Köpa i affär vs. ebay

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
var inne på yamahacenter och ville ha handtagsskydd till cykeln och de hade ett par i plast för 1600:- , tänkte det lät lite dyrt så jag kollade på ebay och där finns det i metall för från 160:- upp till 500:-

frågan är nu vem fan handlar saker i affär när det är tio gånger dyrare , oki jag får vänta en vecka på ebay men det gör jag gärna

jag vill handla i affär men det finns gränser för vad det får kosta :confused:
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Det är just det, ebay är jättebra när man inte har bråttom, men butikerna måste finnas och ta de priser de tar - för vart ska du vända dig den dagen du behöver det NU NU NU?
Det är svårt för en butik att hålla samma priser som ett lager med en kontorshörna. Exponeringsläge, tillgänglighet och besöksmöjligheten med en person att kunna visa "det här vill jag ha och det är bråttom" kostar mer om du tänker efter lite :fakta

Jag säljer inte hojdelar, men jag ifrågasätter inte butikspriserna, utan jag handlar där det är väst för mig - nätet om jag har tid att vänta, butik om det är bråttom.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Richie har rätt i mycket av vad han skriver, nätet är bra när man vet vad man vill ha och kan vänta på leveransen.

Butiken hemmavid används när jag vill känna och klämma på prylarna, behöver dom pronto eller har ett sällsynt fall av fåfänga och behöver prova t ex storlekar. Mina mc-kläder köper jag alltid lokalt.

Det som blir fel är om jag nyttjar min lokala butik som provhytt och sedan beställer prylarna på nätet sedan jag hittat storlekar och testat utseendet. Så snål ska man inte vara, att gratis utnyttja deras lager, service och lokaler för att sedan inte betala för servicen känns som att springa från notan eller endast vara beredd att betala kostnaden för råvarorna. Inte okey, inte i min bok.

Den etiken passar mig, köper jag en hjälm på eBay så chansar jag på storleken. Går jag in till min butik provar jag och köper efter att vi dividerat om priset och Hasse (säljaren) i stället vill sälja på mig en massa annat. Det har ju sin charm det också:)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Problemet med butikerna är att dom har ett ganska snålt sortiment(oftas) är totalt ointresserad av att ta hem det man frågar efter, ska dom beställa något så tar det flera veckor pga att dom måste fylla upp beställningen. Mycket enklare och snabbare- Nätet ebay mfl.:tummenupp
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Jag behövde för nån vecka sedan en ny kopplingsvajer till min ZX10R. Åkte till MC varuhuset, därefter Din MC, sedan bestämde jag mig för att åka upp till Lelles när jag nu ändå var i Sollentuna och samtidigt sett på Lelles hemsida att de hade det jag sökte, väl på plats så får jag beskedet att de inte har i lager, jag läste väl fel på hemsidan eller råkade ta för givet att de hade hemma. Åkte tillbaka hemmåt smått besviken och ner till AVA MC. De hade inte heller på lager och det skulle ta upp till 2v att få hem. Då var jag rätt less och sa bara att jag lika gärna kan beställa själv på ebay.

Jag sponsrar i första hand gärna lokala handlare, men insett att det inte fungerar då de aldrig verkar lagerföra just de delar man vill ha. Tycker personligen att en kopplingsvajer till en hyffsat vanlig sporthoj borde finnas inne, men det kanske bara är jag. Olja och filter kommer jag dock forsätta köpa hos den lokala handlaren för de har de åtminstone alltid hemma, men när det kommer till resten så är det ebay och övriga nätshoppar som gäller för min del. Ebay har alltid fungerat smidigt för mig, frakt och pris!:tummenupp
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
var inne i en mc-affär och personalen sa "lättast är nog att du köper på ebay"
hade han varit smart hade han sagt att han tar hem och själv köper på ebay och säljer till mig
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
(oftas) är totalt ointresserad av att ta hem det man frågar efter, ska dom beställa något så tar det flera veckor pga att dom måste fylla upp beställningen

Här är ju en väldigt intressant situation, service-minded! Vill man ha/få/behålla sina kunder är det fan A och O att man iallafall försöker hjälpa kunden fram till en lösning. Ringer sina leverantörer, kollar vart man kan beställa osv. egentligen ALLT för att kunden INTE ska välja ebay framför dig. Det ska inte behöva handla om provision, utan en vilja att hjälpa till, det är iaf. så jag jobbar mot mina kunder och det är också därför de kommer tillbaks trots att de vet att vi inte är billigast.

Jag håller dock med alla i en sak, Ebay rocks! Nu står de hu dessutom för returfrakten internationellt så att man kan köpa fel storlek och skicka tillbaks om man behöver.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Här är ju en väldigt intressant situation, service-minded! Vill man ha/få/behålla sina kunder är det fan A och O att man iallafall försöker hjälpa kunden fram till en lösning. Ringer sina leverantörer, kollar vart man kan beställa osv. egentligen ALLT för att kunden INTE ska välja ebay framför dig. Det ska inte behöva handla om provision, utan en vilja att hjälpa till, det är iaf. så jag jobbar mot mina kunder och det är också därför de kommer tillbaks trots att de vet att vi inte är billigast.



Jag håller dock med alla i en sak, Ebay rocks! Nu står de hu dessutom för returfrakten internationellt så att man kan köpa fel storlek och skicka tillbaks om man behöver.


Det är det som är problemet! Handlare verkar inte fatta att hela världens handel är inte mer än ett tangentbord bort. Vill dom överleva så måste dom se hur det fungerar, visst är det bättre att kunna gå till en affär och titta och känna på saker, men när man får en ointresserad försäljare som säger det har vi inte och är inte intresserad av att försöka få fram det man vill köpa så........vad gör man Ebay :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top