Köpa ny hoj från handlare - hur funkar det?

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Dum fråga kanske, men jag har aldrig köpt en ny hoj eller bil i Sverige förut.

Tillkommer det några kostnader för registrering hos transportstyrelsen eller liknande när man köper en ny hoj?

Brukar en ny hoj som står hos handlare ha ett registreringsnummer redan, eller måste de registrera den och få nummerskylt från transportstyrelsen innan man kan hämta upp den?

Köpt i UK när jag bodde där, och priser inkluderar nuförtiden allt, det vill säga som köpare så behöver man bara fixa sin försäkring, däremot är hojjarna inte registrerade, så handlaren måste få ett regnummer från myndigheterna och tillverka en skylt innan man kan hämta upp den.

Hur funkar det här? Är eventuellt på väg att köpa en fabriksny hoj, och vill ha lite koll innan jag ringer till handlaren och låter dum...

Nåt annat man bör tänka på, som jag inte ens har funderat över?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Vägskatt och trafikförsäkring tillkommer.

Precis. Kostar typ 310:-, skyltavgift ingår också. Allt annat fixar handlaren, tom tecknar försäkring på plats om du vill det.

Inga problem, handlaren hjälper dig. Köpte också mitt enda nya fordon för ett tag sedan.

Edit, läste Slowrollers inlägg lite slarvig. Vägskatt, påställningsavgift och skyltavgift är det som köstar 310:-. Försäkringen är en annan sak, den tillkommer ju på alla fordon.
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Precis. Kostar typ 310:-, skyltavgift ingår också. Allt annat fixar handlaren, tom tecknar försäkring på plats om du vill det.

Inga problem, handlaren hjälper dig. Köpte också mitt enda nya fordon för ett tag sedan.

Edit, läste Slowrollers inlägg lite slarvig. Vägskatt, påställningsavgift och skyltavgift är det som köstar 310:-. Försäkringen är en annan sak, den tillkommer ju på alla fordon.


Det stämmer. För att förtydliga, det kommer en faktura från Transportstyrelsen på denna summa någon månad efter att man tagit motorcykeln i trafik, så det är inget man lägger hos handlaren.
 

sportbike

Guest
En seriös handlare ger dig naturligtvis info om allt du behöver veta, fråga på bara.
Det finns inga dumma frågor, bara dryga svar ;)
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Tack så mycket för alla svar.

Om det blir den nya jag har kollat på så är det en KTM 690 SM-R.

Hur är det med registrering, har de skylt redan, eller måste de beställa det från Transportstyrelsen, och i så fall, hur lång tid tar det?

Ville bara se till att jag har koll på allt innan jag ringer för att förhandla...
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Tack så mycket för alla svar.

Om det blir den nya jag har kollat på så är det en KTM 690 SM-R.

Hur är det med registrering, har de skylt redan, eller måste de beställa det från Transportstyrelsen, och i så fall, hur lång tid tar det?

Ville bara se till att jag har koll på allt innan jag ringer för att förhandla...

Ring helst inte om du ska förhandla. Är det för långt att åka så säg till en handlare på din ort att sälja för samma pris som handlarn i långtbortistan.

Och köp inte en ny ktm av Lelles, jag har mycket dåliga erfarenheter av att göra det, som jag gärna delar med mig av.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Tack så mycket för alla svar.

Om det blir den nya jag har kollat på så är det en KTM 690 SM-R.

Hur är det med registrering, har de skylt redan, eller måste de beställa det från Transportstyrelsen, och i så fall, hur lång tid tar det?
Ville bara se till att jag har koll på allt innan jag ringer för att förhandla...

Skylt har dom tror jag. Kan inte tänka mig att dom har ett annat förfarande än bilhandlare och där sitter plåten på.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tack så mycket för alla svar.

Om det blir den nya jag har kollat på så är det en KTM 690 SM-R.

Hur är det med registrering, har de skylt redan, eller måste de beställa det från Transportstyrelsen, och i så fall, hur lång tid tar det?

Ville bara se till att jag har koll på allt innan jag ringer för att förhandla...

Skylt sitter på, iaf när du ska hämta fordonet efter handskakning. Butiken registrar fordonet åt dig. Tror alltid de har en skylt redo för fordon klara för försäljning.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Tyvärr kan kan det vara så att skylten inte sitter på. Men vad jag hört så är det bara Lelles som är så oseriösa.


Skylt hos handlaren eller inte beror på om hojen är i kommission eller ej. Har handlaren köpt in den = skylt hos handlaren, är det fortfarande generalagenten som äger hojen och den står hos handlaren på kommission = skylt hos generalagenten.

Så funkar det för alla märken jag känner till och har jobbat med (hälften av de som säljs i Sverige).
 

linus_brum

Brum brum
Gick med
10 Dec 2008
Ort
Åsa
Hoj
Husa FE 450
Rapporterna för helgen ser inte så bra ut, men jag håller tummarna för torrt och lagom varmt...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top