Köpråd hoj

Kenta_k

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gsx-r -89
Tjena.
Tänkt att köpa hoj efter 5 års frånvaro. Körde väl bara 3år innan så jätte mycket erfarenhet finns inte.
Kolla på lite olika naken hojar så som Hornet, Xj6, Mt07. Dessa ligger i bra prisklass för mig (35-50) och alla har ABS vilket är ett krav.
För och nackdelar för dessa hojar?
Alla tycker ju olika men lite feedback är alltid bra.
Eller någon annan hoj som kan rekomenderas?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tycke och smak...

Som alltid, när man köper begagnat kan man välja betydligt bredare eftersom årsmodellen inte är lika given. Därför kan man också spela i flera klasser och det blir plötsligt möjligt att gå upp i nivå - man väljer en några år äldre hoj och får därmed en helt annan spec.

Snikhojar är alltid snikhojar och de är byggda med kravet att ha lågt pris och ändå vara roliga för nybörjare. Dålig fjädring, svampiga bromsar, billig dyna, snikdäck osv osv men den som bara kört moppe innan blir ju imponerad och priset är rätt.

Men ser man sig runt så är de flesta nysålda 70-80.000kr hojar ”extrautrustade” för kanske 15’ och de pengarna har mestadels spenderats på rent skräp, dvs plastmojänger, tail tidy och givetvis det eviga sliponet som låter mer och levererar mindre än original.

Titta istället vad man får för pengarna på Blocket. Sökord ABS, sedan är det bara att vraka och välja, med hänsyn tagen till säsongens prisläge. Undervärderad nakenhoj är tex BMW R1200R, ABS och bra fjädring, väger typ 210 kg men har mycket låg tyngdpunkt, finfina vägegenskaper och en mycket fin motor. Mycket skojigare än vad den ser ut. Den kostade ny ungefär 2-2,5 gånger så mycket som en XJ6/etc och är specad därefter.
Det finns motsvarande hojar hos de flesta märken...


Buy quality, cry once
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)

Försöker du skrämma bort han från ABS? Finns inga argument mot ABS för gatåkning i mitt tycke, klart du ska ha ABS TS!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Försöker du skrämma bort han från ABS? Finns inga argument mot ABS för gatåkning i mitt tycke, klart du ska ha ABS TS!

Absolut inte. Men jag vill att dom som köper ABS ska vara medvetna om att det inte är att NU MED ABS är det bara att trycka till på handbromsen så mycket jag orkar och så får man maximal inbromsning.
Utan risk för vurpa.
När verkligheten är att man ska bromsa med ABS precis som vanligt.
Dvs först bakbroms, sedan frambroms (i praktiken när det är bråttomr båda två på en gång)
Börjar bakdelen lätta från marken släpp av på frambromsen...så du inte voltar.
När hjulen börjar kasa, lätta på bromsarna.

För det är ju tydligt med det som hänt i Sverige (se tråden på SH inlägg #11, #21)
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
och hänt i Ryssland
att det är många som överskattar ABS, inte kan bromsa med ABS !

http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du borde inte få hjulkas med ABS, det är typ det systemet är till för att motverka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du borde inte få hjulkas med ABS, det är typ det systemet är till för att motverka.

Som Bosch skriver, öva (när du hittat en plats där det är möjligt ?
The best preparation for an emergency: preparation. Practice braking in the ABS control range regularly. This will allow you to use the antilock braking system to its full potential in the event of a serious incident. The best way to practice this is as part of driving safety training.
 

Kenta_k

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gsx-r -89
Nej då, vet hur jag ska använda ABS. Tycker det bara känns bättre med det när möjligheten ändå finns. Är väl dessutom vissa bolag som sänker premien vid ABS.
Fz6 och Gladius har jag även fått upp ögonen för. Är det något att ha tro?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur skall man "använda" ABS på en hoj? :va

Det är ju ett säkerhetssystem som går in där föraren failat, dvs bromsat för hårt - i förhållande till underlaget.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nej då, vet hur jag ska använda ABS. Tycker det bara känns bättre med det när möjligheten ändå finns. Är väl dessutom vissa bolag som sänker premien vid ABS.
Fz6 och Gladius har jag även fått upp ögonen för. Är det något att ha tro?

Jag kör Fz6-N. En 2008 utan ABS. Helt ok nakenhoj. Sitter bra med mina 188 cm. Funkar för mig både som jobbpendlare, och för längre turer (typ Norge-touring). Men jag är ganska tolerant gällande "lägre-komfort-hojar". Och den har risiga stötdämparkomponenter, vilka lämnar en del i övrigt att önska. Och den är lite menlös; mellanmjölk. Men mycket valuta för pengarna trots allt. Och varvar man rejält skjuter den fart riktigt ordentligt :).
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
köpte en xt660r i helgen, haft det mesta inom hoj, denna är helt ok, och väldigt billig i drift =)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
En cykel man ofta missar som man kan få till riktigt fint pris är Suzuki GSR 750 - mkt hoj för pengarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur skall man "använda" ABS på en hoj? :va

Det är ju ett säkerhetssystem som går in där föraren failat, dvs bromsat för hårt - i förhållande till underlaget.

Det är bara vad du och många tror !
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/

Jag körde som tredjeman bakom när hon slog över.
För henne skedde det under mkt måttlig acceleration upp över en svag backe.
Plötsligt reste sig baken bara och slog över hojen.
från
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259884-Hur-lyckas-man-med-detta-på-en-BMW-S1000R
inlägg #11 #21
Lägg märke till vad Bosch skriver som sida om tips vid bromsning med ABS
Always pay attention to the rear of the motorcycle when performing a full braking maneuver. If the rear wheel lifts up, you should reduce the braking pressure on the front wheel as quickly as possible.
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är precis det jag säger - egentligen.

Det vill säga: det är inte någon ersättning för bra bromsteknik. Många tror att det bara är att smacka på om man har ABS men man skall nog hellre tänka bort ABS och lära sig bromsa konventionellt. ABS hjälper dig när du gjort en felbedömning.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det är precis det jag säger - egentligen.

Det vill säga: det är inte någon ersättning för bra bromsteknik. Många tror att det bara är att smacka på om man har ABS men man skall nog hellre tänka bort ABS och lära sig bromsa konventionellt. ABS hjälper dig när du gjort en felbedömning.

Exakt:fakta Förstår inte varför det blir så mycket diskussion kring något så självklart. Eller att man tror att ABS förhindrar att man kan bromsa upp sig på framhjulet och slå över. Finns andra elektroniska hjälpmedel för det men det heter inte ABS.
 

Kenta_k

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gsx-r -89
Hmm. Har alltid trott, som relativt oerfaren föraren, att ABS är ett ”mirakel”. Kanske inte är så då.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmm. Har alltid trott, som relativt oerfaren föraren, att ABS är ett ”mirakel”. Kanske inte är så då.

Då har du har kommit till insikt. Egentligen är det ganska lätt, bara att se på den reduktion av försäkring du får med ABS. Som vad jag sett ligger omkring 20%.
Eller på annat sätt: Efter 4 vurpor kan du glädja dig åt att utan ABS hade det varit 5 vurpor.
ABS minskar enbart riskerna för att bromsa omkull när det är låg friktion. Men det gäller ju att kunna bromsa.
I manualen till de hojar jag köpt har det alltid stått att man ska använda båda bromsarna.
Bosch är ännu tuffare med hur man bromsar. Med eller utan ABS
http://www.bosch-moto.com.br/en/br/...s_2/tipps_zum_bremsen_2/tips_for_braking.html
Själv försöker jag bromsa enligt Bosch även om det är båda samtidigt när det är bråttom.
Och vid dålig friktion som på gräs, grus, snö, is enbart bak.
Och vid låg hastighet som vid parkering, grusplaner enbart bak.
En vän som nu passerat 50000mil på hoj använder enbart bak under +2C.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hmm. Har alltid trott, som relativt oerfaren föraren, att ABS är ett ”mirakel”. Kanske inte är så då.

Nej, felet ligger inte hos ABS-systemet i sig.
Problemet är hur det presenteras och marknadsförts av olika aktörer.
Faktiskt inte tillverkarna själva (Bosch och Continental) utan andra falska profeter.

Du och alldeles för många andra har svalt beskrivningen där ABS har givits mirakelglorian, och det i sig tar tyvärr bort mycket av den goda effekten ABS kunde ha haft.

Ämnet:
Köp med hjärtat! Köp den hojen som tilltalar dig och som du känner att du kan ha kul tillsammans med.
Alla dom du räknar upp är bra hojar på sitt sätt, och det skall inte vara några problem att sälja när du vill utvecklas vidare.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top