Köpråd ny pendlarhoj

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Hallåj! Nu ha jag varit utan hoj i X antal år efter att den blev stulen. Nu har suget blivit för stort och jag kikar efter en ny.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha, ska ju användas till pendling, ibland 2h "touring" men antagligen inte bana. Hade en R6 99 innan.

Hittat en Honda cbr 600rr 07 med kraschbåge och omdrevad för 30 000 3000mil. Ej besiktad och 30mil bort. Gick inte igenom besiktning för att kopplingsvajern var för kort och gick då inte att svänga fullt.
Är de rimligt att köpa, då jag ej har tillgång till garage?

Den andra är en genuin pendlarhoj. Yamaha fz6 07 för 25000 2900mil. Kommer jag tycka att denna är tråkig?

Suzuki Sv1000s, 28 000 3700mil. Kittad med en del uppgraderingar.

Vad tror ni om KTM LC4 07?


Har ni några konkreta tips?

Mvh Jonatan
 

Bifogat

  • Screenshot_20200419-164501_Blocket.jpg
    Screenshot_20200419-164501_Blocket.jpg
    692.4 KB · Visningar: 49
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inte helt svar på din fråga, men ändå några inspel:

* Hur långt skall du pendla? Snabba vägar? Småvägar? I alla väder? Det spelar ju viss roll.
* Pendla på KTM enstånka? Nej tack, inte jag. Skall jag pendla skall det finnas viss komfort, väderskydd och packmöjligheter för extrakläder, regnställ, väska eller annat.
* Köpa en stunthoj med kraschkåpor (gissa varför de behövdes?) som inte gått genom besiktningen, och som finns 30 mil bort? Nej, den hade inte jag köpt. Vem vet vad den har varit med om i form av bakhjulsåka (vurpor?) och stoppisar? Kan ha haft ett tufft liv.

Du verkar ju bo i Stockholm och det måste finnas massor av andra hojar på Blocket, närmre Stockholm än 30 mil.

Tråkigt inlägg från min sida, sorry! ;) ;)
 

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Ort
Stockholm city
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Inte helt svar på din fråga, men ändå några inspel:

* Hur långt skall du pendla? Snabba vägar? Småvägar? I alla väder? Det spelar ju viss roll.
* Pendla på KTM enstånka? Nej tack, inte jag. Skall jag pendla skall det finnas viss komfort, väderskydd och packmöjligheter för extrakläder, regnställ, väska eller annat.
* Köpa en stunthoj med kraschkåpor (gissa varför de behövdes?) som inte gått genom besiktningen, och som finns 30 mil bort? Nej, den hade inte jag köpt. Vem vet vad den har varit med om i form av bakhjulsåka (vurpor?) och stoppisar? Kan ha haft ett tufft liv.

Du verkar ju bo i Stockholm och det måste finnas massor av andra hojar på Blocket, närmre Stockholm än 30 mil.

Tråkigt inlägg från min sida, sorry! ;) ;)

Nejdå, var precis de jag ville ha!
Blandad körning, Stockholm, fram och tillbaka till Åland, Örebro. Så någon hyfsat smidig hoj, tror en litershoj är lite för meckigt.

Är faktiskt lite snålt känns de som och de som inte redan är sålda ligger 25% över marknadspris.

Tack så mycket för hjälpen, släpper cbr. Iallafall den jag kikat på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nejdå, var precis de jag ville ha!
Blandad körning, Stockholm, fram och tillbaka till Åland, Örebro. Så någon hyfsat smidig hoj, tror en litershoj är lite för meckigt.

Är faktiskt lite snålt känns de som och de som inte redan är sålda ligger 25% över marknadspris.

Tack så mycket för hjälpen, släpper cbr. Iallafall den jag kikat på.

Varför skulle en literklubba vara meckigt?
Men för lång pendling skulle jag skaffa en sporttourer med 100+ hästar, en så ny som du känner att du vill betala för, men VFR800 brukar lyftas fram i sådana här sammanhang.

När man ska köpa hoj brukar alltid priserna vara skithöga, när man sedan säljer samma hoj är de oresonligt låga. :hihi
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag funderade själv på en liten smidig pendlarhoj förra året då jag tyckte det var trist att pendla med min "Sportiga" BMW R1200S.
Fick se att BMW K1200Lt med lite mil på mätaren är väldigt prisvärda. Finns för under 30 lax på blocket och efter en provtur slog jag till på en -99 som gått 9500mil.
Elektriskt ställbar vindruta, backväxel, stereo, farthållare, enormt packutrymme, ingen normal mc-tjuv suktar efter en sådan cykel så man får ha den ifred...
Åker lika bekvämt som i bilen men åkdonet lutar åt rätt håll i kurvorna och omkörningar på landsväg i pendlartider fixar man i ett nafs.

Funkar kanon att köra 5+5 mil om dan hela sommaren, regn som solsken. Viss gubbvarning är det ju men man är ju närmare 50 än 20 nu så...

Grundtanken att köpa en liten och smidig hoj kom ju minst sagt på skam men man åker så bekvämt att det inte spelar någon som helst roll.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Alltså det går ju att pendla på vad som helst. Frågan är bara vad man står ut med vs hur kul man har.
Har pendlat och tourat på allt från S1000rr, Panigale till betydligt bekvämare Multistrada. :)
Pendlar nu på en Hypermotard 950! Kul som fan och inte så praktisk men det är det värt för att få komma till jobbet med ett leende.
Välj något du tycker är snyggt och som är kul att köra så löser det andra sig
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top