Köpa ny hjälm, tips

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Som rubriken lyder, lämnade lite av min hjälmlack på kinnekulle i helgen som var så den är förbrukad.
Detta var min andra Shoie XR-1000 jag har haft o varit nöjd med den.
Kollar lite alternativ som kan vara intressanta o vill gärna ha synpunkter, speciellt från er som haft xr-1000 och känner att ni bytt upp er.
har kollat på Shoie xr-1000,x-spirit, agv pro, arai rx-7 osv men har inte haft möjlighet att testa några ännu.
Finns det några billigare alternativ som man ska kolla på ?
Mvh Per

Shoot
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Om du nu vill ha xr1000 igen så finns det en på ebay.co.uk som heter motorradoutlet. Jag köpte min Crest för 3800kr med frakt. Kom på 4 dagar.
 

nucce

ligger så ofta jag kan..
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Ninja, zx9r -00
Tja.. Det är ju så tillverkarna av hjälmar går efter vad dom anser sig vara ett "standardhuvud".. För mig sitter t ex inte en Shoie hjälm alls bra utan
jag fick prova runt lite, fastnade för en Arai rx7 som sitter helt perfekt på
mig. Jag tycker du skall prova runt lite, för oavsett vad någon svarar så
stämmer svaret med stor sannorlighet inte efter ditt huvud. Först kan man
kolla runt lite på olika tillverkares passformer(kan tom skilja lite mellan
modeler), efter det så tycker jag du ska lägga stor vikt på säkerheten.

Visst är det dyrt, men priset speglar OFTAST jobbet samt kvaliten på hjälmen också.

Ps. Jag puttrade också runt på Kinnekulle i lugn grupp i Söndags.. mitt första åk på bana.. tokroligt var det.. :)

Lycka till med ditt hjälmköp.
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
har du kikat på biltema eller lidl?
Tack för det givande svaret
Om du nu vill ha xr1000 igen så finns det en på ebay.co.uk som heter motorradoutlet. Jag köpte min Crest för 3800kr med frakt. Kom på 4 dagar.
Ska kollas, tack för tipset
Tja.. Det är ju så tillverkarna av hjälmar går efter vad dom anser sig vara ett "standardhuvud".. För mig sitter t ex inte en Shoie hjälm alls bra utan
jag fick prova runt lite, fastnade för en Arai rx7 som sitter helt perfekt på
mig. Jag tycker du skall prova runt lite, för oavsett vad någon svarar så
stämmer svaret med stor sannorlighet inte efter ditt huvud. Först kan man
kolla runt lite på olika tillverkares passformer(kan tom skilja lite mellan
modeler), efter det så tycker jag du ska lägga stor vikt på säkerheten.

Visst är det dyrt, men priset speglar OFTAST jobbet samt kvaliten på hjälmen också.

Ps. Jag puttrade också runt på Kinnekulle i lugn grupp i Söndags.. mitt första åk på bana.. tokroligt var det.. :)

Lycka till med ditt hjälmköp.
Var precis ute o provade lite hjälmar, angående priset så är jag medveten om detta, men som fattig student är det värt o ställa frågan ändå :)
Åkte mellansnabb grupp på kullen, med en gammal gsxr 750 -02 med racekåpor, första gången jag körde kullen så det var grymt roligt, även om dagen avslutades i gruset :) var på benen innan dammet lagt sig
Mvh Per
 

ZtiffMensken

Buwzaberget :) En berg kul att bestiga.
Gick med
31 May 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Husaberg 650:: Husqvarna 250 06 Saknaden är stor efter duccen :(
För mig så gillar jag min kbc vr2 wizard som sitter skit bra mitt xl huvud och e snygg:tummenupp den kostade 2495 med rabat på xajon.com :tomten
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Hade en xr800 förut men kör nu med rx7-gp. Tycker den största skillnaden är att Araien väsnas så in i h-vete mycket mer. Är rejält lomhörd efter en tiomila utan proppar, blev jag aldrig med Shoein.

Men sen är det ju mycket bättre ventilation på Araien, gött under varma dagar.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har xr1000 nu och hade X-lite 801rr den tycker jag var mycket trevligare. Lite kortare än Shoein, kommer köpa mig en ny sådan och lägga den nu jag har på hyllan
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hade xr1000 innan och har Rx7RR nu. Jag var nöjd med xr1000 när jag hade den men araien är i en helt annan liga :fakta
 

Wander

Medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Allt sålt
Arai är alltid i en klass för sig själv $$$$
Om du inte bara är ute efter en hjälm som är cool på Sporthoj så finns det bra fiberhjälmar mycket billigare.
Men det är ju ofta skillnad på komfort av olika anledningar, oftast pga av skalformen och en hjälm som sitter bra kan ju vara värd extra pengar.
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Arai är alltid i en klass för sig själv $$$$
Om du inte bara är ute efter en hjälm som är cool på Sporthoj så finns det bra fiberhjälmar mycket billigare.
Men det är ju ofta skillnad på komfort av olika anledningar, oftast pga av skalformen och en hjälm som sitter bra kan ju vara värd extra pengar.

Cool på sporthoj är nog det sista jag är ute efter, skulle mycket väl kunna tänka mig en noname hjälm om den visar sig skydda lika bra som en riktig.
Jag åker bana och aktivt gata, o jag tycker inte det är värt att lägga 8000:- på en hjälm som är kass efter några repor på en bandag. därav tråden.
/Mvh Per
 

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
gbg
Hoj
R1 -06
finns ofta folk som säljer hjälmar av diverse alnledningar som bara är provade till halva priset om inte mer skulle inte få mig och backa från att köpa vet att många gnäller usch annans hjälm, offräsch redan formad osv annars är det bara köpa ny inredning..men näst intill ny till halva priset om inte mer som sagt prova och bestämm dig för vilken vilka som sitter bra sen ör det bara och vara aktiv och leta kan lägga dom 4 5 tusen på annat .
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Är grymt nöjd med min X-Lite och ska nog köpa en sådan till just för sådana händelser så man inte står utan hjälm en bandag. Men passformen är ju olika, har testat flera Shoie men får dom inte att sitta perfekt på min knopp...
X-Lite 801 och 601 är dessutom rätt "billiga" jämfört med Arai/Shoie
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top