Köpråd : Triple eller cb1000r fighter brukis ?

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Ärlig åsikt om speed eller street på landsväg/motorväg, vilken är dugligast ?
Tvivlar inte en sekund på att streeten är en lätt, smidig och göör-go hoj för staden och slingrande bitar, men är den ittrig på motorvägen ?
Vill ha gott om mos för ren gatkörning!
Motorvägen och långa svepande landsvägar.
 

litzter

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Ärlig åsikt om speed eller street på landsväg/motorväg, vilken är dugligast ?
Tvivlar inte en sekund på att streeten är en lätt, smidig och göör-go hoj för staden och slingrande bitar, men är den ittrig på motorvägen ?
Vill ha gott om mos för ren gatkörning!
Motorvägen och långa svepande landsvägar.

Låter som du inte ska titta på nakenhoj utan en sporthoj med kåpor, över 140 med en nakenhoj är rätt jobbigt på motorväg,och långa svepande landsvägar är väll också höghastighetskurvor då?

Ska du bara ligga å brassa järnet rakt fram så är naket helt fel.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
CB1000R alla dagar i veckan som fighter brukis. Oerhört potent hoj, förmodligen lika potent om Speed Triplen men lättare att köra fort (som de flesta Hondorna).

Funkar mycket bra att busa med och jämnare effektregister får man leta efter...

Hondan är snyggare, Triumphen ser cool ut och låter coolt med... men i min värld är det ingen tvekan om vilken hoj jag hade velat "leva" med.
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Tack för alla svar!

Bytte iaf till mig en Street triple R -10 i veckan med arrow lowboy helsystem och div. annat godis på.
Gillar den skarpt som fasen och kändes behövligt med en icke-motard för ett tag nu iaf. (låter förmodligen helt annorlunda om några veckor)
I all hast så blev det ingen testkörning av varken cb1000r eller Sp3, men efter bedrövligt mycket läsande verkade streeten ha roligare chassi framförallt och effekten tröttnar man inte på första dagarna heller känns det som.

Det enda som stör mig lite, och det är bara säkert ren ovana från alla enstånkor, men man ligger ju för bövelen på 5k-varv lite drygt i 100 km/h.
Känns som jag torterar stackarn om man ligger där i 2 timmar konstant.
Är det samma histora på speeden och cb ?
Någon som vet eller kan testa så hade det uppskattats :)
 

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
Bra länk!

Antar att det är en vanesak, man får väl se hur man lider av det framåt nästa säsong när lite längre turer blir aktuellt..
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Körde en cb1000r idag med lite godis på. Den är bra, det är en Honda. Allt känns väldigt genomtänkt och enkelt.
Körde direkt efter en Tuono och allt de där va den heter. Det är första hojen som jag ler efter en provkörning under mina år som hojåkare! Det enda som jag störde mig på var det halv aggressiva rycket som blev när man krypkörde, kan bli lite drygt i stan om man är två på. Men det är också det enda! Vilket ljud, själ, MOTOR!! Man skulle kunna köra 0-200 gång på gång på gång utan att tröttna på ljudet, QS jobbade jättefint och växlarna gick in som smält smör! BMWs får ja ont i foten av men denna vart verkligen grymt lätt:tummenupp

Köp köp köp!!

Försent ser ja när ja läser tråden.. Aprillian är dock en jävla bra hoj!
 
Last edited:

asgas

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Trajja
CB1000r bör ligga på 4000 rpm vid 100 km/h med original-drevning enligt tidigare länk.
Speeden ca 3700.

Härlig läsning Zinik, men helt fel prisklass tyvärr :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jo lite ittrigt är det allt! Men visst, 7k låter snäppet värre :) Vilken är det ?
Mjo, enligt gearingcommander.com ligger Street Triple på 5 200 RPM i riktiga 100 km/h. Jag tror Du lär Dig leva med det, Du har nog (som Du själv är inne på) latenta miljöskador från twinnar och/eller enstånkor :)

För enbart pendling kanske Du kan gå upp en kugg fram, för aktiv körning snarare kugga upp två bak eller -1 fram. Som allt annat i livet är ju även drevning en kompromiss, bara att köra nyförvärvet och se hur Du använder den så lär Du komma på om Du vill ha en lugnare motor vid pendling eller mera mos och tätstegat när Du vill skoja till det.

Grattis till en fin hoj :)
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top