Köpa mycket fin Honda Dominator nx 650 ?

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Känner du att du, vill och kan, hålla den i samma fina skick så kommer det att bli ett Bra köp.
Det är det som är problemet om jag ska köra på bla dåliga skogsvägar men jag är rätt försiktig av mig så ska försöka att inte repa eller skada den för det blir nog ett köp den finns även på nära håll så jag sliper att köra långt.
 

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Tror inte att de är "väldigt" eftertraktade, men en äldre hoj i fint skick finner oftast sina köpare, till skillnad från en äldre "scrambler", "bobber", "caferacer" som är ombyggd o kapad på längden o tvären. Att det dessutom är en Honda med bra driftsäkerhet gör det bara lättare att sälja. Har den nu gått 5000 mil o ser ut som näst intill ny så bevisar det att du kan köra några tusen mil till och behålla den i nästan samma skick om du vårdar den o ser till att sköta servicar regelbundet.
Servicen sköter jag inga problem och jag ska försöka att att inte repa eller köra sönder nåt på den men det blir nog en del dåliga traktor vägar tex
 

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Bättre att repa en hoj för 25 än 125.
Ja det är sant jag är med i en FB grupp för nyare yamaha tenere 700 dom kostar nya över 100 000 dom kör som galningar i skogen repar kör sönder och lägger omkull dom men dom har väl gott om pengar :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är det som är problemet om jag ska köra på bla dåliga skogsvägar men jag är rätt försiktig av mig så ska försöka att inte repa eller skada den för det blir nog ett köp den finns även på nära håll så jag sliper att köra långt.
Tänk inte så. Ska du köra mer eller mindre offroad så kommer du att repa den, det blir stenskott, damm, småbucklor osv. Saker kan lagas, bytas eller så får de vara där. Även om du tappar värde (vilket du inte kommer att göra om du inte skrotar den helt) är småpengar. Om du ska åka omkring och vara rädd om den så blir inte körningen rolig, och vi kör hoj för att det är roligt!!! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dominator är en trevlig hoj. Köp den och så åker du på SMC-s gruskurser. Sedan tar du det försiktigt och kör precis där du vill. Det är ingen enduro utan en smygarhoj som kommer att göra dig nöjd om du har lagom förväntningar.

Framförallt kommer den att funka och bättre en vaniljhoj som funkar än en värsting som står i delar i garaget.
 

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Nu är tråden tillräckligt lång - nu vill vi se hojen. I ditt garage!!
Det kommer nog att bli så att den hamnar i mitt garage betalar lite mer än jag tänkte mig från början men det är nog värt nu hoppas jag att jag inte behöver skruva så mycket som jag kanske i värsta fall skulle behövt på en rishög för runt 15 000.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Köp, vad är det värsta som kan hända? Om du lägger den eller nåt annat händer med den så kan du max förlora 25000 kr, det är nog betydligt mindre än värdeminskning i många fall på en nyare hoj. Nåt restvärde lär den ju ha kvar även om du nu skulle skada den så jag håller med Niklas, köp och kör och den ekonomiska förlusten lär ju bli försumbar även om den används jämfört mot nyare hojar.
 

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Köp, vad är det värsta som kan hända? Om du lägger den eller nåt annat händer med den så kan du max förlora 25000 kr, det är nog betydligt mindre än värdeminskning i många fall på en nyare hoj. Nåt restvärde lär den ju ha kvar även om du nu skulle skada den så jag håller med Niklas, köp och kör och den ekonomiska förlusten lär ju bli försumbar även om den används jämfört mot nyare hojar.
Precis det är så jag tänker
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu vet jag inte andras erfarenheter men för mig så när hojarna passerat 4-5 mil så har jag behövt skruva på dem. Ventilkoll är en sån sak. Du kanske inte menar att det är skruvande, men ändock. Jag tror utan att kunda Dominator att du nog får räkna med att skruva på en sån hoj också. Men jag kan såklart ha fel. Jag bara menar att jag om jag köpte en hoj som gått 5,000 mil (vilket jag aldrig skulle göra) så hade jag räknat med att det behöver skruvas.
Jorå, köper man en (välvårdad) långmilare, så vill i alla fall jag "nolla" maskinen. Dvs - oavsett vad säljaren påstår så blir det fullservice ganska snart (olja, filter, stift, ventiler, bromsvätska, kylvätska, gaffel - gärna styrlagersmörja). Alltid hittar man något som tappats mellan stolarna. Men rädd för att köpa långmilare är jag inte - min 1200S hade gått 6000mil, stora grejen var väl att Öhlinarna fram o bak behövde en genomgång av Kenneths, i övrigt gjorde jag resten själv.
Tuonon jag köpte denna höst var ganska ok (3500mil), förutom att nållager i bakfjädring var kaputt, inte särskilt dyrt att införskaffa.
Vad gäller Dominatorn så vill jag minnas att den är ganska "basic" med skruv/kontramutter för ventiljustering. I övrigt har jag letat efter typfel, men kan inte googla fram något särskilt om just den hojen (oavsett årsmodell).

Sedan har jag förmånen att vara "statsanställd" friherre så tid att mecka finns det (åsså gillar jag att mecka) :hihi
 

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Jag köpte en Transalp 600V -91a som hade rullat 11000 mil som jag körde en vinter med såldes på några timmar på blocket nybessad, kassa däck och noll servicehistorik för typ 15’ om jag minns rätt. Innan Corona. En ruggit välskött Dominator för 25’ låter som en bra affär.
 

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Här är nåra mer nytagna bilder på min Dommie
 

Bifogat

  • IMG_20240126_101321.jpg
    IMG_20240126_101321.jpg
    3.8 MB · Visningar: 47
  • IMG_20240126_101333.jpg
    IMG_20240126_101333.jpg
    3.3 MB · Visningar: 47
  • IMG_20240126_101342.jpg
    IMG_20240126_101342.jpg
    3.4 MB · Visningar: 47

Shoei1340

Medlem
Gick med
16 Jan 2024
Hoj
Yamaha TDM 850 2000 ,Harley davidson softail 1989 , Honda Dominator Nx 650 1992
Stabilt! Hur är den att köra tycker du? Något som du behövt fixa hittills?
Jag fick den nyservad med olja filter nytt batteri nytt bakdäck framdäck halvslitet .. drivpaket och bromsar genomgånga och bägge går länge till det enda jag behövt göra är att justera kopplingen lite det var lite väl mycket glapp nu går den som en klocka jag är helnöjd ..Jag har redan brakat runt bland stock och sten helt utanför farbar väg med den jag var ute och körde med en galen kille han körde bara rätt ut i skogen med en Suzuki DL 800 så jag tänkte att jag får väl hänga på men det gick hur bra som helst även om jag inte hadde nabbadäck på som han med dl 800 men kör jag själv så håller jag mig till skogs/grusvägar och stigar men bra att veta att den funkar mitt i skogen åxå :D
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top