Köpa luftpistol

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ett Webley Tracker kanske? Äkta cal .22 och bra knuff och precision, numera licensbelagt dock i Sverige. Anslagsenergi som ligger nära ".22 short" om jag minns rätt.

Apropå att skjuta i garage och källare - vet en bekant som pangade med 9mm picka hemma. 15m källare och väggarna klädda med frigolit och så ett bra kulfång. Lite roligare än luftpistol, men kanske mindre lyckat i vanligt garage med hojar m.m. (tänk förresten på rikoschetter - det kan bli fula märken i lacken :näsblod )

Lite krångligare med licenser och grejer också, om man inte väljer att handla i Alby eller Botkyrka :näsblod
Jag och min bror brukade skjuta råttor i ladan med en Glock 17 men det uppskattades varken av mor eller far. Dels för att det blev fula hål i ladans tak och väggar och sen påstod de att ammunitionen är för dyr. Sen nämnde de något i förbifarten om att det kunde vara farligt och sen gömde de vapenskåpsnyckeln bättre efter återkommande prickskytte.
För övrigt så var det lättare att träffa råttorna med tävlingspistolen istället, en 22:a med betydligt billigare ammo. Men sjukt mycket tråkigare...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har Gamo någon luftpistol som duger något till?
Har Gamo något gevär som duger något till?

Jag är inte ute efter tävlingsskytte, men i alla fall konsekvent träffbild så att man ser om man förbättras eller inte.

Anledningen till att jag frågar om just Gamo är att jag kan köpa dom med rabatt.
Kan jag köpa bättre till samma pris utan rabatt så gör jag det istället.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Har Gamo någon luftpistol som duger något till?

Gamo Compact.
Rekylfri med matchkolv och bra trycke.
Sikte och trycke är plastiga, men funkis.
Prisvärd för sin precision och trycke.

Pr-45 tror jag systermodellen heter, utan matchkolv och utan det fina trycket.

Sålde min Compact när jag fick tag i min Feinwerkbau 65:a, har kvar en PR-45 som plinkare.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Lite krångligare med licenser och grejer också, om man inte väljer att handla i Alby eller Botkyrka :näsblod
Jag och min bror brukade skjuta råttor i ladan med en Glock 17 men det uppskattades varken av mor eller far. Dels för att det blev fula hål i ladans tak och väggar och sen påstod de att ammunitionen är för dyr. Sen nämnde de något i förbifarten om att det kunde vara farligt och sen gömde de vapenskåpsnyckeln bättre efter återkommande prickskytte.
För övrigt så var det lättare att träffa råttorna med tävlingspistolen istället, en 22:a med betydligt billigare ammo. Men sjukt mycket tråkigare...

Antar att ni var 10-12år.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gamo Compact.
Rekylfri med bra trycke.
Sikte och trycke är plastiga, men funkis.
Prisvärd för sin precision och trycke.

Sålde mitt exemplar när jag fick tag i min Feinwerkbau 65:a.

Är det en sån man pumpar med pump, eller är det spännarm/fjäder eller CO2?

Det känns jävligt bökigt med pump, det känns som att CO2 tar slut fort och precitionen varierar med trycket så jag TROR att fjäder är bäst, men övertyga mig om jag har fel.
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
"Spännarm" Man spänner upp överdelen av manteln. Avtryckaren släpper bara en liten ventil vid avfyrning, därav det rena och (relativt) släpfria trycket.

Ett pra licens fritt val för den som vill skjuta bra träffbilder, ut till 10 m. Men då är det det TÄTT om piloten gör rätt.

Rekyl och dåligt tryck vill man inte ha anser jag, det ställer bara till det för skytten.
Efter några år bakom pistol och revolverkolven så börjar jag kunna strunta i rekylen. Men vid tävlingspress så kan rekylrädslan komma tillbaka så smått....
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
(tänk förresten på rikoschetter - det kan bli fula märken i lacken :näsblod )
Jo, även luftpistoler kan ge rikoschetter. När man var ung och dum så höll man på och sköt lite i ett cykelrum. Med bara betong runt om det lilla plåtkulfånget som tavlan satt på. Så ibland hörde man hur det sa *piooo!* runt öronen. En del av cyklarna fick några oförklarliga "stenskott". Bara ren tur att man inte inte plockade något "stenskott" i nyllet. :näsblod

Nu har jag bara en gammal pistol. En Walther lp mod 2. Ganska så tung och trevlig. Men den har den fula egenheten att den vill vända skotten i luften när man skjuter. Så det blir inga fina runda hål, utan bara något som är ett slumpvis söndertrasande av tavlan. Ska se om jag kan hitta någon bild på det vid tillfälle. Irriterande är det iaf. :mad:

Feinwerkbau 65 som Biker66 propagerar för är ett rätt så bra vapen som har funnits i en halv evighet och som man kan hitta för en vettig penning. Jämfört med en snordyr modern pistol så har den såklart inte riktigt lika bra precision, men den duger bra för att börja med och man hittar nog inget annat i samma prisklass som klår den på fingrarna. Den har använts av ganska många luftpistolklubbar som lånevapen så den är ganska så långlivad. Hittar man en begagnad sån för en rimlig slant så bör man få igen pengarna utan problem om man bestämmer sig för att sälja den.
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Sluta tramsa Jontegubbelilla! Luftvapen? Ta och MASA dig med till OPK istället!
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Feinwerkbau 65 som Biker66 propagerar för är ett rätt så bra vapen som har funnits i en halv evighet och som man kan hitta för en vettig penning.

'rätt så bra vapen' ??
Det är tametusan historia, en klenod, luftpickornas Neuhausen !! :D

"These pistols had a remarkably ingenious mechanism whereby the entire pistol action moved back on a set of rails to counteract the effects of the recoil mentioned above. They came with fully adjustable sights and a superb finish. Needless to say almost every World, Olympic and National record was soon established by these pistols."

Ja, jag gillar gamla kvalitetsgrejer :krama
 

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky
Hoj
Blackbird
Bra jämförelse! En Neua står i regel högt i kurs vad det gäller precision/hantverk.
MEN! den passar inte alla....

//GT-9 skytt....
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Bra jämförelse! En Neua står i regel högt i kurs vad det gäller precision/hantverk.
MEN! den passar inte alla....

//GT-9 skytt....

Neuor nyps
GT9 är vanskapt med kolvvinkeln.
2011 passar manliga händer. Gärna då Caspian eller SVI.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Antar att ni var 10-12år.

Nej, jag var snarare 14-15. Vore väldigt respektlöst av mig att hålla på så i 10-12årsåldern :näsblod
Till mitt försvar så visste jag åtminstone hur man skulle hantera en pistol på ett säkert sätt. Ja, om du bortser från det osäkra med att skjuta inne i en trälada :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej, jag var snarare 14-15. Vore väldigt respektlöst av mig att hålla på så i 10-12årsåldern :näsblod
Till mitt försvar så visste jag åtminstone hur man skulle hantera en pistol på ett säkert sätt. Ja, om du bortser från det osäkra med att skjuta inne i en trälada :gnissla

Jo, eftersom kulorna inte stannade i ladan utan fortsatte med dödlig kraft utåt...

När vi var barn och skulle tjuvlåna och skjuta pistol (.22) tänkte vi IAF så långt att vi skjöt mot vedbodväggen där det fanns flera travar med ved som stopp innanför.

Vad vi inte visste var att kusinens pappa förvarade traktorbakrutan instoppad bakom innersta traven...
 

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
Jo, eftersom kulorna inte stannade i ladan utan fortsatte med dödlig kraft utåt...

När vi var barn och skulle tjuvlåna och skjuta pistol (.22) tänkte vi IAF så långt att vi skjöt mot vedbodväggen där det fanns flera travar med ved som stopp innanför.

Vad vi inte visste var att kusinens pappa förvarade traktorbakrutan instoppad bakom innersta traven...

Inte riktigt lika illa som när vi sköt av hagelbrakarn i farfars vapenställ! Fast vi var smarta och tog ur kulorna så det bara skulle smälla.... Tapeten var inte så fin efteråt...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top