbi sina mentala spärrar.

Olika individer har olika sätt som fungerar för sin utveckling.

Jag tror TS både behöver tips om körteknik fortfarande, men definitivt börja komma igång och rejsa för att få upp tempot :rock
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Hmmm på vissa bilder ser det lite bättre ut kroppen mera i attack mode. Men på andra så sticker jag upp huvudet för att vad det verkar se efter vart det är jag ska :)

Vad tittar du på? Varför? När?
Och varför måste du sticka upp huvudet?

Tänk först, svara sedan :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
http://www.youtube.com/watch?v=-uuxV_7LWZU

Här kommer video på när jag trissar upp tempot lite och testar vad dagens övningar lett till.


Här kommer mina spontana tankar/frågor. Ta dom för vad det är, det är absolut inget facit utan bara förslag på vad du kan prova att fokusera på och se om något passar in i din körning.


Kan du gå på gas tidigare i trösen?

Prova mer aktiv "pickup" ut från trösen.

Konstant hastighet före s:et, hinner du gasa+bromsa där istället?

Pricka apex mer konsekvent i högern inne i esset och ta hjälp av bankningen där.

Flicka hojen höger/vänster snabbare i esset

Prova mer aktiv "pickup" ut ur s:et

Kan du växla upp och/eller gå på hårdare genom snabbhögern/mot ejes?

Prova gå på gas tidigare i ejes, före andra högercurbsen

Slå inte av så mycket höger/vänster omlägget i ejes

Gör mer aktiv "pickup" ut ur hårnålen

Ganska konstant hastighet från snabbvänstern in i depåböjen, hinner du gasa+bromsa?

Kör du på rull från depåutfarten till 150-m skylten istället för att gasa lite till och gå direkt från gas till broms?
 

Edvinzzon

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Cbr 1000 RR 2008 banhoj
Vi har haft fullt upp med sprint tävlingen idag. Skicka din mej till Gustav så skickar han dem till dig.
 
Last edited:

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Ort
Täby
Hoj
Cbr600rr -05
Det vi kan göra här i forumet och vid bankanten är att analysera och hitta detaljer och verktyg som kan göra körningen mer effektiv. Samt ett upplägg som fungerade denna gång, att öva in nya färdigheter i lite lägre tempo för att sedan prova dom i högre tempo och se resultatet.

Genom att följa någon som är snabbare på banan kan man ofta hitta mer effektiva spår samt direkt se om man gasar för lite i någon sektion.´Och ser man att någon som är ungefär lika bra på att köra samt har ungefär samma material kan gå in fortare i en kurva eller bromsa senare så kan det hjälpa att ta sig förbi sina mentala spärrar.

Olika individer har olika sätt som fungerar för sin utveckling.

Jag tror TS både behöver tips om körteknik fortfarande, men definitivt börja komma igång och rejsa för att få upp tempot :rock

Haha sjukt vad du vill (och kan) hjälpa oss förare, stor respekt!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vad tittar du på? Varför? När?
Och varför måste du sticka upp huvudet?

Tänk först, svara sedan :)


Nu har jag tänkt och även sovit på saken.

Jag gör 2 böjar av depåkurvan. Tar första apex driftar ut reser upp hojen en del sticker upp huvudet och letar ny instyrningspunkt,apex.

Slutsats gör depåböjen till 1 böj och hitta en instyrningspunkt som fungerar så man slipper störa hojen för mycket :)

Vad tror du om den slutsatsen kan den vara rimlig?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Här kommer mina spontana tankar/frågor. Ta dom för vad det är, det är absolut inget facit utan bara förslag på vad du kan prova att fokusera på och se om något passar in i din körning.


Kan du gå på gas tidigare i trösen?

Prova mer aktiv "pickup" ut från trösen.

Konstant hastighet före s:et, hinner du gasa+bromsa där istället?

Pricka apex mer konsekvent i högern inne i esset och ta hjälp av bankningen där.

Flicka hojen höger/vänster snabbare i esset

Prova mer aktiv "pickup" ut ur s:et

Kan du växla upp och/eller gå på hårdare genom snabbhögern/mot ejes?

Prova gå på gas tidigare i ejes, före andra högercurbsen

Slå inte av så mycket höger/vänster omlägget i ejes

Gör mer aktiv "pickup" ut ur hårnålen

Ganska konstant hastighet från snabbvänstern in i depåböjen, hinner du gasa+bromsa?

Kör du på rull från depåutfarten till 150-m skylten istället för att gasa lite till och gå direkt från gas till broms?

Halloj tusen tack för din analys värmer att du verkligen tagit dig tid :)

Trösen underbara trösen här finns 1 sekund att hämta hem. Hatar den böjen av hela mitt hjärta av förklarliga själ. Har en mental spärr som gör att varje gång jag närmar mig trösen utan någon som drar mig runt så får jag känslan att helvetet nu försvinner cykeln under mig. Har ju bara hänt 3 ggr förut så att säga :)
Henrik var på mig om samma sak mer fart in i den böj och hårdare på gas ut det står helt stilla där. Har inte något bestämt spårval,gaspåslag ur den böjen utan brukar ta den som den kommer vilket gör att det inte blir alls bra.

Ut ur trösen fungerar min cykel väldigt dåligt. Tar trösen på 2an och får vänta på att effekten kommer vilket gör att jag har väldigt nära instyrningshastighet i dubbelhögern när det börjar skjuta på. Går jag in på 2an i dubbelhögern så får jag växla till 3an i esset där cykeln hoppar och far som en studsboll i alla ojämnheter.
Här gasar jag medvetet upp instyrningshastighet slår i 3an och drar igenom dubbelhögern och esset.

Ut ur esset har jag dålig skjuts på 3an att gå på igenom på 2an är inte aktuellt. Så då får jag vänta på effekten återigen och när det väl börjar skjuta på så har jag tappat en hel del tid och då får jag välja på varvstoppp i snabbhögern eller peta i 4an och tappa lite skjuts men få med mig högre hastighet ut ur snabbhögern.


Nå får jag fortsätta fundera på hur jag kör och återkomma med mera svar när jag har dom senare ikväll :)

P.s Ny kedja och drevning är beställt D.s tror det kommer lösa lite av bekymren :gnissla
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nu har jag tänkt och även sovit på saken.

Jag gör 2 böjar av depåkurvan. Tar första apex driftar ut reser upp hojen en del sticker upp huvudet och letar ny instyrningspunkt,apex.

Slutsats gör depåböjen till 1 böj och hitta en instyrningspunkt som fungerar så man slipper störa hojen för mycket :)

Vad tror du om den slutsatsen kan den vara rimlig?

Vilket spår DU väljer beror på vilka styrkor respektive svagheter du och din mc har som ekipage. Så det är bara du som kan svara på om det blir mer effektivt för dig att ta ett spår som bara kräver en instyrning eller om du tar ett spår som kräver fler justeringar av spåret med styret.

Hur mycket tid spenderar du på att "leta" efter instyrningspunkt och apex?

Vet du redan i förväg vad du letar efter, eller är du på ny upptäktsfärd varje varv?

Varför måste du ändra din kroppsposition för att kunna se/hitta dina referenser? Du ser inte ut att sitta "kryssat" att huvudet pekar åt fel håll men det ser ut som om du måste lyfta upp överkroppen. Är din hjälm lite för stor? Prova att köra med en buff på huvudet så du får upp den lite.

https://www.youtube.com/watch?v=1GGAk6vBCB8


Tips på övning:

Kör 4 varv i lite lägre tempo.
Fokusera på att INTE fokusera blicken. "Mjuka upp" och "Tryck ut" ditt synfält så att du ser så brett som möjligt.

I depåkurvan lyfter du blicken så att du hela tiden kan se hur kurvan "går in i sig själv", den s.k. vanishing point.

http://abbiss.co.nz/index.php?optio...0:vanishing-point&catid=34:training&Itemid=55

Efter ett par varv så memorerar du dina referenspunkter för depåkurvan. Instyrningspunkt, första apex, eventuell punkt för att justera spåret, eventuellt nästa apex, utgångspunkt.

Försök att endast observera dessa referenser "mentalt" i ditt breda synfält istället för att fokusera på dom med blicken.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Halloj tusen tack för din analys värmer att du verkligen tagit dig tid :)

Trösen underbara trösen här finns 1 sekund att hämta hem. Hatar den böjen av hela mitt hjärta av förklarliga själ. Har en mental spärr som gör att varje gång jag närmar mig trösen utan någon som drar mig runt så får jag känslan att helvetet nu försvinner cykeln under mig. Har ju bara hänt 3 ggr förut så att säga :)
Henrik var på mig om samma sak mer fart in i den böj och hårdare på gas ut det står helt stilla där. Har inte något bestämt spårval,gaspåslag ur den böjen utan brukar ta den som den kommer vilket gör att det inte blir alls bra.

Ut ur trösen fungerar min cykel väldigt dåligt. Tar trösen på 2an och får vänta på att effekten kommer vilket gör att jag har väldigt nära instyrningshastighet i dubbelhögern när det börjar skjuta på. Går jag in på 2an i dubbelhögern så får jag växla till 3an i esset där cykeln hoppar och far som en studsboll i alla ojämnheter.
Här gasar jag medvetet upp instyrningshastighet slår i 3an och drar igenom dubbelhögern och esset.

Ut ur esset har jag dålig skjuts på 3an att gå på igenom på 2an är inte aktuellt. Så då får jag vänta på effekten återigen och när det väl börjar skjuta på så har jag tappat en hel del tid och då får jag välja på varvstoppp i snabbhögern eller peta i 4an och tappa lite skjuts men få med mig högre hastighet ut ur snabbhögern.


Nå får jag fortsätta fundera på hur jag kör och återkomma med mera svar när jag har dom senare ikväll :)

P.s Ny kedja och drevning är beställt D.s tror det kommer lösa lite av bekymren :gnissla

Då såg jag inte helt fel alltså :)

Ordna din drevning först så kan vi kika på dom partierna på nytt sedan. Känns onödigt att träna in att köra på lägre växlar nu om det ändå kommer lösa sig med annan drevning. Jag har samma problem, provade att ta trösen och hårnålen på ettan men min gamla oljerykande R1:a straffade mig direkt genom att tända "nu är oljan slut-lampan" efter halva passet...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
P€RRA;5857319 skrev:
OT: Gillar din signatur. Väldigt sanna ord :tummenupp

Det är ett citat från en bok om hur man tränar hundar, skriven av Karen Pryor :)

Constant progress, even if only inch by inch, will get you to your ultimate goal much faster than trying to force rapid progress at the risk of losing good performance altogether.

Often when we seem to show no progress in a skill, no matter how much we practice, it is because we are trying to improve two or more things at once. Practice is not shaping. Repetition, by itself, may ingrain mistakes just as easily as improvements.

Taget "out of context" från boken "Dont shoot the dog - the new art of teaching and training". Något man kan ha i åtanke inom många områden där man försöker utveckla sig själv eller någon annan.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nu är ju inte jag nån världsmästare direkt heller, och defenitivt int på Karlskoga motorstadion som jag verkligen inte kommer överrens med, men mitt tips är (som jag så ofta ger när jag kör som instruktör på bandagar) att inte lägga så mycket fokus på hur du ska sitta på hojen. Jag vet att det finns många olika skolor som alla har sin patentlösning på hur man blir nästa Marc Marquez på hojen. Och alla lär ut precis exakt hur du ska sitta, hålla, vikta fotpinnar, titta, hålla huvudet, greppa bromsen, hålla armbågar, klämma knän, etc.

Men ta dom 50 snabbaste roadracingförarna i världen, och studera deras körstilar och hur dom sitter på hojen när dom kör. Det finns ingen patentlösning eller perfekt "mall" på hur man ska köra hoj snabbt på en bana. Alla gör olika, och lyckas ändå köra lika fort... Märkligt visst...

Mitt tips är bara att hitta ett bekvämt sätt att sitta på hojen, och som gör att du inte blir trött eller tappar fokus på annat. Just nu är det jävligt inne att hänga som en apa på hojen. När man tittar från utsidan av en kurva så ska man helst inte se nån förare alls, bara en hand på styrhalvan och en liten fot över sadeln, och sen ska man helst skrapa armbågarna i varje sväng. Men det går inte fortare för det... Jag lovar...

Sitt skönt och bekvämt, och fokusera på körningen istället...

Ett litet tips jag kan ge efter att ha tittat på din video en snabbis, är att använda hela banan. I dom flesta kurvor så kör du faktiskt en tvärare kurva än du behöver genom att inte använda hela banbredden i vare sig in- eller utgången på kurvorna. I praktiken gör ju det att du kör en bana med snävare kurvor än alla andra som använder hela banbredden, vilket ju gör det svårt att åka snabbare än dom... :tummenupp
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Just nu är det jävligt inne att hänga som en apa på hojen. När man tittar från utsidan av en kurva så ska man helst inte se nån förare alls, bara en hand på styrhalvan och en liten fot över sadeln, och sen ska man helst skrapa armbågarna i varje sväng. Men det går inte fortare för det... Jag lovar...

Mortenzonis knäpuckar håller 6-7 säsonger. Innan man steker honom så kan man nog vänta med armbågarna och apandet.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men ta dom 50 snabbaste roadracingförarna i världen, och studera deras körstilar och hur dom sitter på hojen när dom kör. Det finns ingen patentlösning eller perfekt "mall" på hur man ska köra hoj snabbt på en bana. Alla gör olika, och lyckas ändå köra lika fort... Märkligt visst...

Håller med, det finns inget "facit"

Men kan man studera de snabbaste förarna i t.ex. moto-gp?
Har dom någonting gemensamt man kan observera?
Använder dom kroppen aktivt genom kurvan eller sitter dom "fast" i sin "körställning"?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top