Köpa traktor - Någon som lyckats?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag vill ha en traktor, kan typ noll men intresse finns och behovet inte minst. Reta mig inte för att jag inte kan men rätta mig gärna när jag är ute och cyklar på en traktor.

Önskvärt:

Uttag fram och bak

Grävare, skopa, plog, slaghack, skrapa grus/grusväg, gripklo, gör inget om kärra ingår

+/- 3 ton

Stora eller mindre hjul spelar inte jättestor roll men behöver framkomlighet = 4WD eller bra kliv i däcken, antar jag

Krav:

Hytt, hög/lågväxel, registrerad, 25km/h och uppåt, brukbart skick

Jag vill alltså kunna slaghacka beteshagar, gräva när det behövs/markarbete på tomt, slå/trycka i stolp, jämna till grusplan/underhålla grusväg o.s.v.. Snarare hobby än något annat så bränsle spelar mindre roll men gärna driftsäkert såklart och det får ta sin tid.

Dyker det upp någon vettig BM på blocket försvinner den illa kvickt, Kina känns tveksamt och om man orkar forska lite som jag gör ser man ganska snart att 150-300k maskinerna här kostar 70k> där =/ Känner mig inte helt bekväm att sitta och buda på något jag inte sett och än mindre kan utan vill snarare handla av någon som vet vad som säljs. Pratat med några bondar i bekantskapskrets men ingen som haft någon harv kvar i ett hörn. Att tillbehör går att komplettera begriper jag också.

Tycker att att det borde gå att få tag på något för säg 30-150k, vad tycker du?
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Har inte heller någon större kunskap i området, men du ska nog skippa kravet att kunna gräva med den, och ev uttag fram. Gripklo? Typ skogstraktor med kran?
I övrigt är det den mest efterfrågade traktorn du frågar efter. Traktorn som ska finnas på varenda hästgård som ploppar upp. Liten och smidig, med frontlastare, och gärna fyrhjulsdrift så den är lättare att röja snö med. Så priserna verkar stiga hela tiden. I alla fall i södra sverige.

De flesta säljs dock inte på blocket längre, utan på olika auktionssajter. Här nere är det mest klaravik
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo auktionsfirmorna kan man inte missa när man letar men som sagt, hellre köpa av någon som vet vad den säljer =) Såklart inte räkna bort helt men bästa datan jag får ut där är nog att man ser avslutade auktioner och rimligen vad man borde betala.

Gripklo eller vad det nu kan tänkas heta tänker jag kunde vara smidigt för stolp även om det säkert går att veva med en skopa.

Läser Maskinisten också men breddar sökningarna om det råkar finnas likasinnade här och ämnet inte är lika urvattnat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En traktor med frontlastare, och sedan köpa till verktyg som behövs när de behövs låter som en bättre plan. Frontuttag är lite sällsynta så kan du klara dig utan blir nog traktorn billigare. Här du hydraulik på lastaren kan du driva lite saker där eventuellt.
Börja springa på gårdsauktioner för att se vad saker kostar. Blocket är fel ställe.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
När jag jobbade på gård tryckte vi ner stolpar med skopan. En höll stolpen och en satt i traktorn och pressade ner stolpen. Gällde dock att komma undan innan stolpen åkte i marken. Var där en sten så stolpen splittrades kunde träflisen komma i en jäkla fart :död
Så skippa gripklon med.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Uppvuxen på gård men det var ett tag sen så har ingen aning om prisnivåer.

* Kraftuttag fram drar typiskt upp priset rejält, finns väl i princip bara på traktorer som är väl stora för ditt bruk.

* Kran med klo är också dyrt eller väldigt glappigt.

* BM är omotiverat eftertraktade, om det är brukstraktor man vill ha.

Jag skulle nog själv leta efter nåt i 60-90hk-klassen från 80-90-tal, med frisk motor/trans. och inte dräller onödigt mycket olja. Sen om den då heter JD, MF, Ford, CaseIH, Valmet/Valtra, Leyland/Marshall eller Lamborghini spelar mindre roll.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kul att det rullar in erfarenhet, eftersom jag är novis själv "kräver" jag ingen raketforskning heller utan vettiga resonemang är välkommet det med =) Uppdaterar lite lagom i första inlägget av det jag tror mig hålla med om, grävare förstår jag minimerar utbudet precis som 4WD med det är fortfarande önskvärt och jag vet inte om jag är mek nog för att komplettera grävarm i efterhand även om uttag finnes. Dessa står dock som från början under just önskvärt och inte krav.

Mellan tummen och lillfingret, någon uppskattning av vad frakt brukar landa på för en maskin som klarar sig utan specialtransport/följebil och klarar vägnätets höjdbegränsning? Ungefärligt för privatfrasse inom storSthlm, 10 mil och 50 mil? Förstår att man kan ha tur om någon har tomkörning i retur o.s.v. men utgår från normal beställd frakt till ordinarie debitering.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Finns grävaggregat som man sätter i traktorns 3-punktfäste, vilket inte är en hit. Finns traktorer som är ombyggda till traktorgrävare, och det är sällan en hit det heller. Ingen egen erfarenhet, utan detta är baserat på åsikter från vänner när jag själv funderade på det till farsans traktor. Både vänner som kör grävmaskin och vänner som utvecklat grävmaskiner. Man blir tydligen väldigt begränsad i hur man kan gräva.
En "riktig" traktorgrävare blir ofta för dyrt för hobbybruk. Har du mycket att gräva köper du istället en billigare traktor och kompletterar med grävmaskin, alternativt hyr grävmaskin när den behövs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag jobbade på gård tryckte vi ner stolpar med skopan. En höll stolpen och en satt i traktorn och pressade ner stolpen. Gällde dock att komma undan innan stolpen åkte i marken. Var där en sten så stolpen splittrades kunde träflisen komma i en jäkla fart :död
Så skippa gripklon med.
När jag bodde på fars gård och satte staket brukade en gå med spett och fixa hål, en person fick och petade ner stolp i hålen så de stod upp, och en person kom efter med traktor och tryckte ner dem med skopa. Var metoden som verkade gå fortast för oss, men det var ju jag och bror som brukade få springa med spett och stolpar så det var nog mer kostnadseffektivt än om man har anställda.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
JCB verkar vara populära i det eftersökta segmentet.
Bra skit?

Enda traktorn JCB gör/gjort är fastrac och den hamnar en bra bit över budget.
En gammal JCB traktorgrävare är nog det du tänker på, men då går det bort att tex köra slaghack/betesputs eller ens koppla en vagn.

1632477358124.png
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Stått en äldre unimog parkerad på gården jag bor granne med de senaste nätterna, en sådan skulle jag nog vilja ha själv, ska ta bild om den strå där när jag åker senare ikväll.

Har ju flak som de flesta men denna har även en liten kran framför flaket och det som gjorde den riktigt udda i min värld, ett litet grävaggregat hängande efter!

Har inte stannat och kollat den så har inte koll på om det sitter fastmonterat eller hänger i lyften, är inte ens säker på om det är en unimog men det ser så ut, hoppas den är där sen så ska jag kolla.

Unimog är annars ett sådant otroligt användbart fordon, med traktorhjul så tar man sig fram nära nog var som helst och har man suprerkryplådan så går den i 0,13km/h-1950rpm(har för mig varvtalet, var länge sedan jag hade den nu)i största nedväxlingen, mån får titta på hjulen för att fatta att de rör sig, vad man nu ska med det till då men allt mellan det och 90 är ett alternativ(om den inte är traktorreggad då, max 30 isf.)

1632480449692.png

Den vi hade hade lyft fram-bak och kraftuttag på bägge positioner, tippflak i tre riktningar och stora lådan driven av mercedes turbosexa men fråga mig inte hur många hästar, gjorde ungefär 90 och var lb-reggad, användes som just traktor i jordbruk och rent nöjesfordon.

Enormt användbara och totalt outslitliga om man sköter de efter boken, inte så jättedyra heller men kan vara svårt att hitta något som passar då de finns i alla möjliga verisioner.

Ska man ha traktor ska det vara kul med! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Koolt koncept men risk att det saknas en bokstav på min lapp för dom där, antar jag.
Absolut inte, de finns traktorreggade med, annars så är det bara spärra lådan och regga om den.

Eller om man bor lämpligt så är man ju kanske ovetande, är ju en traktor rent visuellt och dummar man sig inte så... :tungan
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad tror vi om kära John då? Vill minnas att jag sett något klipp om senare nytt där dom bråka om att trenden gick till för mycket data/inte serva själv. Nu tittar jag iofs inte på såpass nytt men på pappret ser mitt 90-tal ut att ge bra prestanda för pengarna, men så har jag ju noll erfarenhet förstås..

Nåja, bonden som hjälper oss rattar en iofs en större så där kan jag säkert få lite input vad det nu är värt då jag gissar att hans kanske ligger 20 bast närmare i tiden.
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
John Dyyr brukar väl räknas som premiummärke, tillsammans med Fendt och några till. Tillverkas i Tüskland så inte det amrikanska rackel man kunde förväntas sig annars.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Zetor är bra grejor i bra prisläge, även om många verkar ha fattat det nuförtiden och pressat upp priserna. Har även jag länge sneglat på traktor för att kunna snöröja i fjällen...
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Vi har en John Deere 3040 från -82,med rundhytten :) Riktigt nöjda med den,startar alltid,hyffsat modern,6a med 90 hästar ca.En sån eller likvärdig lär uppfylla ditt behov
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har två traktorer en New Holkand TN60DA och en Case CX70 med Trima 340 lastare och kör en del vintertid då jag snöröjer isvägen i Rödupp åt trafikverket. Har timmervagn, grävaggregat, snöslunga, vikplog, betesputsar, jordfräs, plog, harv mm till traktorerna. Just grävaggregatet och timmervagnen är ju mycket kompromisser, men det gick fasen så fort att lägga ner 30 m kabeln till hundhuset mot att gräva förhand i stenig pinnmo, timmervagnen är ju samma sak en kompromiss men väldigt fint att ha gem nåt vedlass eller om nåt behöver lyftas med kran men jämfört med en riktig grävmaskin och skogstraktor är ju dessa leksaker men till små jobb där funkar det ju fint. Farsan grävde ur för sutteränghusets grund med en MF135 med halvband och ett McConnel grävaggregat 1967 så det mesta går ju om man bara har tid och ork?

En fyrhjulsdriven jordbrukare med frontlastare är ju vad du söker jag skulle tänka efter lite vad den ska användas med till, personligen skulle jag välja en så liten traktor som möjligt som gårdstraktor för jordbrukare med frontlastare är ganska otympliga, en L90 är nog smidigare är min CX70 med frontlastaren och det är samma här vikplog är ganska värdelös på en jordbrukare men det blir en kompromiss att ta till de gånger snöslungan inte går att köra med. Motormässigt räcker väl runt 60 hp till jag har inga problem att köra snöslunga med min 60hp New Holland. Ska du ha gräv aggregat krävs ju viss vikt för att orka bära det så traktorn inte blir för lätt på framänden.

Vad det sen blir är väl tycke och smak och vad som finns tillgängligt på marknaden men jag skulle kolla efter de kända märkena och sen kolla upp vad dom specifika modellerna kan ha för fel och brister, skulle också köpa en så enkel traktor som möjligt utan en massa eltjafs som kan börja tjorva med tiden. Är väl ingen traktornörd men livet skulle vara mycket besvärligare utan traktor då man är van att ha tillgång till den.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top