Köpa importerad mc?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nästan alla hojar är importerade, sen om de körts i Frankrike, Italien, Tyskland, eller England har det någon betydelse? Min är Englansimport, som går så bra som det är förväntat den skall gå från Japanfabriken ;)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kia och huyndai har 7 år
ford har 5år

vag har 2 år osv osv osv

osv osv osv

Bull. Du har inte direkt förköpt dig på nya bilar dom senaste 20 åren ser jag:lol

Jävla skillnad på försäkring och garanti. 3 år är vanligast. På hojar är 0 år klart dominerande. Vid privatimport lämnar jag garanti på att det inte finns nån gratis vagnskadeförsäkring och min garanti gäller i detta fallet både hojar och bilar.
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Bull. Du har inte direkt förköpt dig på nya bilar dom senaste 20 åren ser jag:lol

Jävla skillnad på försäkring och garanti. 3 år är vanligast. På hojar är 0 år klart dominerande. Vid privatimport lämnar jag garanti på att det inte finns nån gratis vagnskadeförsäkring och min garanti gäller i detta fallet både hojar och bilar.

Nä sådana förlust affärer överlåter jag till er andra :) jag föredrar 2-3 år gamla bilar.

Erkänner dock att jag blandade ihop nybilsgaranti med Vagnskada :)
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Det blir nåt knas i fordonsregistret med privatimporterade fordon, både bilar och hojar. När man ska kolla försäkringspris online brukar det sällan funka, man får bara "pris kan ej lämnas på detta fordon, kontakta kundtjänst" som svar. Likaså när man jagar delar hos olika firmor där man ska mata in regnummer för att få rätt modell, det brukar inte lira. Sen när en ska sälja pärlan blir det i allmänhet mindre betalt eftersom pirat- & privatimporter har nåt slags automagiskt dåligt rykte.

Jag upptäckte först efter att jag köpt min Koltrast att den hamnade i Sverige via Italien. Tror nog den går lika bra som en hoj som Honda Sverige tagit in. Fast nästa båge blir svensksåld. Det vet man ju, hur italienare kör....


För bilar kan det skilja en hel del i utrustning och funktionalitet beroende på vilken klimatzon de är specade för. Nordenbilar är köldtåligare än de sydeuropeiska exemplaren. Så de går bort.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det blir nåt knas i fordonsregistret med privatimporterade fordon, både bilar och hojar. När man ska kolla försäkringspris online brukar det sällan funka, man får bara "pris kan ej lämnas på detta fordon, kontakta kundtjänst" som svar. Likaså när man jagar delar hos olika firmor där man ska mata in regnummer för att få rätt modell, det brukar inte lira. Sen när en ska sälja pärlan blir det i allmänhet mindre betalt eftersom pirat- & privatimporter har nåt slags automagiskt dåligt rykte.

Jag upptäckte först efter att jag köpt min Koltrast att den hamnade i Sverige via Italien. Tror nog den går lika bra som en hoj som Honda Sverige tagit in. Fast nästa båge blir svensksåld. Det vet man ju, hur italienare kör....


För bilar kan det skilja en hel del i utrustning och funktionalitet beroende på vilken klimatzon de är specade för. Nordenbilar är köldtåligare än de sydeuropeiska exemplaren. Så de går bort.

Köldtåligare - du menar som i större batteri och eventuellt stolsvärme (på småbilar) på riktiga bilar finns det även på sydlänningarna.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Köldtåligare - du menar som i större batteri och eventuellt stolsvärme (på småbilar) på riktiga bilar finns det även på sydlänningarna.

Ja ungefär så. Köldtålig var väl fel uttryckt. Alla bilar som säljs i Europa klarar ju kyla, men med olika grad av komfort för människorna i kupén beroende på vilka olika utrustningskoder de fått vid tillverkningen, t ex tillsatsdieselvärmare för moderna dieselbilar som annars knappt ger nån kupévärme när det är kallt ute.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Med just hojar brukar det sällan göra nån skillnad alls på värdet om det är import eller ej. Om hojen är reggad så har man kollat den mot utländska register och det ska inte finnas några risker med att köpa en sån hoj. Angående miltalen så är det nog lika vanligt med svensksålda som importerade hojar att de skruvas. Man får kolla skicket och avgöra om det verkar stämma. På en -06 så är garantier och liknande inget man kan räkna med mer än vad man kan få genom firman som säljer den. Man har fortfarande reklamationsrätt dock.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Citat från DinMC när jag kollade på en importerad K6;
"En K5-K6 utan papper från ursprungslandet på när ramförstärkningen är gjord (km/datum) är inte en hoj jag hade tagit i med tång! Sprickbildningar i ramen är svåra att se och KGK som är generalagent för Suka i sverige lämnar ingen support/goodwill/garantiåtgärder på importhojar"
Det går i rak motsats till Suzukis världsmarknadsprogram, men de verkar ha bestämt sig för DinMC som gör uppdragen åt KGK borde ju veta hur deras garanticase omhändertas.

Så det ska nog vara ett väldigt bra pris och väldigt bra dokumentation för att det ska vara värt det tyvärr...

Det bästa var att den jag skulle köpt var "svensksåld" enligt ägaren, men vid efterforskning importerad 2011:7peta
Behöver jag säga att dt inte blev affär?
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Hej! Lånar tråden lite. Har kikat på en gsxr 750 som tydligen är importerad från USA och har åkt ca 2400 mil enligt reg upplysningen. Ägaren har en del papper på den men servicebok saknas tyvärr. kan tillägga att det är en k6. Han säljer den för ca 39k, Vad tycker ni kring det? något ni skulle köra på?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skall du snacka med hojen? ;) Klart du kan köpa en importerad, de flesta är ju redan importerade från Japan, Tyskland, Italien, Österrike en gång itiden iaf, sen om det rullat i GB, Tyskland, Italien mm är väl underordnad betydelse, skick och historik mer viktigt. Jag köpte min 2010 Englandsimport och har kört 3000 relativt problemfria mil fram till idag.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Skall du snacka med hojen? ;) Klart du kan köpa en importerad, de flesta är ju redan importerade från Japan, Tyskland, Italien, Österrike en gång itiden iaf, sen om det rullat i GB, Tyskland, Italien mm är väl underordnad betydelse, skick och historik mer viktigt. Jag köpte min 2010 Englandsimport och har kört 3000 relativt problemfria mil fram till idag.

Tänkte mer på att den saknar serviceboken så att kolla på historiken blir lite svårt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top