Köpt hoj utan chassinr från Polisen, kan man få den reggad?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Min kompis har köpt en R6:a årsmodell 10 från Polisens beslagtagna gods. Hojjens lås är sönderbrutet och skojjarna har filat bort chassinummret och satt dit ett eget felaktigt chassinummer på de ställen det står.

Finns det någon chans att han kan få hojjen reggad, antingen genom att köpa en ram som inte är kryssad och på något sätt föra över chassinumret till sin hoj, eller kan man lösa det på annat sätt?

Han har ju kvitton och allt från Polisen så med själva köpet är det inget konstigt, men går det att få den reggad eller är det bara banrejsing kvar för den hojjen?

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Eftersom det är en nästan ny hoj kanske det kan vara svårt att hitta, men jag hade satsat på att köpa en ram med papper från tyskland eller italien och satt över alla delar.

Av egen erfarenhet så kan du inte köpa en ram här och göra ett rambyte då du inte har ett ramnr att sätta på den nya ramen. Just därför den hojen sålts av polisen då det inte går att göra något med den.

Last edited:

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Man måste alltså köpa en ny ram och flytta över allting till den ramen, det går inte att "flytta" chassinumret?

bandit666

Bandit666
Gick med
16 Jun 2007
Hoj
Ett par stycken
Borde inte polisen själva kunna svara på det, jag hade kollat upp sånt innan jag köpte den :va

polisen och transportstyrelsen (som sköter fordons register) är inte samma sak!

Du får helt enkelt skaffa en ram från en kraschad hoj,
släng ut annons på blocket och maila alla skrotar du kan googla fram inom EU så "importerar" du den, och byter ram

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Har den en gång varit reggad i svedala och ej ute ur registret så borde det gå att få in den igen.

Förutsatt att man har det ursprungliga ramnummret eller reg.numret, så man vet vilken det är.

HBSS

Guest
Har den en gång varit reggad i svedala och ej ute ur registret så borde det gå att få in den igen.

Förutsatt att man har det ursprungliga ramnummret eller reg.numret, så man vet vilken det är.

Om cykeln gick att identifiera så hade väl den riktiga ägaren fått tillbaks den.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
om det nu inte går att spåra hojen ORG. chassienr. så gör så här.

fixa ett chassienr. me "papper" på från USA , tyskland etc. på nån R6 08-10. som blivit kvaddad men har "papper".

sen plockar du ner hojen helt och lämnar ramen till en mekanisk verkstad som svetsar i urslipningen tjuvarna gjort och planslipar en yta som ramen har innan de stansar in chassinr. (finns "kryssen" ** kvar som chassienr. på hojar börjar me så är det ju bara bra ett chassienr. ser ju ut typ så här: *xxxxxx-xxxxxx* sedan så ber du verkstaden stansa in det chassienr. du har på den import-ramen du fixat fram och sedan lämnar du ramen + sving på pulverlack vilket kostar runt 1500kr.

sedan regbesiktar du hojen som en importhoj.

Tysk importsajt:

http://suchen.mobile.de/

importsajt från USA:

copart.com

Det står ju i specen. om det medföljer nycklar med hojen vilket du behöver om hojen tändningslås är brutet. , tror du lär ta ECU från samma hoj för att få det att funka me ORG. immobilizer.

mvh.T

Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Har du kollat om det kan gå att röntga alternativt etsa fram det gamla numret med syra?

Det finns flera företag som sysslar med metallröntgen i Sverige.

Lyckas du med detta så borde det bli det billigaste alternativet.

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Om du har ett motornummer så kan du identifiera cykeln den vägen.
Annars så är det bara att ge den ett ramnummer som är unikt.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Köpt hos polisen sa du? Då borde det väl finnas någon sorts guide eller liknande hos dem som du kan ta hjälp av?

Känns som att dom bör veta hur man gör för att kunna bruka hojen på ett lagligt sätt igen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ytterligare en möjlighet som jag anar mig till efter läst hur en i USA skrotad BMW kom till Sverige.
(det är tydligen inte möjligt regga en USA skrotad bil i Sverige, papperna godkänns inte)) Bilen skickas från USA till nån baltstat (var det Lettland?) I Lettland? kan man inregistrera en i USA skrotad bil. Med de Lettiska papperna är det sedan OK att få den inregistrerad i Sverige. (Tidningsartikeln handlade om tjejen som köpt BMWn för 150000kr och när felen började dyka upp kände sig totalt blåst. Handlaren hade antytt bilen kom från Tyskland, sedan Lettland och nu Sverige. Att det var amerikanskt skrot var det ingen som berättat.)

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
R6 an hos KVD. Där stod det väl i beskrivningen: Obs går ej att rega?!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Ytterligare en möjlighet som jag anar mig till efter läst hur en i USA skrotad BMW kom till Sverige.
(det är tydligen inte möjligt regga en USA skrotad bil i Sverige, papperna godkänns inte)) Bilen skickas från USA till nån baltstat (var det Lettland?) I Lettland? kan man inregistrera en i USA skrotad bil. Med de Lettiska papperna är det sedan OK att få den inregistrerad i Sverige. (Tidningsartikeln handlade om tjejen som köpt BMWn för 150000kr och när felen började dyka upp kände sig totalt blåst. Handlaren hade antytt bilen kom från Tyskland, sedan Lettland och nu Sverige. Att det var amerikanskt skrot var det ingen som berättat.)
med andra ord, köpa en ikke regbar hoj på KVD åka till baltstaterna reggade den och regga den i sverige...

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Är chassienummret bortslipat borrat osv (som buset brukar göra) så går det tyvärr inte att få in hojjen i trafik igen. Om du har en jävvla tur och du fått med regbevis OCH hojjen finns kvar i systemet så kan du lägga in nytt matreal och bygga upp ett nytt chassiemunenr igen...Lagligt ==> tveksamt.

Enklast är helt klart att fixa en annan ram med papper eller ta racinglicens och börja sladda på bana.

Sedan så undrar jag om det där med att det inte går att köpa ramar stämmer, min bulle ska in på rambyte efter en marksyning. Då kommer en ny ram med ramnummer som sedan tas in i systemet som en NY hojj med helt NY identitet. Men det kan ju skilja mellan märken här.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Om cykeln gick att identifiera så hade väl den riktiga ägaren fått tillbaks den.
Är det inte så att om hojen inte hittas inom en månad får du ersättning till en ny och försäkringsbolaget blir hojens nya ägera, och kan göra vad dom vill med den ifall den hittas?

IAF för bilsport & mc's classic försäkring fås ersättning till en ny(likvärdig) hoj vid stöld om den inte hittas inom efter 30 dagar.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...