Köpte defekt MC på Blocket

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn

Här har du Motherofgod!
Du har samma symtom på din hoj som den på videon ovan, och i hans fall var det abs-pumpen som felande.

Billigare än vad felsökningen kostar hos Yamahacenter.

Men du kanske hellre bråkar vidare med tidigare ägare?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att köpa privat är en chansning, och kräver en del kunskap. Vill man vara trygg med köpet är det handlare som gäller, då har man både varudeklaration och möjlighet att reklamera.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att köpa privat är en chansning, och kräver en del kunskap. Vill man vara trygg med köpet är det handlare som gäller, då har man både varudeklaration och möjlighet att reklamera.
Jag tycker de inte är tryggare att köpa begagnat från handlare, bara dyrare.. Har bara handlat nya hojar från handlare å begagnade privat, även hjälpt andra å kolla på hojar å bil.. Som köpare av begagnade fordon får man alltid kolla å kan man inte, ta me någon som kan mer än man själv.. Annars anlita typ motor männens besiktning av fordon eller liknande typ...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Här har du Motherofgod!
Du har samma symtom på din hoj som den på videon ovan, och i hans fall var det abs-pumpen som felande.
Han har inte varit inloggad på SH sedan fredag kväll. Däremot besökte han Flashback för ett par timmar sedan. Han gav kanske upp SH i brist på medhåll?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker de inte är tryggare att köpa begagnat från handlare, bara dyrare.. Har bara handlat nya hojar från handlare å begagnade privat, även hjälpt andra å kolla på hojar å bil.. Som köpare av begagnade fordon får man alltid kolla å kan man inte, ta me någon som kan mer än man själv.. Annars anlita typ motor männens besiktning av fordon eller liknande typ...
Men det ÄR tryggare. Handlare måste erbjuda varudeklaration och påvisa eventuella brister, och du har ångerrätt upp till 6 månader. Privatpersoner har inga av dessa krav.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men det ÄR tryggare. Handlare måste erbjuda varudeklaration och påvisa eventuella brister, och du har ångerrätt upp till 6 månader. Privatpersoner har inga av dessa krav.
Ångerrätt? Vad har du för källa på det? Man kan inte bara ångra sig och lämna tillbaka hojen.
Reklamationsrätt har man, men att reklamera är inte samma som att "ångra" eller att häva köpet.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ångerrätt? Vad har du för källa på det? Man kan inte bara ångra sig och lämna tillbaka hojen.
Reklamationsrätt har man, men att reklamera är inte samma som att "ångra" eller att häva köpet.
Du har helt rätt, jag skrev fel. Man kan häva köpet om det inte stämmer med beskrivningen eller har något dolt fel. Vilket man inte kan vi köp av privatpersoner. Handlare har också skyldighet att varudeklararera bilen.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
ni kan lägga ner

Motherofgod

Medlem
Gick med Fredag kl 13:24
Sågs senast Fredag kl 19:04
Haha..Jodå ska lägga ner..men en del folk är ju några riktiga puckon! ..men men alla ska få plats i vår herres hage!...snart blir det väl ABS på cyklar ..vägra trampa cykel utan ABS! :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Har inte orkat läsa alla svar i tråden men är det inte så att ABS lampan ska lysa och slockna om ABS systemet är ok när man vrider på tändningen, alltså som en bil? Det vehöver man ju inte köra hojen för att göra.
Ta bort inlägget om det redan finns en liknande frågeställning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har inte orkat läsa alla svar i tråden men är det inte så att ABS lampan ska lysa och slockna om ABS systemet är ok när man vrider på tändningen, alltså som en bil? Det vehöver man ju inte köra hojen för att göra.
Ta bort inlägget om det redan finns en liknande frågeställning.

Men du begär att andra skall orka svara på din fråga?

ABS-lampan slocknar när systemet registrerat sensorerna, dvs när hojen rullat X meter och allt fungerar som det skall.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha..Jodå ska lägga ner..men en del folk är ju några riktiga puckon! ..men men alla ska få plats i vår herres hage!...snart blir det väl ABS på cyklar ..vägra trampa cykel utan ABS! :fyllisar
Japp :)

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trådstartaren kanske inte är den trevligaste prick som passerat detta forum, men jag ser ingen anledning att håna honom…

Han har fått ett antal goda råd. Undersök om ABS’en överhuvudtaget är trasig. Om så är fallet, betala en verkstad för korrekt felsökning och reparation. Svälj förtreten och glöm snacket om att dra säljaren inför tinget. Kom ihåg ordet ”undersökningsplikt” inför framtida affärer…
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Butiker är långt ifrån någon garanti. Jag blev nyligen blåst när jag köpte en tuono 2020. Hade gått 2k mil och nyservad. Dum som jag var trodde jag att nyservad betyder servad enligt bok, köpte och åkte hem med hojen. Bromsbelägg helt slut. Ventilkontroll inte gjord och punka bak. Bara att bita i det sura äpplet. Service på vissa ställen är byte av vätskor och puts.

Fan... Har du några tips vad man ska tänka på när man köper en ej nu hoj?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fan... Har du några tips vad man ska tänka på när man köper en ej nu hoj?
Ooh, det är en rätt lång lista. Men kan ju försöka få med de viktiga delarna:

  • Kontrollera servicehistorik.
  • Vanlig säkerhetskontroll som den lärs ut vid körkortstagandet.
  • Kolla ram och sving efter sprickor eller oväntade svetsar
  • Kolla styrlager och hjullager i den mån det går
  • Är däcken och fälgar i okej skick
  • Testa kallstart, lyssna på motorn efter oroande ljud.
  • Testa hur hojen svarar på gas, är den seg i gasrespons, "fastnar" varvtalet nånstans när du varvar upp?
  • Ser det ut att vara några varningar i instrumenteringen
  • Tuuutaaa (jag glömmer den alltid)
  • Lampor (blinkers kan vara knasiga pga minidiodblinkers exempelvis)
  • Hoppa ombord och fäll upp stödet, verifiera att stödgivaren funkar.
  • Gå igenom hela växxellådan, är nån växel knepig? (Behöver inte betyda mycket stillastående, en del hojar är svårväxlade när det inte rör på sig)
  • Ta en tur, där du inte bara fiskör några kilometer. Tokvarva inte kall motor.
  • Gå igenom växellådan upp och ner ett par gånger under låg last. Allt ska funka bra.
  • Testa bromsar, inga vibrationer eller dumheter. ABS, om den finns, ska fungera.
  • Svänger hojen likadant åt höger och vänster?
  • Känns det som ett jämnt svep utan hack när du svänger
  • När motorn blivit varm, kör en lite mer inspirerad vända genom växlarna.
  • Glöm inte att ligga på jämn gas, motorn ska inte vandra i varvtal.
  • Testa blinkers under körning. Ibland funkar de bättre/sämre när man kör.
  • Kolla efter varningar eller fel efter turen.
  • Kolla efter vätskeläckage efter turen.
Nu har jag säkert glömt något men folk här pekar nog gärna ut mina misstag.. :D
Säljaren är också intressant att utvärdera. Verkar det vara en person som har ordning på sina prylar?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Nej, det kan jag inte och jag kommer inte att lägga någon tid på det heller. Men jag är hyfsat bevandrad i hur lagboken fungerar och just nu är det din egen miss på området undersökningsplikt som sticker ut som en stor, röd böld från din panna…

Samtidigt som du tjatar vidare om att du har blivit lurad av säljaren. Om det är just ”lurad” du tänker dra till tinget, fundera i så fall på hur du ska bevisa det. Just nu har du ingenting. Du säger själv att varken ABS-lampa eller diagnoskod antyder trasig ABS. Det räcker för att fria säljaren.

Om ABS-lampan är övertejpad eller fulkopplad, eller om säljaren nyligen frågat Yamaha om en offert på ABS-reparation så hamnar saken i en helt annan dager. Men det är upp till dig att bevisa.

Nja, lurad tänker jag nog inte ta till tinget utan snarare att det helt enkelt är ett dolt fel som jag har rätt att få åtgärdat. Det räcker för att fria säljaren från att det är ett fel som han kände till. Jag skulle gissa på att han inte kände till det.

Övertejpad är den inte, har inte kollat om den är fulkopplad men jag har svårt att tro att den skulle vara det, eller att han ens besitter tillräckliga tekniska kunskaper för att utföra en sådan operation.

Hur blev du bevandrad i hur lagboken fungerar i denna typ av mål, om jag får fråga? Hör gärna din anekdot om det.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det här låter konstigt tycker jag, om abs-lampan lyser när du startar hojjen och släcks när du kör iväg så är det ett kvitto på att systemet fungerar. Dom tidiga abs-systemen på mc var rätt grov-huggna och inte som dagens finlir, testa istället på en grusväg, det är mitt tips.
Ja, ska se om jag kan ta den till en grusplan. Var fler som tipsade om det, tack för tipset.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top